Algebelegg

Har etter 3 ukers drift begynt å få algebelegg på grus og røtter, og litt på steinene.
I "gamledager" husker jeg at vi gikk grundig til verks og skrubbet rent inventar, og slamsugde så mye som mulig.

Har etter litt surfing lest litt ymse om dette.
Bør jeg gå tilbake til gamle rutiner, eller skal det få vokse "fritt"?
Tre ukers drift, og alger allerede kan tyde på "overdose" av et eller annet.
Du har ikke fisk i karet, eller...?
Da mistenker jeg at du enten har på lyset altfor mange timer pr døgn (mellom 10 og 11-12 timer er passe) eller at du har gitt plantegjødning i for store doser.

Hvis du er typen som slår på lyset når du våkner om morgenen og ikke slår det av før det er natta for deg, så blir det vanligvis altfor mange timer lys i døgnet for akvariet Det blir det alger av. Sett gjerne automatisk timer på lyset, innstilt på et fast antall timer. Du får kjøpt sånne f.eks. på Clas Ohlson og lignende butikker.

Ellers er det normalt at det kan dukke opp litt alger i starten når et akvarium er under innkjøring. Spesielt vanlig er brunalgene. Men akkurat brunalger er det enkleste, for de fordufter helt av seg selv etter et par måneders drift ca.
Etterhvert som akvariet ditt kommer i balanse biologisk, vil algene reduseres og plantene vil vokse og ta over. Pass på at du har nok av planter, så de kan utkonkurrere algene i kampen om næringsstoffer. For lite planter er egentlig typisk "nybegynnerfeil".
Joda... akvariet ble overtatt med fisk og vann og "guffe", og supplert med vann, og planter fra godt etablerte akvarier i nærområdet

Ref min egen tråd: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=64530

Ser ikke på algene som noe problem. På Røtter og steiner er det dekorativt, og foreløpig er det ikke allverdens mengder. Det er kommet noe i en stripe på grusen, heller ikke dette er noe problem, men det jeg lurer på er om jeg skal holde det i sjakk, evt. rense det bort slik som før i tiden, eller at jeg skal la det vokse "naturlig"?!

Vannet i akvariet er krystallklart, og fiskene ser ut som de trives.
Fiskene blir ikke overforet (tror jeg) Og plantene vokser godt.

Lyset er på ca 10 timer om dagen.

[External Image]
[External Image]
Jeg ser ikke så godt på bildene, men jeg syns egentlig plantene og røttene ser ut til å ha fått BGA (BlåGrønneAlger)....? Har du forsøkt å fjerne det med fingrene? Forsøk å gni et planteblad mellom to fingre og se om det går lett vekk. Løsner algen i et "slimete flak" så er det BGA.

BGA er ingen alge egentlig, men en bakterie, og krever litt andre tiltak enn alger.

Ta en sjekk med fingrene og se om noe av algebelegget løsner slik jeg beskrev, veldig lett og uten å sitte egentlig særlig fast.

Hvor mange timer i døgnet har du lyset på over akvariet?

Fine algespisere er forresten eplesnegler, visste du det? De får du tak i ved å sjekke på annonsedelen av forumet her, under "rubrikk". Finnes i mange kule farger. Selv er jeg glad i de rosa eplesneglene, da men de finnes i hvit, gul, lyseblå, lilla... og en blanding av alle, sikkert.
Eplesnegler spiser forresten ikke bare grønnalger, men BGA også.
Planter har jeg en del av, og noe av det er rasktvoksende.
Slik så karet ut for en uke siden.....

[External Image]
Det er ikke hva jeg ville kalle "en del" planter. Det så ganske spinkelt beplantet ut i mine øyne.
Det vil vel gro seg til etterhvert som plantene får slått rot og begynner å trekke næring fra vannet i større grad, og da vil algene få konkurranse om næringen. Etterhvert vil det nok komme bedre i balanse. Det er vanlig med alger i starten, og selv om du har jumpstartet litt med å hente ting fra andre, innkjørte kar, så må karet ditt gjennom en etablering og innkjøring likevel.
Det er vanlige grønn alger og ikke BGA.
Lyset er på ca 10-12 timer hver dag.

Men det er faktisk mulig det har vært litt mer, og i overkant nå siste uka.
"Ca" 12 timer var litt svevende
Det lønner seg å velge bestemte klokkeslett, for ellers blir det fort flere timer enn man trodde. Det er det mange som har erfart når de først begynte å telle timene lyset faktisk er på...! Og det nyter algene godt av.

Vær nøye med klokka og ha gjerne kun lyset på 10 timer nå, mens du har en del alger. Så kan du gradvis øke hvor lenge lyset er på etterhvert som karet blir innkjørt og du ser at algene er på retur. Men maks 12 timer uansett.

Hehe... Blir nok lettere når vi får huset tilbake (har hatt svigerbesøk en ukes tid). Da er det tilbake til vanlig drift med lyset på når vi kommer fra jobb.
Men det beste vil nok være å sette en timer på lyset.

Blir nok enda bedre når jeg får gang på Malawi karet, og får plassert tingene på sine permanente plasser. Har en del Malawi "yngel" som skal bort fra selskapskaret.
Har også et par nye pumper på vei, og det vil nok avhjelpe mye på selskapskaret

Forøvrig er plantene satt inn i akvariet med ganske god dybde og bruker nesten hele dybden på planter i forskjellige høyder. De vokser og trives, og jeg har en hel rot som er dekket med "slyngplante" (er ikke sikker på navnet).
Men det er selvfølgelig relativt nyplantet, og vil nok tykne godt til. De vokser allerede ganske bra.

Hvor lenge mener du jeg bør kjøre filtrene for at de er "innkjørte"?
"Ordentlig innkjørt" er ikke et filter før det er gått 5-6 måneder.

Men det klarer gjerne å håndtere en forsiktig mengde avfall etter ca 5 ukers innkjøring. Det er imidlertid ikke særlig rustet for store belastninger etter så kort innkjøring, men det er sånn ca den tiden det tar før en brukbar bakteriekoloni har etablert seg i filteret.

Det lønner seg alltid å gradvis og forsiktig øke mengden fisk i et kar der det er et filter til innkjøring. Begynne med noen få fisk, og så øke med noen fisk hver uke, inntil full besetning er oppnådd. Da klarer bakteriekolonien i filteret å øke i takt med den økte belastningen som avfall fra nye fisker er. Alle fisker bæsjer og skiller ut ammoniakk jevnlig døgnet rundt, og dette må filterets bakterier omdanne til ufarlig nitrat.

PS! Har du tatt noen vannverdi-tester av akvariet i denne begynnerfasen?
Nitritt, ammoniakk, nitrat og gjerne fosfat også. For høye verdier av de to sistnevnte er typisk for økt algevekst.
Les gjerne artikkelen Vanntester - hvorfor og hvordan.
Etter nærmere inspeksjon kan det se ut som om noe av det er det er BGA :-o
Er det kur med havsalt som er tingen da?
Slå av filteret mens du kverker BGA'en med salt. Ta saltet i klypa mellom tommel og pekefinger og før hånden ned til BGA'en og dryss saltkornene direkte på den. Gjenta til alt av BGA har fått direkte kontakt med saltet.
HUSK å slamsuge ut restene etter at BGA'en er død av saltbehandlingen! Det er bakterier og forurenser, så ikke la det bli liggende i karet.

Les artikkelen SALT MOT BLÅGRØNNE ALGER.

BGA kommer gjerne der det er lav sirkulasjon, i "stillestående lommer".

Lilla eplesnegler har jeg brukt til å spise opp BGA Men helst ikke salting i samme omgang, da snegler ikke liker salt.

Mørklegging av akvariet og ingen fôring i en uke er også et tiltak du kan forsøke.
Den er grei!

Mange takk... Da skal tiltakene bli satt i gang ASAP
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap