Hva slags fisk og planter?

Jeg har tidligere hatt den berømte gullfiskbollen, men har nå tatt steget til et 54l akvarium (kjøpt i dag, faktisk)
Nå lurer jeg litt på hva slags fisk som passer, og om det er lurt å ha en snegle eller 2 itillegg (gjerne bilde). Dessuten er jo dette med hvor mange planter og hva slags.
Ikke alltid man får like glupe svar i dyrebutikken!
Gratulere med nytt akvarie.

her er oversikt over hva som kan gå i en 60 liters:


Jeg ville ha levert en vannprøve til en dyreforetning og spurt om de kunne ha tatt prøve av kranevannet ditt. Da er det enklere å se hva som passer, så slipper du mye av ekstra arbeidet med riktige vannverdier.
Takk takk :o) Da har jeg litt å gå ut ifra!
Har en guttunge her som leser alt han kan om fisker og akvariehold.
angående snegler så kan det anbefales. de gjør en super jobb med å spise alger og rester. Har en god gjeng med eplesnegler og de er flinke til å rydde etter fiskene mine. Det gjør renholdsjobben min mye lettere.

Ett annet tips, er å ha mye planter. Det hjelper deg også, ved at de bruker nitratet(det som filteret tilslutt gjør fiskens avfallsprodukter til) som næring.

Mona o nevnte en huskeregel hun benyttet seg av i starten, nitritt=noe dritt, nitrat=plantemat. Men for mye nitrat er heller ikke bra, derfor foretar man delvannsbytter, ca en gang i uken. 25-30% bruker jeg å ta.
Av planter, så kan jeg anbefale:
-Hornblad (Svært hurtigvoksende)
-Anubias Barteri
-Algekuler
-Pistia (Nydelig flyteplante)

Du burde sjekke i både plantebasen og fiskebasen. Du finner garantert noe du liker.
Det kan også være lurt å gå i dyrebutikken å se hva de har. Skriv ned navn på alle fisk du liker, gå hjem å sjekk på fiskebasen om du kan ha den fisken.
Men ikke la ansatte på dyrebutikken lure deg til å kjøpe fisk som må ha store akvarier. De er gode å lure folk. De lurte meg en gang, og det skal jammen ikke skje igjenn.


Takk takk :o) Jeg dro rett på biblioteket etter akvariekjøpet, så her har både min sønn og jeg sjekket hva vi liker og hva som vi faktisk kan ha (er jo en STOR forskjell på det).... Her var "Akvariefisker" av Ulrich Schliewen (2003/2004) veldig bra, ettersom det sto hvilken størrelse på akvariet som er anbefalt for den aktuelle fisken.

Vi har planta 8 ulike grøntplanter, samt fått inn både stein og trerøtter.

Når vi kommer så langt som kjøp av fisk, så har hvertfall min sønn bedt om å ha en snegle også. Merker at det er en spennende ting å gå rundt og se på fisk.
Vi vurderer å ha en eller 2 typer tetra, en algespiser og noen platy.
Hei hei og gratulere med akvarium
Vil bare skyve inn en liten en om at det kaaan være småteit å ha to typer tetra i en 54 liter, ettersom det er stimfisk. Og stimfisk trenger litt plass, uten at de skal måtte kjekle om denne plassen med en annen stim
Aha.... :o)
Da får vi nok gå for èn tetra-type istede. Funker det å ta inn noen platy i den gjengen, eller vil disse også krangel om plassen?
Platy er ikke spesielt amper, mer beitende ku og en super algespiser, det er mer et spørsmål om vannverdier egentlig. De fleste tetra-artene foretrekker bløtt vann, mens Xiphophorus trenger ganske hardt vann for å trives. Det blir grenseland, og det er kanskje bedre å vente med det til man er "lettere øvet"? I tillegg er Platy ingen liten fisk selv om den ikke er like sprelsk som sin fetter sverddrageren. Startet med "fiskesuppe" her også, de hadde det ikke like godt alle sammen, og ble ikke veeeldig gamle...

Det gøye med levendefødere er yngel da, stimfisk legger egg i ett eneste sett med det blir sjelden yngel å se. En liten gruppe Platy med flere hunner enn hanner (hannene er ganske klengete ;o) kan gå i en 54-liter en stund. De blir fort fler! Søket er begrenset på mellom 20 og 60 liter.

Nå vet jeg ikke hvordan vannet ditt er, et godt råd jeg fikk som helt fersk var å starte med det vannet som kom ut av springen, og tilpasse beboere etter det. Tok litt tid før jeg lærte å gå hjem og lese når jeg snublet over fristelser. Har ikke helt lært det enda faktisk om sannheten skal fram, så da blir det flere akvarier ;o)
Takk for svaret :o)
Da er det bare å hoppe inn i bøkene igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap