Spørsmål fra forfatter

Hei! Jeg har et spørsmål jeg håper noen av dere akvariumseksperter kan hjelpe meg med: jeg driver nemlig i disse dager og ferdigsskriver min nye roman som skal være ute over påske. Men; jeg har nevnt noe om akvariumsfisk uten å ha peiling på feltet. Jeg har nemlig satt Angels Skalara, Dvergbotia, fredelig Kampfisk og en stripet Sjokolademalle i samme vann. Er det mulig? I tilfelle ikke; hva er en vanlig kombinasjon fisk. Og en ting til: hva er en vanlig rovdyrs-art som gjerne begynner å forsyne seg av andre kamerater i vannet?

Håper noen kan hjelpe en hjelpeløs forfatter
Eivind
I forhold til vannverdier skal dette gå sammen.

En regel for glupske fisk er at man ikke skal ha fisk som passer i munnen på en annen, da kan det si jafs..

Nå vet ikek jeg hvilke fisker som er mer glupske enn andre dessverre, men håper noe av dette hjalp. (Tror Arowana kan være glupske, men disser er jo også SVÆÆÆÆRE)
Enhver forfatter bør starte med å lese seg opp på ting han/hun vil skrive om , men ikke har noe greie på. Drive research, altså. Ellers kan resultatet bli nokså dumt.

Stephan
Det er mye slags forskjellig fisk som folk putter oppi samme akvarium uten at man dermed kan si at det blir et vellykket samboerskap. De fiskene du har valgt deg kan nok teoretisk gå sammen, når man bare tar hensyn til vannverdiene de forskjellige skal ha, men en dreven akvarist ville nok laget komposisjonen litt annerledes. En nybegynner kunne derimot sikkert godt ha gjort dette valget.

Har du nevnt i romanen hvor stort akvariet er? Ikke at det IKKE skjer at folk har for små akvarier, men tenker bare i baner ang tidligere spørsmål, er det en nybegynner du skriver om eller en som har holdt på en stund?
Eivind Evjemo! Noe star struck her, haha.

Jeg lurer litt på hva denne angels skalara er. Er det bare jeg som er totalt fjern og ikke skjønner hva som menes?
han tenker nok på vanlig scalare, den kalles også for angelfish
Aaah, såklart! Tør jeg i så fall foreslå en annen stavemåte? :P
Eivind Evjemo
Men; jeg har nevnt noe om akvariumsfisk uten å ha peiling på feltet. Jeg har nemlig satt Angels Skalara, Dvergbotia, fredelig Kampfisk og en stripet Sjokolademalle i samme vann. Er det mulig? I tilfelle ikke; hva er en vanlig kombinasjon fisk. Og en ting til: hva er en vanlig rovdyrs-art som gjerne begynner å forsyne seg av andre kamerater i vannet?


Retting: Angels Skalara -> skalare (som andre allerede har nevnt.)

Hvis noen av disse fiskene begynner å ete hverandre, er vel det mest plausible scenariet at det er en velvoksen skalare som begynner å jakte, og at det er en ung fredelig kampfisk som blir offeret. :p

Men da må akvariet være på minst 250 liter.
Det går vel an å svare trådstarter på en litt hyggeligere måte.
Han spør om et forslag til en fiskesammensetning da han ikke har peiling på akvariefisk, ikke hvordan man staver skalare.
Ja, men han spør om fiskesammensetning til et akvarium i ei bok, og da mener jeg stavemåten er ganske relevant? Tror ikke noe her var ment uhyggelig.
Han har da drevet litt research siden han har klart å finne dette forumet da

Det er kanskje lettere å spørre folk som driver med akvarier og fisk daglig og deres erfaringer enn å leite på nettet.


Jeg syns for øvrig fiskesammensetningen er helt flott til et imaginært akvarium, med mindre eieren av det skal være noe særlig mer enn en hobbyakvarist. Om en i tillegg "putter oppi" noen kardinaltetra eller neontetra, kan skalaren fint være rovfisken som forsyner seg av disse (egen erfaring, ja :P). Vet ikke om det var noe sånt trådstarter tenkte på.
Hvis forfatteren går tom for ideer, kan han jo lese denne tråden. Rom for mye dramatikk her....
Fiskesammensetningen er grei den. Fisk som kan finne på å smake på kar-kamerater? En voksne Oscar kanskje?
Signerer både Kai og Sølvi her!

Mulig forfatteren heller burde holde på med akvariehobbyen i noen år før han nevner det i noen bok, men siden jeg ikke tolket det som at det var en akvariebok han skulle gi ut, så synes jeg kanskje det er bitte litt unødvendig.

Men jeg vil tro denne forfatteren har fått seg litt god uderholdning i det minste, ved å trå inn i forumets verden



Jeg synes forfatteren skal få lov å ha med akvarie og fisk i boka si om han vil. For alt vi vet kan det være at han skal bruke det som metafor.
Som han skriver i første innlegg, så er det en roman, ikke en faktabok om akvaristikk, og derfor så synes jeg man kan svare på det han spør om å ikke gnege på sånne småting med mindre han spør om dette spesifikt.

Regner med du beskriver disse fiskene på en eller annen måte da jeg aldri i livet kan forestille meg hvermansen kan forholde seg til disse fiskene(hvorfor skriver jeg dette til en forfatter.. :P)

Skalare har veldig lett for å spise noen neontetra(stimfisk) om dagen som folk har nevnt tidiligere her, og i et akvarium er det også vanlig med algespisere der vanligste typen er ancistrus.

Effektiv snikreklame foresten.. Regner med at par akvarister har satt denne boka på huskelista allerede
Dessverre en trend i tiden; det engasjerer mest når det skrives om hva og hvordan ting blir sagt, isteden for å svare på det trådstarter virkelig lurer på.


Pterophyllum scalare er ingen fredelig ciklide, men en rovfisk, for så vidt. Den spiser normalt alt den kommer over av annen fisk som vil passe i munnen. Jeg hadde selv scalerer en gang sammen med blant annet otocinclus, og det endte slik;

[External Image]

Scalaren slukte ottoen og svømte rundt slik i flere dager. Jeg fryktet den skulle dø, men han klarte til slutt og svelge den.

Jeg ville ikke hatt kampfisk sammen med scalare, men en gruppe med voksne kardinaltetra, corydoras og maller synes jeg passer bra. Den kan holdes sammen med de fleste rolige fisker så lenge karet er stort nok, og fiskene er store nok til at det ikke er fare for å bli spist.

Har ryddet litt her og vil bare anbefale de som svarer heretter til å holde seg til trådstarters spørsmål og ikke noe annet.

En grei tone er gratis så vi prøver med det.
Tilfeldig bekjentskap
© Leif J. Grangård
Reklame for plussmedlemskap