54l akvarie 1 kampfisk og 3 guppy

Jeg har et akvarie på 54l med en kampfisk og 3 guppyer. Tror kanskje jeg burde skaffe meg noen algespisere ettersom guppyene driter så mye :p Men hvilke burde jeg ha? ettersom karet ikke er så stort.. kan ikke så mye om slikt!

hilsen en noob :p
Hva med en eller to Otto?
Det er ingen fisk som spiser "driten" til andre fisk, det du må selv fjerne det ved å slamsuge.

Otto er godt forslag til algespisende fisk i et så lite kar. Men de må gå i større gruppe enn 1 eller 2 for å trives. 5-6 stk bør du ha
Vi har gode erfaringer med Eplesnegler. Du må nok slamsuge med dei også, men dei er effektive på alger og slikt..
Ts
Det er klart jeg slamsuger!:p Jeg mente algene som gror..

En stund siden jeg skrev innlegget, så jeg har gått til anskaffelse av en ancistius eller hvordan det skrives. Ser ut til at den trives! Akvariet ble såå mye klarere

Nå lurer jeg på om jeg skal skaffe meg en flokk med tetraer. Hva er best av kardinal eller neon da? Sammen med kampfisk..?
Noe jeg ikke ville anbefale deg er å ha Kampfisk og Guppy ilag.
Kampfiskene vil helst ikke omgås med fisk av samme art, og guppy har litt slør som kampfisk å er litt fargerik..
Corydoras Panda er noen kule fisker! De er stimfisker så du burde ha flere en 5 stk..
Syns begge de to artene blir litt store i karet ditt egentlig. Uansett skal kardinalene ha mye surere vann enn guppyene, så velg i så fall neon.

Hva med stjernedanio istedet?
Ts
Jeg vet det ikke er så lurt å ha kampfisk og guppy sammen. Men jeg hadde de i hver sin bolle før jeg kjøpte akvariet. Og det er forsåvidt bedre for de å bo i akvariet sammen enn hver for seg i en ussel bolle. Dessuten har jeg ikke hjerte til å koke de. Også ser det ikke akkurat som de lider. De svømmer rundt og spiser godt

Tror forøvrig at kampfisken trives bedre om den har litt gjemmesteder, siden den liker å gjemme seg(har jeg lest). Må kjøpe noe mer stæsj! Den klarte å spise opp nesten hele halen til hannguppyen for et par mnd siden da jeg var så dum å putte de i en liten bolle sammen fordi jeg skulle ommøblere i akvariet. Men den har overlevd og halen er fullt utvokst igjen nå

Noen flere tips for hva slags fisk jeg kan ha med kampfisk? Går guppy med det meste eller?

kjøp noe platy eller noe sånt, en fin nybegynner fisk
Guppy går fint med det meste.. Du kan jo velge Platy, sverdrager..
Du kan spørre butikken om de har noen fisker som egner seg for akvarie som er 54l og nedover..
Jeg vil ikke anbefale deg å holde fisk med forskjellige krav til vannverdier sammen. Sjekk ut kravene fiskene har i fiskebasen før du velger samboere. Der finner du også anbefalt størrelse på akvarie. Feil vannverdier tar vanligvis ikke livet av fisken umiddelbart, men den kan bli svekket og lettere syk og kan få et kortere liv.
Butikkansatte vil jo trolig da selge henne alt av fisk, hehe. Noen der er jo uhyre slu!

Under Kunnskap - fiskebasen kan du søke etter fisk som passer i forskjellige kar, altså "mellom 20 og 60 liter" for eks, Da får du også lest litt om de fiskene du syns ser interessante ut. (og sammenlignet vannverdier de vil ha og slikt)

hehe jeg og tante astrid her har da sagt omtrent det samme
Tante Astrid
Jeg vil ikke anbefale deg å holde fisk med forskjellige krav til vannverdier sammen. Sjekk ut kravene fiskene har i [URLBLOCK1] før du velger samboere. Der finner du også anbefalt størrelse på akvarie. Feil vannverdier tar vanligvis ikke livet av fisken umiddelbart, men den kan bli svekket og lettere syk og kan få et kortere liv.



Jeg må også få legge til at den eldste fisken jeg har, er en Hongihann som også har fått yngel (alle yngelen lever enda), i et Sør-amerika kar, han har no vært der i 4 år uten sykdom, eller tegn til noe svekkelser. så vil si at det er ganske inviduelt hvor gått fisken tåler verdien utenfor den anbefalte rammen

Grunnen hongi'en ble flyttet dit med det første, var finne-napping fra andre fisker.
Inaktiv bruker
Grapejuice
Butikkansatte vil jo trolig da selge henne alt av fisk, hehe. Noen der er jo uhyre slu! Under Kunnskap - fiskebasen kan du søke etter fisk som passer i forskjellige kar, altså "mellom 20 og 60 liter" for eks, Da får du også lest litt om de fiskene du syns ser interessante ut. (og sammenlignet vannverdier de vil ha og slikt) hehe jeg og tante astrid her har da sagt omtrent det samme :)


heheh, Jeg skal teste kunskapen deres den 12 Feb ;P Da skal jeg handle ciklider og kampfisk (To forskjellige akvariet btw) Så skal jeg spørre dem om sølvhai! :P hahah. Sier de at det går, så går jeg også! :P
IAK
Guppy går fint med det meste.. Du kan jo velge Platy, sverdrager.. :) Du kan spørre butikken om de har noen fisker som egner seg for akvarie som er 54l og nedover.. :)


Vil absolutt ikke anbefalt sverddrager. De skal ha mer enn 54 liter som er til disp her.
Inaktiv bruker
Jonas76
[QUOTE=IAK]Guppy går fint med det meste.. Du kan jo velge Platy, sverdrager.. :) Du kan spørre butikken om de har noen fisker som egner seg for akvarie som er 54l og nedover.. :)


Vil absolutt ikke anbefalt sverddrager. De skal ha mer enn 54 liter som er til disp her.
Enig da er Platy et bedre alternativ! Men putt ikke for mange fisker i den lille pytta...
Er no gøy å teste de ansatte avogtil, mange rare svar
Tilfeldig bekjentskap
© Aqva Terra Eco Tours, Felipe Cantera
Reklame for plussmedlemskap