Gullfisk med øyne som buler ut

Hei folkens! Jeg er ny på forumet og har nettopp kjøpt meg gullfiskbolle (20 liter) med tre gullfisk. jeg forstår det slik at flere av dere her inne ikke er så fan av boller, og tenker derfor på å utvide ved å kjøpe meg et større akvarium etter hvert. Uansett -

To av gullfiskene sine øyne buler utover. Er dette normalt? Bukene til to av fiskene er også svært store. Hva kan dette bety?

Burde jeg sjekke forsjellige verdier i vannet, eller kan jeg gi dem en medisin som vil hjelpe?
Jeg regner med du har kjøpt slørhaler. Da er det desverre normalt at de har både utstående øyne og en kroppsfasong som gjør at de nesten ikke klarer å svømme.

En video av en slørhale med utstående øyne, som bor i et typisk skrekkeksempel av akvarium.
<embed src="http://www.youtube.com/v/I0tVXI22OYA?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Du kan se flere varianter av slørhaler (og gullfisk) i basen her inne


Gullfisk/slørhaler har ingen ting i boller eller små kar å gjøre. De blir solgt som ungfisk men blir store! Les denne artikkelen om myter som aldri dør, les om gullfisk i små beholdere.

Dahls dyrerike i Moss er vel den eneste butikken jeg kjenner til som ikke selger boller. De klarer tydeligvis å tjene penger likevel, så skjønner ikke at andre butikker tviholder på dette
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap