Tips for hva jeg kan ha mot snegler og alger

Jeg har ett 54l akvarie med endel planter. Ønsker tips for kombinasjon som hjelper for alger og pestsnegle. Har idag 3 stk jegersnegler men da kan jeg ikke ha andre snegler som hjelper på f.eks å holde algebestanden nede (eplesnegle f.eks). Så hva er beste kombinasjonen? Reke og snegle, men vil da ikke reke bli spist av f.eks guppy eller platy som jeg har?

Ønsker tips eller råd som hjelper for begge deler (litt som Ole Brumm, ja takk begge deler)
Hvis du både har problemer med pestsnegler og alger, mistenker jeg at du er flink til å fore fiskene dine godt, men bytter kanskje ikke vann så ofte?

Hvis så er tilfelle henger dette veldig godt i hop. Forer du for mye er oppblomstring av snegler en indikasjon på det. Bytter du ikke ofte nok vann samler næring seg opp i vannet som algene nyttegjør seg av. Hvor mange timer lyset står på er også viktig. 10-12 timer er det plantene klarer å nyttegjøre seg av, algene nyttegjør seg av alt lys de blir eksponert for.

For mindre
Bytt oftere vann
færre lystimer

Hvor mange timer om dagen har du lyset på over akvariet?

Er du typen som slår det på når du står opp, og ikke slår det av før du skal legge deg igjen, er det ikke rart du har algeproblemer. Mange har egentlig aldri regnet etter hvor mange timer i døgnet de faktisk har lyset på, og blir lettere overrasket når de først teller etter... Så tell etter, og ikke si hva du TIPPER, men hva det faktisk ER. Det er viktig Mange har lyset på over akvariet i både 14 og 15 timer i døgnet, og så forstår de ikke hvorfor det blir alger...

Maks 10 til 12 timer lys pr dag. Har du algeproblemer, sett en automatisk timer på lys-kontakten til akvariet, og still den inn på 10 timer. Så bytter du vann et par ganger pr uke, i noen uker. Bytt ca 30% av vannet pr gang.

Deretter må du tenke over hvordan du fôrer. Er du for raus? Blir det mye matrester? Vær litt gjerrig med fôret, og hold på det i en måneds tid iallefall.

Med alle disse tre tiltakene, burde du se resultater i løpet av noen uker. Gi det en måned og se om ikke algene trekker seg litt tilbake.

Dvergreker kan du glemme om du har platy og guppy. De blir spist.
Hvor mange fisk har du i denne 54 literen, forresten...? Er det for mange, kan det også være med på å gi for mange alger, da nitrat-nivået stiger med antall fisk.
Jeg har en timer som er koblet til slik at lyset kun er på i ca 7t hver dag. Så det burde ikke være grunnen. Mulig jeg har vært litt raus med foring samt dårlig på skifte vann (dvs fra bunnen av) idet siste. Men har noen guppy yngel som medfører at jeg forer 2 ganger for dagen. Men Nitrit og PH har blitt testet og disse verdien er fine.

Ett annet spørsmål selv om dette ikke går direkte på denne tråden. Men da slipper jeg å lage ny tråd.

Jeg har ett filter system som er innvendig. Dvs pumpe er koblet til filet hvor det er silikonkuler først og så en hvit vatt før siste kammer er noen runde hule kuler (vet ikke helt hva det er). Spørsmålet er hvor ofte skal jeg skifte vatten og bør jeg kun skifte deler eller hele? Tenker på bakterienivået.
Når det kommer til vannbytte så:

1\3 en gang i uka.
Tilfeldig bekjentskap
© erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap