Gult vann

Inaktiv bruker
Hvorfor blir vannet i akvariumet mitt gult?
Det står ikke i direkte sollys.
Det er ikke for mange fisker i det.
Jeg tror det er ei rot som jeg kjøpte på dyrebutikken som farger av.
Hva kan det være?
Roten
er en meget sannsynlig teori. da skal det være litt gulbrunt i så fall. Dunkelt.
Inaktiv bruker
JA, det blir sånn gulbrunt. Er det den fordømte rota?
Godt jeg har tatt den ut :P Ligger i en glass skål med vann for og se om vannet blir gulbrun aktig
Legg rota i ett vann bad i en ukes tid og bytt vann hver dag så får du vekk det meste av avfarginga.
Hvis rota er liten nok kan du koke den i et par timer.

Jon
Inaktiv bruker
Jeg kan prøve og koke den ;D Den er ikke så stor
Hvorfor styre så mye med det? Det er ingen skadelige stoffer som kommer ut av rota, og fargen forsvinner etterhvert som du har tatt vannbytter i karet
Inaktiv bruker
Det ser ikke bra ut. Så jeg har tatt ut rota og den ligger i vann.
Når den er ferdig med tullet sitt legger jeg den ned i akvariumet igjen
Mange fisker trives godt med brunt vann, det er det de har i naturen Men det er ikke så dekorativt, det kan jeg være enig i. Dessverre er det noen røtter som nesten adrig slutter å farge av, jeg har en som den dag i dag gjør 60 liter vann mørkebrunt på 2-3 dager etter vannbytte.
Jeg har også vært borti røtter som missfarger vannet. Jeg synes ikke det er noe pent.

Hadde også en rot som fikk masse ekkel hvit sopp av noe slag utenpå. Den tror jeg at jeg kastet.

Synd, de er dyre disse røttene. Dumt de ikke oppbevares i vann i butikken, så man kan se hvordan de blir når de er våte.
Et tips med røtter det gror uhumskheter på er å ta dem ut og skrubbe dem ordentlig rene, for så å gi dem et ordentlig bad i "noe sterkt". Kraftig og rask nok endring fra normale vannverdier til å gi mugg og annen skit problemer, men ikke giftig for fisk i tilfelle det trekker inn i treverket (ellers kunne man jo bare brukt antibac i en eller annen variant)

Selv har jeg brukt et grundig bad i vann med mye plumbo i (veldig basisk), for så skylle grundig og la den ligge en dag i vanlig vann igjen. Salmi (amoniakk) vil nok fungere like bra, men med litt mer utrivelige bieffekter om du ikke får skylt roten godt etterpå.
Kraftig syre vil fungere på samme måten, men er ikke fult så lett å få til med husholdningsprodukter uten å få med sukker og annet du ikke har lyst å fore mikrorganismer med, jeg har vurdert både sitron og annet rart (cola, med en pH på 1,7 eller var det 2,3, hadde nok vært et grundig osmotisk sjokk for det meste av organismer som trives i pH 6-8 ) En liten rot jeg hadde ble rengjort med en børste dyppet i amtra eikebarkekstrakt med stor sukses.
sessan
Hadde også en rot som fikk masse ekkel hvit sopp av noe slag utenpå. Den tror jeg at jeg kastet. Synd, de er dyre disse røttene.


Hvis du hadde sjekket litt på forumet hadde du funnet mange tråder angående denne hvite soppen, og ikke trengt å kaste pengene ut av vindu

Den er ikke farlig for fisk og forsvinner også etterhvert. Det er helt vanlig at nye røtter reagerer på denne måten når de kommer i vann. Det ser ekkelt ut, men da er det bare å fjerne det til det forsvinner av seg selv

Man kan også bli kvitt soppen ved å legge rota i et torvekstrakt-bad.
Tror det er så lenge siden at jeg ikke visste om forumet en gang.
men enig, sure penger ... de er ikke direkte billige disse røttene.


Kan man vaske dem med PLUMBO alltså?? Uten at fiskene tar skade av det når man legger den i akvariet igjen? er Cola et tryggere alternativ?
Inaktiv bruker
Jeg bruker heller rota i rekedammen min ;D Der skal jeg ha litt mer sånn Naturlig aktig utsene på Det tar form kan man si ^^
Det blir basisk, så skyll den godt om du ikke vil få rot med pHen. Det er litt aluminiums salter i plumbo, men de er ikke giftige. Resten av innholdet i plumbo er ren lut, på ingen måte farlig annet enn at det er en sterk base (som er farlig nok i seg selv, du vil ikke søle det på deg, for å si det slik). Sært, men sant.
Cola derimot er full av sukker, som betyr næring for alt mulig rart av organismer du ikke vil ha, så derfor et dårligere alternativ. Men en artig tanke pH i Cola er hårreisende lav.

Torvekstrakt har samme funksjon, det er relativt sterk syre på lik linje med eikebarkekstrakt. Men det er jo ikke alltid man har torvekstrakt eller eikebarkekstrakt i hus, derimot har de fleste husholdninger både salmi og plumbo Poenget er at det er en kraftig endring fra det tilnærmet nøytrale vannet vi har (pH 6-8), så organismene som trives i vannet vårt vil få seg en trøkk pga. det raske skiftet.

Nei eikebark eller torv ekstrakt har jeg ikke - og aner ikke hvor de selger det heller hehe.

Men plumbo er lettere å få tak i.

Hvis man har behov for en slik behandling - hvor lenge skal da roten ligge i plumbo - og holder det å bare vaske med rennende vann etterpå?
sessan
Nei eikebark eller torv ekstrakt har jeg ikke - og aner ikke hvor de selger det heller hehe. Hvis man har behov for en slik behandling - hvor lenge skal da roten ligge i plumbo - og holder det å bare vaske med rennende vann etterpå?


Akvariebutikker har mye rart av ekstrakter, veldig vanlig å bruke de to overnevnte til å senke pH med. Torvekstrakt er det vel også flere som lager selv også.

Dypp den ned ei bøtte med det, gi den en liten skrubb med en børste, ta ut, skyll grundig. Jeg skylte min i dusjen litt lett før jeg satte den over i en annen bøtte med friskt vann og byttet flere ganger.
Hvis den ligger nedi lenge vil det trekke inn i rota, og det har jeg ingen tro på at er en fin ting. Basisk rot kan nok lage mye trøbbel. Poenget er å få avlivet organismene som sitter helt ytterst i treverket.

Men som jeg har sagt før, vær oppmerksom på at det er særdeles sterke greier. Du vil ha hansker, og ikke søl på huden. Skulle du få noe på deg så er skylling med rent vann det beste. Det er en grunn til at plumbo har datablad og brukes for å åpne tette vannrør:-/
Inaktiv bruker
Jeg kokte rota mi i dag for jeg slet med samme problem. Nå ligger den i en bøtte med vann, kan tenke meg at den skal få ligge der i en ukes tid. Har også byttet ut litt av vannet i akvariet så det ser veldig mye bedre ut nå
Koking funker også glimrende, jeg glemmer det helt av siden mine røtter er for store (evt. grytene for små)
Torv fra hagesenteret i ei bøtte med vann. Legg rota oppi noen dager så forsvinner soppen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap