Stresset fisk?

hvor lenge kan fisk være stresset etter at de er flyttet oppi nytt akvarie? og er det da vanlig at de ikke spiser?

jeg kjøpte 2 Discus i går og de ligger bare bak pumpen og spiser ikke.
Generelt svar: Noen dager, og ja.

Håper du kjøpte noenlunde fullvoksne discus, siden du bare kjøpte 2.
de er ca 10 cm. og de i butikken sa ingen ting på at jeg kjøpte bare 2. men burde jeg ha flere da?
Er det særlig optimalt for Discus å bo i dette karet?
Regner med det spørsmålet var retorisk, men jeg svarer likevel: Overhodet ikke.

En ting er at karet er alt for lite for discus.

En annen ting er at aktiviteten rundt bordet, i kombinasjon med at karet er ekstremt lavt (i knehøyde), antakelig vil drive discusene fra vettet i løpet av kort tid.

Etter min erfaring takler nemlig verken discus eller skalarer å se på den nedre halvdelen av mennesker som går. Jeg tror det kommer av at bevegelsene i beina minner for mye om fiskenes eget springende bevegelsesmønster når en gruppe av dem flykter fra en fare. De tar bevegelsene som et tegn på at det er på tide å få panikk.
jeg forklarte i dyrebutikken hvilket akvarie jeg hadde og de sa at jeg kan ha discus.
Det er et engelsk ordtak som går: "Never ask a barber if you need a haircut."

Det kan oversettes til "Aldri spør en frisør om du trenger å klippe deg."

Svaret du får er nemlig ikke alltid basert på dine behov.
dette er en nybegynner gruppe til å legge tråder i. da trenger dere ikke rakke ned på meg fordi jeg ikke vet alt om akvariefisk enda. og jeg regner med at en dyrebutikk som har spesialisert seg på fisk klarer å svare på hvilke fisk jeg kan ha i mitt akvarium.
De klarer å svare på hva det lønner seg for dem å selge til deg som nybegynner, ja. Du er fersk og mulig å lure. Butikkdrift handler om å tjene penger, ikke om å gi masse råd som de taper penger på.
Du kan desverre ikke høre på dem i dyrebutikker Mao.

Mange kunne like godt solgt melk i daglivarebutilkken. Tror ikke det kreves noen fort for formell utdannelse innen ulike fisker, og rotter, mus og hunder.

Mange har brent seg her. De har kjøpt ting de ikke trenger, eller ikke bør bruke, de har kjøpt helt feil sort fisker, papegøye i et kanaribur , rotter i hamsterbur, strupekjetting til valp osv osv. corydoras, kan gå på grus - sier mange - ingen sier at de ødelegger bartene sine, som de trenger for å finne mat ...

Nå kjenner jeg ikke til Diskus, men vet de er sarte og spesielle, og dyre ! Trist hvis de ikke trives hos deg og dør, pga de i butikken sa de var ok, og at det var ok å ha de i bord akvariet.

Jeg tror jeg som fisk hadde blitt stresset over å være innesperret på en slik måte at alle kan bevege seg rundt på alle kanter. Tror fisker liker å ha en vegg, en eller to sider som er tette, og trygge å gjemme seg inntil. Hvis ikke må de ha masse masse masse planter og røtter som danner naturlig sjul.


Mitt tips er som følger - Spør HER FØR du vil kjøpe nye fisker neste gang. Da kan du selv sile ut det de sier i butikken som ikke stemmer med det som sies her. For på forumet her, er folk veldig flinke, og veldig opptatt av fisker.

lykke til.
tusen takk for svar sessan! setter pris på det! og ja, jeg kommer til å spørre her før jeg kjøper fisk neste gang.
Kjip lærdom ja...eg føler med deg. Kven var det du føler rakka ned på deg? Du må ikkje tolke harde fakta som mobbing. Harde fakta er nettopp...harde og dermed kjipe.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap