Hvor mange fisk er det plass til i et 54-liters akvarium?

Inaktiv bruker
For noen måneder siden startet jeg opp et nytt akvarium på 54 liter. Det er 60cm langt og 30 cm bredt og høyt. Jeg har nå 5 platyer, 4 bunnfisker og en flokk med 10 neontetra.

Er det plass til flere fisker i et akvarium på denne størrelsen? Vil de trives eller vil det bli for liten plass?
Tror det er akkurat passelig med fisk.
Men det kommer kanskje litt an på hvilke bunnfisker du har. Hvis de blir litt store, så er det mulig du kanskje har litt i overkant?

Hvis akvariet er forholdsvis nyoppsatt, så ville jeg gledet meg over plantevekst, og aktiviteten til fiskene du har. Dersom du f.eks har Ancistrus sp "oppdrettsvariant" kan det hende de yngler. Det kommer nok platyene tll å gjøre også. Men siden du har neontetra, så er nok sjansene små for at noen vokser opp. Dessverre eller heldigvis, spørs hvordan du ser på det....
Hva slags bunnfisker er det? Er det corydoras kan du godt bygge stimen litt større, men ellers er det nok fisk. Husk at platy formerer seg

Men du må skaffe noen gjemmeplasser til bunnsfiskene. Vet fortsatt ikke hva du har, men alle maller trenger gjemmesteder for å føle seg trygge. Røtter, eike eller cattapablader, kokosnøttskall osv er fint å ha i karet
Inaktiv bruker
Jeg har tre Corydoras acrensis og en annen som jeg ikke helt vet hva heter. En ganske vanlig bunnfisk hvertfall, svart med hvite prikker.

Platyene mine har allerede ynglet, det popper ut alle veier.

Jeg har egentlig en rot i akvariet, men tok den bort, i går faktisk, fordi den gjorde vannet så gult. Skal la den ligge i en bøtte med vann i en uke og to før jeg prøver på nytt. Har også kokt den, hørte at det kunne fungere. Så jeg håper at fiskene greier å gjemme seg i plantene om de skulle føle seg utrygge
Corys liker godt å være litt flere, så du kan øke den gruppen litt. Den andre kan kanskje være en ancistrus sp?
Inaktiv bruker
Kan stemme det. Ja jeg trodde også at tre var litt lite, men de i dyrebutikken sa det skulle gå fint. Føler de alltid sier for lite antall, er jo de som hadde tjent på det om de hadde sagt rett om hvor mangen stimfisker det må være for at de skal trives. Får vel kanskje kjøpe meg noen til da
Det er voldsomt så mye folk styrer med disse røttene fordi de farger vannet. Dette er et etisk problem, og fargen vil forsvinne etterhvert som du tar vannbytter.
Det er et mye større problem at coryene ikke får lov til å ha noe å gjemme seg under enn at vannet blir gult!

Corydoras trenger gjemmesteder som de kan gjemme seg under og gir skygge. De plantene du har gir ingen god skygge for dem

Fisk som cory og neontetra setter faktisk pris på litt bløtt gulfarget vann, som røtter, cattapablader og torv gir

Jeg må pirke på en ting til
Den grusen du har passer ikke til corydoras, de kan skade bartene sine. De skal ha fin sand som de kan rote etter mat i og sile sanda gjennom gjellene
Anbefaler deg å lese i Fiskebasen på de ulike fiskene du har, gjerne før du går til innkjøp av fisk i fremtiden. Da vil du se hvilke fisk som passer til "type vann du har", og litt generelt om hvilke forhold fiskene trives best med. F.eks skal coryene dine ha sand som bunnlag. Synes det ser ut som du har grus på bildet øverst i tråden...

Edit: Lisbeth kom meg i forkjøpet...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap