Glassbolle

Har en glassbolle uten varmekolbe og filter. Kan denne brukes til noe sånn som den er, eller må jeg anskaffe meg pumpe og varmekolbe?
Hvilke fisk kan jeg ha oppi?
Kan den brukes til yngel?
Inaktiv bruker
Maarud har noen fisker som passer godt for bolle. :p
Bolle egner seg dårlig til levende dyr. Overflaten er for liten i forhold til volum. Så bollen passer best til snop og kaktus enn til fisk.
Enig; å putte fisk i glassbolle er generelt en dårlig ide.

Hvis du er av de få som faktisk har bruk for å oppbevare fisk i små beholdere, er et firkantig akvarium på samme størrelse faktisk et bedre alternativ.
Vel spurte siden jeg har en bolle stående og lurte på om den var brukene. Altså ikke.
Men Maaruds fisker i bolle er en feeeeet ide
Nå skal ikke jeg sette igang en stor diskusjon, men jeg hadde i allefall bolle med kampfisk på 80-90 tallet en gang og det ble en av mine første oppdrett, så de kan jo ikke ha hatt det så fælt....
GlennO
Nå skal ikke jeg sette igang en stor diskusjon, men jeg hadde i allefall bolle med kampfisk på 80-90 tallet en gang og det ble en av mine første oppdrett, så de kan jo ikke ha hatt det så fælt....

Det er klart at det kan gå, men om det er optimalt og noe man bør anbefale videre er en helt annen sak
GlennO

Jeg har også hatt kampfisk i bolle tidlig på 00-tallet. Jeg overtok fisk og bolle fra en kompis hvor fisken ikke trivdes så veldig godt. Det var den som fikk akvarie-interessen min til å gjenoppstå etter flere år som ikke-akvarist.

Jeg skjønner altså hvorfor folk tror at det er en god ide.

Forskjellen på da og nå, er at jeg nå også skjønner hvorfor det i praksis ikke er en god ide. Så jeg kommer aldri til å ha fisk i bolle igjen, og jeg vil heler ikke anbefale det til andre.

Joda, den runde bolla kan ha en viss estetisk appell, men det aspektet er uavhengig av om det er en fisk oppi eller ikke. Og på alle andre områder er bolle bare en utrolig upraktisk konstruksjon, særlig om man skal ha fisk oppi.

Og når det er snakk om dyrevelferd, er det faktisk lurt å tenke praktisk, fordi når ting blir upraktisk så er det først og fremst dyret det går ut over.
Kampfisk
Og når det er snakk om dyrevelferd, er det faktisk lurt å tenke praktisk, fordi når ting blir upraktisk så er det først og fremst dyret det går ut over.

Kunne ikke sagt det bedre selv!
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Németh
Reklame for plussmedlemskap