Piraya og andre arter

Er det noen som har erfaring med piraya og hvordan de går ilag med andre arter når de er ungfisk og som voksen?

Eg har to piraya som eg kjøpte for en måned siden, ungpiraya.
Nylig kjøpte eg også Khuli Ål, Pitbull pleco og en kampfisk hann og to hunner.

Så langt har de gått fint sammen, men siden de er piraya så kommer eg nok ikke til å bli overrasket om de blir spist opp.

Så derfor lurer eg på om noen har noen tips eller informasjon? Leste på en side at de går samme med kampfisk og bunnspisere, og faktisk mangen andre arter, men ikke hvordan det gikk etterpå.
har 5 piraya såm nå er ca 5-6 cm tror jeg..
di har spist opp 2 små ancistruster, så det funket dorlig...
men har 10 gullbarber ilag med di, å det fungerer kjempefint. pirayan ble utrolig mye tøffere når di fikk noen ilamme seg i akvariet.
barbene mangler en tugge i bakfinnene med hvert, men ikke mye.. å det vokser ut på noen dager=)
Lille Mæ
barbene mangler en tugge i bakfinnene med hvert, men ikke mye.. å det vokser ut på noen dager=)


Det vil nok forsvinne mer enn en bit av finnene etterhvert, bare tilfeldig at det bare er finnene de har tatt til nå. Piraya smaker gjerne på hvilken som helst del av kroppen på en annen fisk. Hvis ikke pirayan er veldig sulten kan de feks ta en smakebit av ryggen og la fisken leve videre med en stor skade, istede for å gjøre kort prossess og spise den opp...

Jeg ville ikke utsatt mine fisk for dette
Lisbeth
Jeg ville ikke utsatt mine fisk for dette


Enig, desverre er det sånn at enkelte mennesker (ikke rettet mot trådstarter) klarer å skru av bryteren for empati overfor andre levende skapninger, bare så de får ha sine ønsker og sitt ego i fred.

Lille Mæ har vel hatt piraya en måned eller to maks nå, så det er vel sjanser for at hun endrer tilstandsrapporten fra harmoni til et trist syn, etterhvert som hun har sugd til seg mer erfaring.

Sakset fra Wikipedia;
Any other fish sharing a tank with a piraya should be of the same or a similar piranha species. Other types of fish will be attacked and eaten.

den dagen det begynner å forvinne mer så blir di tatt ut...
men måtte flytte di inn dit da di tok livet av 2 sncistrust i det andre akvariet...

å det er ikke slik at pirayan jakter på di eller noe slikt, å det som forsvinner er småe hak i finnene...

jeg har et annet akvarium med kloreker, mener dere da at jeg skal ta ut alle andre fisk siden di prøver å ta di?
ikke før å være vanskelig, eller noe slikt,
jeg skjønner hva dere mener, men nå er det kansje 2 hakk ( totalt på alle fiskene) som har kommet på en uke, å di er små!!! men di napper å i hverandre så kan ikke garantere at det er pirayan heller... di fikk slike hakk åsså før jeg satte di inn dit.
er gått beplantet akvarie, men 5 piraya. det er gullbarben såm er verstingene i det akvariet... di plager mer pirayan enn omvendt.

å som sagt... den dagen det skulle bli skader på fisk (annet enn et lite hakk såm gått kan ha blitt påført av di andre barbene) så blir di tatt ut med en gang!
å når pirayan blir større vil jo sikkert di ta ijenn for plagingen barbene gjør, men da flytter jeg di. nå er di så små, å usikkre, at di gjør ikke mye av seg... står stort sett bare å gjemmer seg i hulene sine...
å di blir atet gått, så di er aldri sultene( dette for ikke provosere pirayane til å smake litt på barbene)
Kine Hellesen
Er det noen som har erfaring med piraya og hvordan de går ilag med andre arter når de er ungfisk og som voksen?


Rødbukpiraya (Serrasalmus nattereri) er et typisk eksempel på en fisk som bare bør holdes i et STORT artsakvarium. Det er pirayaens natur å spise andre fisker. Å slippe dem sammen med andre i en så liten vannmengde som de fleste akvarier rommer, fører før eller senere til tragedie og er etter min mening dyreplageri. Det blir litt som å slippe sauer inn i en ulvegård og håpe at det skal gå bra.

Jeg har selv hatt rødbukpiraya i et par omganger. Siste gang kjøpte jeg dem i størrelse som en tommelfingernegl. To av seks vokste opp (og gikk i et 350 liters akvarium). De ble ca 23 cm lange og veide innpå en halv kilo hver. Det var ingen annen fisk i akvariet. I etterhånd forsto jeg at 350 liter var for smått for så store rovfisker. Det var en kjempeoppgave å holde vannkvaliteten noenlunde tilfredsstillende. Jeg måtte foreta 50% vannbytte to ganger i uka til tross for meget stor filterkapasitet.

Å holde piraya anser jeg for å være en oppgave for spesialister (og la det være sagt at jeg ikke regner meg selv til den kategorien).

At akvariebutikkene selger små "søte" pirayaer til folk som svært ofte ikke aner hva de har påtatt seg, anser jeg for å være en uskikk.

Stephan
Takk for svar og informasjon. Om eg gjør noe feil så må dere bare si ifra, men på en respektfull måte, og eg takker for at dere har gjort det

Dette er for meg å få erfaring med fiskearter og hva de trenger.

På det siste innlegget fra Stephan fikk meg mye informasjon som hjelper, men følte eg meg litt angrepet da du nevnte det å ha andre fiskearter sammen med piraya var dyremishandling og at det var som å slippe sauer i en ulvegård, følte det var et personlig angrep, men må beklage meg visst det ikke var direkte til meg.

Dette er som sagt at eg trenger informasjon fra andre da det ikke står så mye innpå nettet om piraya som akvariefisk.

Når de blir større så kommer eg ikke til å ha andre fiskearter oppi, så egentlig søkte eg bare informasjon fra når de var små.

Merket også at den ene pirayaen har vokst litt mer enn den andre, og to ganger har den bitt av en liten bit fra en ryggfinne eller finnen under magen, begge gangene har de vokst ut igjen og fisken har ikke noe arr. Synes det er litt merkelig at den ene har vokst mer enn den andre da de var samme størrelse når eg kjøpte de. Begge to spiser bra-
har også merket at di vokser veldig variert, vi har en såm er litt stor, 3 såm er litt mindre, å en som nesten ikke har vokst noe... han sitter da bare i hulen hele tiden å gjemmer seg, å tørr såvidt komme ut når di har fått mat, å di andre begynner å bli mett...:S
Kine Hellesen
Takk for svar og informasjon. Om eg gjør noe feil så må dere bare si ifra, men på en respektfull måte, og eg takker for at dere har gjort det :) På det siste innlegget fra Stephan fikk meg mye informasjon som hjelper, men følte eg meg litt angrepet da du nevnte det å ha andre fiskearter sammen med piraya var dyremishandling og at det var som å slippe sauer i en ulvegård, følte det var et personlig angrep, men må beklage meg visst det ikke var direkte til meg. -


Hei Kine,
Ingenting i mitt innlegg var ment som noe personlig angrep mot noen. Jeg skrev det jeg skrev for å fremheve hvor dårlig piraya og andre fisker passer sammen. Jeg mener dette så sterkt at jeg fant grunn til å bruke et fargerikt eksempel. Hva betegnelsen "dyremishandling" angår, beskylder jeg ikke deg for dette, jeg påpeker bare hva det rent objektivt kan innebære å føre sammen fisker som er til de grader ulike. Som du sikkert vet, kan man komme ille ut hvis man mangler kunnskaper om et emne, uten at det på noen måte skyldes hensynsløshet eller ond vilje.

Hilsen
Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap