Foringsteknikk ?

Har satt i fisk idag (metallpansermaller + neontetra). Hadde dermed også første erfaring med foring, og det var en interessant opplevelse

Hadde i en "malle-tablett" først, med det resultat at absolutt alle stimet ned mot bunnen , både maller og tetraer. Tetraene ble stående bak å se på at mallene spiste, og fikk ikke med seg at jeg like etterpå hadde i tørrfor på overflaten. Dette så derimot noen av mallene, og dermed hadde jeg maller som tok for seg både i overflaten og i bunnen, uten at tetraene fikk noe som helst.

Så til spørsmålet: hvilken teknikk brukes, tørrfor på toppen først, deretter malle-tabeltt? forskjellige tider, eller noe annet lurt ? Eller vil dette gå seg til etterhvert som fiskene blir kjent med omgivelsene ?
Jeg gir som regel tørrfor først, sån at de er mette til jeg hiver oppi tabletter.
Noen ganger hiver jeg oppi tablettene rett før det blir mørkt.
Jeg pleier også å gi for som ikke synker veldig fort først, og litt senere synkefor til mallene. Gjerne etter at lyset er av, maller leter stort sett ved hjelp av lukt. (har jeg lest, og det ser ut som om det stemmer)

Håper det hjelper deg litt.
Dette finner tetrane dine fort ut av. Jeg gjør samme som deg, slenger noen tabletter i og så tørrfor like etter. De fleste fisk finner veldig fort ut av det, speseilt tetra som gjerne er glupske fisk

Varier gjerne tørrforet med tint frossenfor. Jeg bruker bare frossenfor, av forskjellige typer. (varierer med tørrfor) Når det er tint sprer det seg utover bunnen og alle fisk får tilgang til maten
Det ble kamp om maten idag. Tetraene var helt nede på bunnen og gikk etter malle-maten.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap