Vannbytte, temperatur, og fange fiskene først?

Nå er det 32 grader i akvariet mitt. Fiskene ser friske ut, og jeg skal slamsuge og bytte vann.


Er det best for fiskene om jeg fanger de og har de i en bøtte mens jeg holder på, ?Jeg tenker på hva som stresser dem minst.

jeg må gjøre en god del, ta opp noen planter og flytte på røttene for å komme til og slamsuge sanden. Dette er jo veldig forstyrrende,

men jeg vet ikke hva som forstyrrer mest , å bli fanget og være i en bøtte, eller å være oppi karet mens jeg holder på.

Og så lurer jeg på dette med temperatur, hvordan senker jeg temperaturen- er det bare å fylle opp med normal temperert vann, eller må jeg fylle opp med varmt vann, og så skru ned varmekolbene til normal temperatur, og så vente på at det varme vannet blir normalt temperert?

Og så fyller jeg jo fra vannkranen, og der blir vannet iskaldt , da regner jeg med at eg må bruke vannkokeren og koke opp nok varmt vann til at varmen blir riktig.

Noen som har erfaring med dette og tips til hva jeg bør gjøre?
Ikke fang dem, det stresser jo max! Bare gjør alt med veldig rolige bevegelser, så går det helt fint...
Men hvorfor må du flytte på planter og greier for å slamsuge?? Er det så mye "dritt" rundt i karet ditt tyder vel det på at du har ei rimelig dårlig pumpe.

Men uansett, man fanger ikke ut fiskene når man slammer, det er veldig stressende for dem.

Jeg ville skrudd ned varmekolben til normal tempratur og ventet med vannbytte til neste dag. Da har sikkert tempraturen sunket til det normale.
Sessan er akkurat ferdig med temperaturkur mot hvitprikk, derfor hun akal være så nøye

Men som sakt, ikke fang de, og gjør alt veldig forsiktig.
Ja glemte å skrive det med hvitprkkene, takk Sissimor

Vil jo sørge for å få bort mest mulig gørr som ligger igjen etter sykdomen herjet. Og det er ganske tett på bunnen så jeg får nok ikke gjort jobben godt nok hvis jeg bare tar slamsuging forran i karet.

Men da skrur jeg ned temparaturen i dag, så kan jeg bytte vann i morgen.

Bør vel bytte over halvparten ?

Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap