Å unngå avkom i starten

Hei dere!
Jeg starter snart opp akvarium, et 70-liters, og tenker på fisker.
Dog - når jeg får fiskene i gang; hva om de får avkom?
Hva gjør jeg da?

Jeg har ikke plass til mer avkom i tanken, etter mine beregninger. På hvilken måte kan jeg hindre avkommet i å vokse opp i første omgang?
Burde jeg skaffe meg en heftig Oscar, så den spiser alle eggene, eller?

Jeg vil ikke hoppe rett inn i oppdrett med en gang.
Inaktiv bruker
Kjøp et rugekar Trenger ikke være så stort.
Så kan du kjøpe et nanoakvarium du kan ha yngelen i til de er store nok til å være i 70L F.Eks. Eller du kan gi dem bort.
Lykke til.
Hvilke fisk skal du ha i karret?? Godt mulig fiskene dine ordner "problemet" på egenhånd..
Bare å holde seg unna de som yngler mest, levendefødere og diverse ciklider.

Satser du på vanlige eggleggende selskapsfisk unngår du yngel. Eggene blir gjerne spist opp før de rekker å klekke.

Å putte Oscar i en 70L håper jeg var en spøk...
@Torsvik: I utgangspunktet tenkte jeg på molly, platy, pansermalle og blågurami. Etter forslag fra andre på forumet, burde jeg bytte ut blågurami med honninggurami eller dverggurami.

iom. at akvariumet jeg låner av kompisen min, tydeligvis bare er 54 liter, burde jeg kanskje droppe guramiene, og kjøre bare pansermalle og platy. Molly vurderer jeg også å droppe, siden den er ganske følsom..

Hva tenker dere? Noen som har noen forslag til gode (og oppmuntrende) nybegynnerfisk.

@Lisbeth - Det er vanskelig å bruke ironi i skriftlig form
Kjøp bare hanner av platy, så slipper du yngel.

Molly blir for store for dette akvariet. Siden karet er så lite, så ville jeg valgt platy eller honninggurami, ikke begge deler. Honninger er mindre enn dverggurami, og etter det jeg har lest er honningene de mest hardføre.

Inaktiv bruker
Det går jo også ann hvis man bare er ute etter litt liv å røre. Å ha noen 30-40 Reker oppi ( Avhengi av type så klart)
Dette vil isåfall være saltvann, am I right?
Jeg er ikke helt dreven, og vil nok trolig holde meg til enkelt, men gøy ferskvann i starten. Så kan jeg bevege meg videre på mer avanserte ting, når jeg blir skikkelig "bitt av basillen"
Inaktiv bruker
hvaler
Dette vil isåfall være saltvann, am I right? Jeg er ikke helt dreven, og vil nok trolig holde meg til enkelt, men gøy ferskvann i starten. Så kan jeg bevege meg videre på mer avanserte ting, når jeg blir skikkelig "bitt av basillen":)

Du får et STORT utvalg av ferskvann's reker
Kult. Jeg kunne jo evt. ha reker og honninggurami. Trolig ville honninggurami spise noen reker, men om den ikke tar hele bestanden, er vel dette ok? To honninggurami til å starte med, og kanskje 10 reker?
Hvorfor ikke ha platy eller guppy og få unger på dem. Ungene kan du alltid gi vekk hvis du ikke vil ha dem selv. Du blir fort hekta når du ser at de yngler. Er utrolig morro.
Jeg vil tenke meg at det vil være et styr med å finne noen som vil ha, og at det trolig vil ende opp med at jeg dermed må beholde dem selv. Hvis for mange vokser opp, vil det etter hvert bli trangt om plassen. Men jeg får se. Kanskje du har rett, og at motivasjonen for hobbyen vil øke om jeg får yngel. I så fall er jo dette jeg er på jakt etter.
Du kan også høre med butikken, om de er interessert i å ta inn yngel i bytte mot varer. Jeg fikk iallefall til en slik avtale mht ancistrus yngelen min.
Gir du vekk yngelen gratis kan jeg garantere deg at du blir kvitt dem.
Jeg har funnet ut at akvariet er på bare 54 liter. Platy og guppy må ha 60 liter. Spiller disse literne noen viktig rolle?
Tilfeldig bekjentskap
© Gøril T. Bjørshol
Reklame for plussmedlemskap