Sommerfuglchiklidene mine bare dør.

Jeg er ny som akvarist, og lurer på en ting, når jeg starter opp kjøpte jeg 2 sommerfuglchiklider (+2 algespisere, nå har jeg i tilegg 2 dverggurami og en kulii ål), den ene døde etter noen dager og så for jeg tilbake til dyrebutikken igjen med den, og fikk en ny, idag døde den jeg fikk. (er en igjen, som jeg har hatt fra starten av og den ser grei ut) mn det som er litt rart er det at jeg satt ved akvarie og så på de, og da så begge friske ut, mn så en kort tid etterpå så jeg at den ene svømterart og sank ned til bunnen, og ettervært døde den. Noen som har noen forslag om hva det kan være?
Når fisk dør så fort ville jeg sjekket vannverdier. Er filteret innkjørt ?
Siri Fisknes
Jeg er ny som akvarist, og lurer på en ting, når jeg starter opp kjøpte jeg 2 sommerfuglchiklider (+2 algespisere, nå har jeg i tilegg 2 dverggurami og en kulii ål), den ene døde etter noen dager og så for jeg tilbake til dyrebutikken igjen med den, og fikk en ny, idag døde den jeg fikk. (er en igjen, som jeg har hatt fra starten av og den ser grei ut) mn det som er litt rart er det at jeg satt ved akvarie og så på de, og da så begge friske ut, mn så en kort tid etterpå så jeg at den ene svømterart og sank ned til bunnen, og ettervært døde den. Noen som har noen forslag om hva det kan være?




Ble akvariet ditt innkjørt før du hadde fisk i det eller ble fisken satt inn samtidig som du fylte karet med vann? Hvor stort er karet og hvor lenge har du hatt det? Ettersom du skriver du er ny frykter jeg mitt andre spørsmål, nemlig at filteret ditt ikke har hatt tid til å bygge opp sin bakterieflora. Greit om du gir litt mer info rundt spørsmål du lurer på. Slik som Str på karet, vannverdier, fisk du har etc

Har du hatt fisk for tidlig oppi, kan det være nitritt du har fått. Men vanskelig å svare på med dine begrensede opplysninger
Jarle F
Når fisk dør så fort ville jeg sjekket vannverdier. Er filteret innkjørt ?

Jeg sjekket vannverdiene før jeg skaffet meg fisker, så de er nok greie.
LOFFA
[QUOTE=Siri Fisknes]Jeg er ny som akvarist, og lurer på en ting, når jeg starter opp kjøpte jeg 2 sommerfuglchiklider (+2 algespisere, nå har jeg i tilegg 2 dverggurami og en kulii ål), den ene døde etter noen dager og så for jeg tilbake til dyrebutikken igjen med den, og fikk en ny, idag døde den jeg fikk. (er en igjen, som jeg har hatt fra starten av og den ser grei ut) mn det som er litt rart er det at jeg satt ved akvarie og så på de, og da så begge friske ut, mn så en kort tid etterpå så jeg at den ene svømterart og sank ned til bunnen, og ettervært døde den. Noen som har noen forslag om hva det kan være?




Ble akvariet ditt innkjørt før du hadde fisk i det eller ble fisken satt inn samtidig som du fylte karet med vann? Hvor stort er karet og hvor lenge har du hatt det? Ettersom du skriver du er ny frykter jeg mitt andre spørsmål, nemlig at filteret ditt ikke har hatt tid til å bygge opp sin bakterieflora. Greit om du gir litt mer info rundt spørsmål du lurer på. Slik som Str på karet, vannverdier, fisk du har etc

Har du hatt fisk for tidlig oppi, kan det være nitritt du har fått. Men vanskelig å svare på med dine begrensede opplysninger
Akvariet ble nnkjørt før jeg hadde fisk i det ja, tok med en vannprøve til dyrebutikken før jeg hadde fisk i det, og alt var greit da, mn er 2 fisk som er døde, og en finner jeg ikke, så lurer på om den kunne blitt spist eller noe!?
Har hatt det i 2-3 uker nå. (med fisk i) Karet er 60 liter.
Roy Fredrik Pedersen
Skift vann !

Skiftet vann for bare noen dager siden, vasket det og, mn glemte å vaske pumpa, kan det ha noe å si? Ser kanskje ut som den andre sommerfuglchiliden er stresset og, for det er lys farge på den nå. Hvorfor det? kan noen av andre fisken plage den? Har jo aldri sett de har vært borti hverandre en gang (er 2 dverggurami, en kulii ål og en algespser itilegg)
Inaktiv bruker
Jo mindre akvariumet er jo vanskeligere er det og holde vannverdiene og temp. Riktig.
Prøv og ta et vannbytte.
Hvor lenge sto akvariet før du kjøpte fisk?
Hvordan testet du vannet? (strips eller dråpetest)

Du kan også lese denne artikkelen om vannverdier.
1.
"Akvariet ble innkjørt før jeg hadde fisk i det ja, tok med en vannprøve til dyrebutikken før jeg hadde fisk i det, og alt var greit da, mn er 2 fisk som er døde, og en finner jeg ikke, så lurer på om den kunne blitt spist eller noe!?
Har hatt det i 2-3 uker nå. (med fisk i) Karet er 60 liter."

Tiden fra du satte inn fisk til nå kan tyde på at du har ammoniakk/nitritt forgiftning. Da er det ikke nok å skifte vann med noen dagers mellomrom, du må skifte hver dag, ca 30 %, helt til du ikke lneger kan måle hverken ammoniakk (NH3/4 eller nitritt (NO2). Bruk dråpetstrer og helst de fra JBL.

Hvordan kjørte du inn akvariet (eller riktigere filteret)? Hva hadde du i vannet som kunne bli næring til de bakteriene du skulle få fram? Hvis du brukte fiskefor, hvor mye brukte du sammenlignet med hvor mye du nå gir fiskene dine?

2.
"Skiftet vann for bare noen dager siden, vasket det og, men glemte å vaske pumpa, kan det ha noe å si?"

Hvis du hadde vasket pumpa, eller filteret, hafdde situasjonen vært enda verre. Filteret skal ikke vaskes i normal forstand, men skylles forsiktig i litt av vannet fra akvariet, som du etterpå heller ut i vasken. Hvis du vasker det, fjerner du de filterbakteriene du er avhenmgig av.

Uten mer utfyllende svar på de spørsmålene du har fått i de siste innleggene, er det vanskelig å si noe mer.
cara79
Hvor lenge sto akvariet før du kjøpte fisk? Hvordan testet du vannet? (strips eller dråpetest) Du kan også lese denne[URLBLOCK1].

Husker ikke helt hvor lenge det sto, mn ble nok noen uker ja. Testet det vel med strips hos dyrebutikken.
[QUOTE=530]1.
"Akvariet ble innkjørt før jeg hadde fisk i det ja, tok med en vannprøve til dyrebutikken før jeg hadde fisk i det, og alt var greit da, mn er 2 fisk som er døde, og en finner jeg ikke, så lurer på om den kunne blitt spist eller noe!?
Har hatt det i 2-3 uker nå. (med fisk i) Karet er 60 liter."

Tiden fra du satte inn fisk til nå kan tyde på at du har ammoniakk/nitritt forgiftning. Da er det ikke nok å skifte vann med noen dagers mellomrom, du må skifte hver dag, ca 30 %, helt til du ikke lneger kan måle hverken ammoniakk (NH3/4 eller nitritt (NO2). Bruk dråpetstrer og helst de fra JBL.

Hvordan kjørte du in

Mn det ser jo ut som de andre fiskene mine har det bra, er bare sommerfuglchiklidene jeg strever med. Er de ekstra skjøre eller?
Ja, det er min erfaring, men det betyr ikke at forholdene i karet ditt er ok for de andre fiskene, det kan være slik at de tåler noe mer. Hvis det er slik, er det bare et spørsmål om tid før de også blir syke. Det kjedelige med ammoniakk- og nitrittforgiftning er at det skader fiskenes gjeller og nyrer slik at de lettere blir syke også senere, selv om de overlever nå.

Men du bestemmer selvsagt selv om du vil teste vannet eller gi mer info.
Står endel om skjøre "sommerfugler" her
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap