Kuhlii ål og grus?

Hei.

Jeg har akkurat startet et 110 liters akvarium, og før jeg visste ordet av det hadde jeg kjøpt grus uten å lese mer over hvilke fordeler og ulemper sand har som underlag.

Jeg er veldig interessert i de gule og brune kuhlii ålene, men leser jo selvfølgelig at disse liker å grave seg ned over lengre perioder.
Vil kuhlii ål like seg i grus, eller bør jeg skifte til sand hvis jeg skal ha kuhlii?
Det aller beste er å skifte til sand. Noen fisker kan ha grus, men alle fisker kan ha sand. Det går jo sikkert ann å ha de på grus, men det kommer veldig ann på grusen. Noen typer grus er skarp i kantene, og kan skade fisk som vil grave.
De fleste bunnfisker vil nok sette stor pris på sand istede for grus.
Det er jo litt jobb å skifte ut bunnsubstrat, men det verdt det!
Tok et par bilder av grusen.
Jeg synes selv at jeg ser noen litt skarpe kanter, men er ikke sikker på hvor skarpt er for mye for en fisk.
De overlever nok på rundkantet grus, men kuhliiålene siler gjerne sand gjennom gjellene når de går på matleit. Dette er en naturlig måte for de å søke etter mat så det er jo litt trist at de skal bli frarøvet muligheten til det. Biltemasand egner seg veldig godt (den groveste typen merket med at den kan brukes i akvarium). Selv har jeg sand hentet fra en lokal strand til ålene mine
Jeg hadde samme type grus som deg, litt avrundet.. coryene gikk greit på den uten å skade bartene, men jeg byttet til Biltema sand og det var litt strev og kjedelig, men utrolig verdt det!! Bare legg en slagplan først om du vil bytte sand.. jeg kjøpte ca 13 vanlig bøtter og fylte opp vann, så brukte jeg en stor katte/hundemad spade jeg kjøpte på felleskjøpet og scoopet opp grusen.. når det ble vanskelig å få opp restene brukte jeg tørkepapir. Biltema sanden trenger du ikke vaske i forkant!

Det finnes forsåvidt andre typer sand også som er like bra, men Biltema sanden er den billligste! Du kommer ikke til å angre ihvertfall, jeg skal aldri ha mer grus.. det var så utrolig gørr å drive å slamsuge grusen!
110L er ikke så mye jobb å bytte til sand på. Som det nevnes over siler kuhliiålene sanda gjennom gjellene. De går hele tiden med bartene godt begravd i sanda. Jeg har 15 pangio kuhlii som trives helt utmerket med min innreding: fin sand, masse huler og kattapa/eikeblader:

<embed src="http://www.youtube.com/v/6bQejPql3uo?version=3&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Vil de fortsatt kunne bruke sanden fullt ut dersom jeg bruker både sand og grus som i bildet lagt ved her?

Jeg liker hvordan bunnen ser ut i det bildet og lurer på om jeg kansje skal prøve å kopiere det på et vis.
Jeg antar at jeg bare skal behandle hele bunnen som om det er sand i det tilfelle, ha i noen sandsnegler og slamsuge veldig forsiktig med en bøtte som fanger opp sanden som dras med ut.

Bildet tatt fra Den Glade Amatør på denne tråden.

Forresten, noen som kan identifisere det gresset som vokser i sanden i bildet? Jeg antar at jeg ikke kan ta frø fra vanlig hage gress og plante i akvariet.
Du kan blande fin og grov sand som på bildet. Men den grove grusen kommer til å havne på toppen -alltid. Den fine sanda vil bli liggende utilgjengelig for kuhliiene under den grove
Det ser litt ut som Blyxa japonica? Men gress som bunn er forsåvidt litt vanskelig å få til å gro. Den der er kanskje ikke den vanskeligste, det finnes en til, Sagittaria subulata.. den er heller ikke så vanskelig sies det.. (det skal være en artikkel her et sted, kanskje under Artikler - innredning - bunndekkende planter ellernoe sånt. )

hage-gress tror jeg ikke man kan bruke nei

Sanda vil ettehvert havne nederst uansett, vil jeg tro - det gjorde det når jeg blandet rådesand og grus ihvertfall... vet noen skiller av halve karet til grus og halve til sand, og det fungerer sikkert fint men ikke alle bunnfisk skjønner at de skal holde seg til sanda så de havner som regel ved grusen og snuser uansett.

Lisbeth
Du kan blande fin og grov sand som på bildet. Men den grove grusen kommer til å havne på toppen -alltid. Den fine sanda vil bli liggende utilgjengelig for kuhliiene under den grove


Ja, men når det skjer ville jeg bare tatt ut litt av grusen for å jevne ut. Eller kansje bare bytte hele bunnen og kaste noen never med grus i klynger for å få samme effekten.
Jeg synes det ser veldig bra ut med både grus og sand slik som på bildet, får meg til å tenke på strender i varme strøk. (Som solastranden, siden jeg ikke liker meg så godt i syden, for varmt :P)
Og jeg antar at i naturen hvor mange akvarie fisker finnes vil det ofte se slik ut, ikke alltid bare grus, og ikke alltid bare sand.
Tilfeldig bekjentskap
© erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap