Nytt akvarium - og ny "akvarist" :)

Hei!

Jeg er helt fersk på det med akvarier, så her er det mange spørsmål. Jeg har i dag fyllt opp mitt 125-liters akvarium med vann og sand, og skrudd på pumpa (utvendig pumpe). Jeg planlegger å ha malawiciklider. De er jo så superfine og fargerike

Tilsatte Nitridac og Aquasana etter anvisning på pakken i forhold til ant liter. Men så det store spm...jeg fikk med en drøss med salttabletter fra zoo-butikken, med beskjed om 1 tablett pr 10 liter. Men...salt i ferskvann..? Så leser jeg mange plasser at det skal jeg jo IKKE ha, mens noen sier at det trengs. Ja eller nei??

Sanden jeg brukte er sånn finkornet elvesand(?). Vannet er jo skikkelig "grumsete" nå etter jeg fyllte vann og med masse bobler på glasset (gjorde det sikkert ikke på en proff måte, vet det). Regner med det roer seg når det får stått litt?

Planen er ellers å dekorere med mest steiner og heller lite planter, (da jeg fikk vite det var lite vits fordi de bare spiser det opp?) evt plastplante? Så kan jeg jo kanskje ha en og annen plante å bytte de ut etterhvert som de "gresser" på de? Eller er det ikke noe vits? Pluss en rot for algeeter (de liker visst det?)

Ellers så skal akvariet stå i ukesvis før noen fisker får melde sin ankomst forstod jeg...? kjedelig...hehe men det blir vel til slutt

Setter pris på alt av råd og tips til en nybegynner med mine planer som over.
Siden du ikke skal ha planter og røtter og annet biologisk nedbrytbart materiale, vil det ikke hjelpe mye å la akvariet stå og gå i ukesvis. Det er ingenting der som filteret kan bryne seg på, ingenting som brytes ned og som kan "mate" en voksende filterbakteriekultur.

Anbefaler at du leser gjennom artikkelen til Sigmund og salmiakk-innkjøring av akvariet. Følger du den beskrevne fremgangsmåten i noen uker, får du et skikkelig innkjørt akvarium uten å sette fiskeliv på spill. Etter de ukene kan du putte alle fiskene i akvariet på en gang uten risiko for nitrittoppblussing, for filteret er "fit for fight" og innkjørt med tung belastning ved hjelp av salmiakken.
Lar du akvariet bare stå med sand i sånn som nå, vil du få nitritt med en gang fiskene kommer i. Sand er dødt materiale, ikke biologisk nedbrytbart som fiskeavføring og ammoniakk (alle fisk skiller ut ammoniakk) og rester av fiskefôr f.eks.

En siste liten kommentar til slutt... du planlegger å ha malawi i karet. Men du har bare en 125 liter. Veldig, veldig mange malawiciklider krever mye større kar enn det! Det er få fisk du kan ha i så lite kar da dette er plasskrevende ciklider.
Du bør kanskje revurdere fiskevalget og finne noen som passer din akvariestørrelse bedre...?
oj hjelp! :O

greit nok at jeg er blond...men det der skjønnte jeg lite av :/ salmiakk? virka veldig avansert for en som er helt fersk..? ..eller bare jeg som ble litt motløs nå?

leste på den nitridac pakken at den skal jeg drive å tilsette hver dag i en uke nå i starten? det er bakterier er det ikke? hva med dette... hive oppi noen planter og røtter nå i starten? siden det var det du mente som kunne være problemet..?

*hjelp hva har jeg begitt meg ut på* :/
Pust med magen. Dette skal gå så fint. Du må nok revurdere malawi eller str på karet ditt for å holde malawier.

Men det er et kjempestort men her. Det finnes masser av fisk som passer fint i din str kar.

Jeg skal linke en tråd til deg om en annen som starter opp nå og det står veldig mye nyttig i denne tråden. Så les denne nøye, så kommer du tilbake med spørsmål.

Her er tråden, står det basic om vannverdier etc. Det er også en tråd på nybegynner her som heter innkjøring. les denne også.


http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=65025&sr=1
Vemora
oj hjelp! :O greit nok at jeg er blond...men det der skjønnte jeg lite av :/ salmiakk? virka veldig avansert for en som er helt fersk..? ..eller bare jeg som ble litt motløs nå? *hjelp hva har jeg begitt meg ut på* :/


Jeg fikset det og jeg er helt hvithåret....

Hvis du har bløtt vann (lav GH, finner du ut ved å bruke test for GH, enkelt) kan du ha et par eller en trio med to hunner og en hann av Sør-Amerikanske dvergciklider. De har nesten like interessant yngelpleie som de større afrikamnske ciklidene. Dessuten kan du også ha en rekke andre fisk som liker bløtt og surt vann (vann med pH under 7, gjerne ned mot 6)

Alt dette kan du lese om her på AF samt komme med spørsmål til madlemene, slik du nettopp har gjort. Bra start!
Daaa har jeg fyllt oppi med steiner, røtter og planter. Så nå får det stå å "putre" litt noen uker..

Etter råd fra dere og ellers lesing om de malawiciklidene, så har jeg bestemt meg for å ikke "plage" de til å bo i mitt akvarium (selv om de er SÅ nydelige!) Det får heller bli i et større akvarium ved en senere anledning

Fant noen amerikanse ciklider på zoobutikken i dag...de var jo også fine. Er det lov da..? *please* :P Forstod det sånn at de er mindre aggresive og ikke så krevende på plass..? Som dere kanskje skjønner så er stikkordet her fargerike og litt "spesielle" fisker. Gidder ikke sånne kjedlige (ikke skyt meg på den kommentaren) vanlige fisker som slørhaler og guppyer... Noen forslag til innbyggere?
Inaktiv bruker
Du kan jo prøve deg med noen par av Sommerfuglciklide
Er ikke sommerfuglene litt skjøre for en nybegynner da ? Eller tar jeg feil ?
Inaktiv bruker
STIEdge
Er ikke sommerfuglene litt skjøre for en nybegynner da ? Eller tar jeg feil ?


Har hørt at det er en av de enkleste. :O
Mulig jeg tar feil her, men jeg skal undersøke. ;D
De krever lav Ph, og det kan kanskje bli noe avansert for en helt fersk akvarist å begynne og justere. Nå kjenner ikke jeg vannverdiene her, men skulle tro den er noe høyere enn hva sommerfuglene krever ?
Palettcicklide ville jeg vel kanskje tro var mer passende.
Inaktiv bruker
Jaaaa ;D Sånn det var. Lett og ta feil blant alle tusen fiskearter og hva de trenger.
Hva skulle vi gjort uten fiske basen?
Oj wow! De er jo kjempefine Nå ble jeg ikke sååå lei meg lenger for at jeg ikke han ha de malawiene hehe... disse er jo like så flotte De hadde ikke så mange av disse på den zoobutikken jeg var på, men de kunne skaffe. Der var mest malawier, så deres farger tiltrakk meg umiddelbart. Men som sagt, disse ciklidene er jo like så fine! Jippi

Ang vannkvalitet så har jeg jo selfølgelig ikke peil enda, men det læres vel. Men fikk beskjed på zoobutikken at de vil ha en vannprøve før jeg "får lov" å kjøpe fisk hos de. Så regner med de kommer med innspill om hva jeg må ha oppi for å få den rette verdi for de fiskene jeg ønsker

Men hvor mange fisker er det fornuftig å ha i mitt akvarium på 125L (sann ca). Vil selfølgelig ha så mange som mulig, men ikke overfylle heller slik at det går ut over fiskenes livskvalitet...
Tilfeldig bekjentskap
© Frank Falcone
Reklame for plussmedlemskap