Død yngel og div!

Hei,har ett yngel kar på 20 liter som det er en kirsebærreke og 4 små fisk på kanskje 3 cm og 26 Limia Yngel.

Nå er det bare 2 stk av den fisken på ca 3 cm og bare 4 limia yngel igjen,jeg har sett noen døde yngel som jeg har plukka opp og kasta,men hvor blir av resten og ikke minst den fisken på 3cm er borte vek selv om jeg så den igår før jeg la meg,alt dette har skjedd di siste 6 dagene,yngel er født i 26 okotber og jeg tror ikke den kirsebærreka har noe med dette og gjøre da jeg så en yngel igår som var på vei til og død,den levde men var akkurat som jeg skulle ha oppi ett lite blad fra en plante og lagt foran pumpa og da vet dere att den hadde kommet til og blitt kasta hitt og ditt pga trykke,akkurat slik var yngel igår men den levde men det klarte ikke og gjøre noe,den så rett og slett ut som den var død men ikke død alikevel.

Vannverdien i kare er bra og stabilt,så jeg lurer på hva som kan ha skjedd,jeg har ikke satt på den ventilen som man skal ha på pumpa for att det skal komme luftbobler,men disse luftboblene er di der bare pga det ser fint ut eller gjør di nytte for seg?
Hva betyr det at vannverdiene er bra, hvilke tester har du tatt og har du testet med dråpe eller strips?

Reker er veldig flinke til å spise opp både matrester og død fisk.

Dråpetest på No2 og ph,kanskje di ikke får oskygen,men disse har vært i det kare noen uker nå så jeg skulle vel merka noe før nå,alt dette skjedd på noen dager bare.syns det er rart jeg.kanskje jeg må sete på den luft greia fra filtre?
nå er det bare 3 i karet når jeg kom hjem ser ut som alle dør innen noen dager nå
Tjaa
Det kommer jo veldig ann på om du trenger den lufta men i utgangspunktet er det ikke livsviktig Hvis du har nok bevegelse i overflata og det er litt liv i vannet.Er det ikke noe symptomer på fisken? Ellers høres dette for meg ut som en klassisk nitritt felle... Er du sikker på at du bruker dråpetesten riktig? 5ml og 5 dråper Feks.. Og hva forer du med?
det er ikke nitrit i vanne,bruker flakfor som alle har anbefalt,syns det er rart att det dør 2 stk om dagen,nå er det bare 2 stk igjen.
Inaktiv bruker
Prøv og bytt 50% av vannet.
Kim Lysgård
har ett yngel kar på 20 liter som det er en kirsebærreke og 4 små fisk på kanskje 3 cm og 26 Limia Yngel.


Det er nok garantert amoniakk - og nitrittforgiftning. Størrelsen på karet er grunn nok...

Har du filter i karet?
ifølge mine dråpe tester så er vannverdien bra,20 liter til 26 yngel som er 1 cm er ikke over belasting,filter og pumpe er i vanne,karet gikk i 4 uker før fisk ble satt oppi og skifter vann ofte.
Inaktiv bruker
Hva viser testen da? Over eller under 0.3?
Jeg har en 45 liter gående med ca 20 palett yngel og en acara ungfisk jeg rett og slett ikke klarer å kvitte meg med. Her er en innkjørt Fluval 2+, men jeg bytter 30 % vann hver dag for å klare å holde vannverdier akseptable - dog forer jeg disse relativt mye. Tipper at det er noe snodig med vannverdiene, eller at du dessverre har fått en eller annen sykdom i dette karet.
Vannverdien er under 0.3 og jeg tror nok att kanskje det er sykdom,men skal skjekke No2 snart,har begynt og fått mye snegler som har kommet med plantene jeg kjøpte men ble fortalt att disse er nyttedyr for alger,men ser kanskje att det begynner og bli grønne priker med alger på glasse.kanskje jeg skal kjøre esha 2000 eller hva det heter?
Kim Lysgård
jeg har ikke satt på den ventilen som man skal ha på pumpa for att det skal komme luftbobler
Hvilket filter har du?


Kim Lysgård
Vannverdien er under 0.3
Nitritt skal være null. Det er generelt vanskelig å holde stabile vannverdier i en 20 liter, og især når det er mange yngel som fôres.

Alger er ikke skadelig, og medisinere uten at du kan se symptomer på sykdom er bortkastet. Hvilken medisin vil du bruke mot hva?

Jeg synes du bør få deg et større yngelkar
Anbefaler at du skaffer deg JBL nitritt-test, da Tetra sin er nærmest udugelig som bare viser "mellom 0 og 0.3". Nitritt opp til det nivået kan være dødelig for yngel, det ser du jo resultatet av.

Jeg er ikke overbevist om at det ikke er nitritt som kverker yngelen din, da testen du har tatt dessverre ikke er nøyaktig nok.
Jeg vet ikke åsen filter jeg har men det fulgte med akvariumet når jeg kjøpte det-

Jeg syns alle sier så mye forskjelig,noen sier att jeg ikke skal bytte vann så ofte,noen sier att man skal gi yngelen mat annahver dag,noe sier att jeg skulle ha noen kirsebærreke oppi der pga den skulle spise opp mat ynglen ikke spiser opp,noe sier ditt og datt.

Ser ikke ut som jeg får til akvarium verden.

Inaktiv bruker
Kim Lysgård
Jeg vet ikke åsen filter jeg har men det fulgte med akvariumet når jeg kjøpte det- Jeg syns alle sier så mye forskjelig,noen sier att jeg ikke skal bytte vann så ofte,noen sier att man skal gi yngelen mat annahver dag,noe sier att jeg skulle ha noen kirsebærreke oppi der pga den skulle spise opp mat ynglen ikke spiser opp,noe sier ditt og datt. Ser ikke ut som jeg får til akvarium verden.
Ser ingen her som sier at du skal ha verken reker i eller at du ikke skal bytte vann, Så klart må du bytte vann, ellers oppstår giftstoffer og da dør fiskene.
Spesielt i et så lite kar.
Om filteret fungerer er ikke det samme som at det er bra nok. Det skal filtrere x antall Liter i timen. Bedre at det tar litt for mye enn for lite.
Et lite kar er vanskeligere og holde jevn vannverdi en i et stort kar.
Så prøv og bytt 50% vann i dag og 30% i noen uker fremover.
Da skal du se at vannet blir bedre.
Det er ingen her på denne tråden som har sakt det men jeg har snakka med noen andre ang dette.

Kjøpte jo dette akvariumet nytt hos dyrebutikken og da var denne pumpa og filtret med så går utifra att det skal være til det kare,tror den spytter ut 400 liter vann i timen jeg.

har en yngel igjen som faktisk virker frisk....
Inaktiv bruker
Kim Lysgård
Det er ingen her på denne tråden som har sakt det men jeg har snakka med noen andre ang dette. Kjøpte jo dette akvariumet nytt hos dyrebutikken og da var denne pumpa og filtret med så går utifra att det skal være til det kare,tror den spytter ut 400 liter vann i timen jeg. har en yngel igjen som faktisk virker frisk....


Det er ikke bestandig de er så bra, men det er sikkert nok til litt fisk ja
Hvis du har èn igjen så ville jeg bytta vann, det skader ikke og bytte vann.
Heller tvert i mot.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap