Forslag til god bok om akvariehold?

Hvis jeg skulle kjøpe bare en bok.......
Er der noen som har forslag om en god bok om akvariehold (ferskvann)?

René
Egentlig ikke. Bøker er skremmende utdaterte, og de fleste jeg har sett som omhandler generelt akvariehold, er skrevet for 20 år og mer siden. Med de metoder og syn som rådet da... Før visste man faktisk ingenting f.eks om filterets bakteriekultur, men skrev om at "vannet måtte modne".
Vannet viste seg å ha ingenting med saken å gjøre. Dette oppdaget man etterhvert.

Den verste fadesen jeg har hørt om som er skrevet i en akvariebok, er rett og slett en oversetter-feil. De fleste akvariebøkene er oversatt fra engelsk.
Det engelske ordet for malle er "catfish". For å fôre maller, så må man gi dem "catfish food", naturligvis, ikke sant? Oversetteren gjorde at i boka ble dette "kattemat"....
Det var en fyr her på AF som drev og ga fiskene kattemat fordi han hadde lest det i boka si...
Man skal høre mye rart før øra ramler av, heter det...!

Jeg syns internett er bedre når det kommer til almenn kunnskap om akvaristikk og hold av akvarier. Bøker er gode på spesialiserte fiskearter istedet, f.eks. bok om kun Corydoras eller kun Malawi ciklider osv.




Bok
..Akvariet fra A til Ø..(Mary Bailey/Gina Sandford)
oversatt til norsk i 2005-utgiver: Landbruksforlaget.
Finns sikkert på biblioteket også
Inaktiv bruker
Hei, har akkurat lest Akvariet mitt, av Ulrich Schliewen og kan trygt anbefale denne, hvis du vil ha en enkel bok som tar for seg det grunnlegende. Ellers så er Akvariet fra a til ø sikkert også en god bok. (skal begynne på den nå)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap