Corydoras-entusiast!

Har endelig skaffet meg et større kar (110 l) og har bestemt meg for å kjøpe mine første Corydoras. Tjoho!! Og så lurte jeg litt på hvilke Cory dere anbefaler? Jeg kunne godt tenke meg Corydoras Adolfi, syns de er utrolig fine! Men så lurte jeg på en ting til.. Er det mulig å har flere typer corydoras i samme karet? som f.eks liten gruppe på 6 med Adolfi og en med noe annet? kunne godt tenke meg en dvergcory av noe slag også, Pygmaeus eller Salt-pepper. Og ikke minst, er det plass til det i karet mitt?

Setter pris på veiledning!
Det kommer litt ann på bunnarealet i kareet, noen 110 litere er høye, andre er lave og har mer plass på bunnen. Sånn generelt vil jeg si kjør på med to grupper om du vil, ihvertfall om du holder deg til de små artene (de som krever 60 liter +- litt). Det er en vanlig taktikk hvis du har en art som er svært sky, om du kombinerer dem med en annen art som er tøffere så kan det gjerne gjøre de sky modigere og du får se dem oftere.

Hvilke corydoras folk liker er litt forskjellig. Jeg har ikke så mye tilovers for alle disse med orange mønster, så mine tre absolutte favoritter er disse:
Corydoras trilineatus
Corydoras concolor
Corydoras sp. ´green laser´
De sorte føler jeg aldri blir så pene på bilder, selv i butikkene er fargen på en måte mer levende, mer skifergrå med skimmer, om det sier noe. Ser du dem i butikk så vil du nok forstå meg bedre

Jeg har de grønne selv, og de er veldig sky. Jeg vurderer å sette inn noen concolor for å gi dem litt mer mot, litt selskap (jeg har litt få grønne), og best av alt så får jeg to favoritter i samme kar
Plussmedlem
Ja, du kan ha et par typer i karet ditt.
Sjansen for at de skal krysse seg er ikke særlig stor. Spesielt hvis du sørger for å ha en "stor" gruppe av hver.
Hvis du har adolfoi og habrosus så er sjansen for krysning lik 0.
10-15 av hver blir ikke for mye.
Næh, så stilige de triliniateusene var, siande! Nå blir det vanskelig å velge.. får overtale samboeren til å få opp et kar til! hehe.. Jeg har også via AF lagt en bitteliten elsk på c. Atropersonatus, men skal innrømme at jeg aldri kan huske å ha sett dem i noen dyrebutikker jeg har vært i. Noen som vet om disse er vanskelige å få tak i fra vanlig butikker? Kanskje noen som selger privat?

Og grunnflaten er forresten 80 cm x 30-40 cm om jeg ikke tar helt feil.

Takk for svar!
Plussmedlem
De fleste butikker kan bestille fra fiskelista til Imazo.
Atropersonatus finner du også der .
Plussmedlem
Corydoras panda er jo også en søt, liten Corydoras-art som er enkel å holde. Etter min erfaring er ikke denne særlig sky. Også ganske lette å få til å leke og legge egg.

Av Corydoras så har man jo et kjempeutvalg! Hundrevis av arter å få tak i, men mange er sjeldne...
Let rundt i butikkene, så finner du nok noe du liker Et par av mine yndlinger er adolfoi og Green Laser. De er kjempeflotte, og mulige å få tak i.



Lykke til med fiskevalget!
Mine favoritter er C126, green og orange laser, loxolonzus, Weitzmani og ja mange fler! Kunne sikkert ramset opp en stor liste!
Jeg synes du skal se litt på fiskebasen, alle har sin mening her, synes du bør velge av din egen smak !

Noen spørsmål før du skaffer deg noen coryer:
Er du villig til å betale 100-200,- per fisk eller vil du helst ha de under 100,- kroner?
Coryer kommer i alle priser alt fra 29,- stk til 200-300.- stk :P

Lykke til!

Emil
Ja, der har du et godt poeng Emil! For meg blir det nok litt mye, i hvertfall i begynnelsen, å betale over 200 kr per fisk, når de skal være på minst 6 stykker! Jeg er ikke helt der enda. Vet du/ dere sånn ca hva de coryene jeg har nevnt over ligger i pris?
Det er veldig vanskelig å si en vanlig pris på fisk.
Men du bor i Kråkstad som ligger i Nord-Trønderlag vis jeg ikke tar helt feil nå :P
Kunne du dratt til Trondheim vil du få alt mye billigere der en andre småstedrer

De billigste coryene er nok aenus og paleatus, disse får man som regel fra 29,- til 49,-.
Men spander heller på deg en annen cory en de! Når jeg hadde de ble jeg nesten litt lei dem! :- /

Paleatus og aenus- 29,- til 49,-
Corydoras panda- 49,-
Adolfoi 69,- til 99,-
Green laser- alt fra 150 til 200,-
Loxolonzus- 59-79,-
Weitzmani- 199,-
Sterbai- 59,- til 89,-

Det er stor forskjell fra sted til sted, skjekk på flere butikker!

Emil
Nei, stemmer nok ikke helt at jeg bor i Nord-Trøndelag. Jeg bor i Akershus, i en liten by som heter Ski som er litt utenfor Oslo!
Åja, jeg trodde det het Kråkestad ikke Kråkstad, sikkert blanda litt

Men det var jo enda bedre! I Oslo får du det billigere en noe annet sted i Norge
Noen som vet ca prisen på Corydoras concoler?
Concolor koster 89,- her i Bergen
Plussmedlem
AnetteR
Vet du/ dere sånn ca hva de coryene jeg har nevnt over ligger i pris? :)

Hvis du bruker linken jeg ga deg så er det bare å søke på de forskjellige navnene.
Da får du et inntrykk av prisen på de forskjellige coryene (selv om prisene er oppgitt i svenske kroner).
Er ikke de prisene litt vel høye?
Panda til 129,- og Weitzmani til 600,-?
Panda får jeg får 49,- og weitzmani til 199,- i butikk her i Bergen.
Plussmedlem
Pandaen du nevner er viltfanget.
Hadde jeg fått 600 SEK for mine weitzmani så hadde jeg solgt de på flekken

Man kan søke på alle listene også, ikke bare Imazo. Da finner du flere forskjeller. Forskjeller som vi også vil finne mellom Bergen og Ski.
Lista er bare for å gi henne en indikasjon på hva hun kan forvente å være nødt til å betale i butikk.
Hehe ja!

Jeg ville nok også det!! :P
Jeg vil anbefale deg å møte opp på Oslo Akvarieklubb's storauksjon neste helg. Lørdag 15 oktober. Her kan du gjøre gode kjøp av mange arter fisk, også forskjellige arter med corydoras.
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Konn-Vetterlein
Reklame for plussmedlemskap