Vannbytte, 30 % en gang i uka, gjelder det uansett?

Hei, jeg har et 120 liters akvarium med to ancistrus, tre molly, og nylig fikk jeg meg også en afrikansk kjempe viftearmreke. Den gikk desverre bort natt til i dag, noe som tilfeldigvis kom natt til søndag, vannskiftedagen min. Måten jeg bytter vann på er ved å suge bunnen med slamsuger, og prøver å få med meg så mye møkk som mulig før 30 % har blitt sugd opp. Som regel rekker jeg ikke å få renset mer enn halve akvariet før den tid, men jeg har i grunnen tenkt at jeg har fått med det verste, fra de mest utsatte tilholdsstedene. Likevel merker jeg mot slutten av hver uke at vannet begynner å bli litt brunlig, fiskene er slappe, noen gjemmer seg, og så fort jeg har skiftet vann på søndag, er de fit for fight igjen. Jeg har vært veldig nøye med å la filteret bygge seg opp gradvis, og har ikke hatt noen dødsfall før nå, da denne reken gikk bort som sagt. Det var en ubehagelig opplevelse, for når jeg plukket den opp fant jeg bakparten for seg selv et annet sted i akvariet, og vil helst ikke tenke på hva som har skjedd med den. Jeg tenker kanskje at den ikke tålte siste dagen før rens, og med tanke på hvordan de andre fiskene ter seg så er det kanskje ikke nok med en dag i uka? Jeg forer forøvrig med fire- fem flak hver dag, pluss to- fire algetabletter i uka. Vet ikke om dette har noe å si for vannet eller om det er for mye.

Kan noen med litt mer erfaring si noe om dette?

Mvh.
Anders
Hvor lenge har akvariet vært i drift? Har du nye røtter i akvariet? Med såpass lite belastning på filteret burde 30% en gang i uken holde i massevis (så lenge filteret er innkjørt), og brunfargen kommer nok av noe annet enn fiskene.
Det har vært i drift i rundt fire måneder nå, først hadde jeg bare en rot og planter i nærmere to måneder, deretter to ancistrus i en måned, de tre mollyene i en måned, og kjempereken fikk jeg i forrige uke. Det dreier seg om en ganske stor mangrove rot, to små planter, og to store ( vet ikke navnene), men disse har vært der fra starten av.
Det burde ikke være noe i veien med å bytte 30% vann et par ganger i uken, selv om det ikke burde være nødvendig.
Mulig filteret ditt ikke er stort/kraftig nok ?
Hva slags filter bruker du? Er det det samme som er avbildet på profilen din?
Isåfall vil jeg gjette på at det kanskje er i minste laget. Til en 120 liter ville jeg personlig brukt filter som går til et dobbelt så stort akvarie. Gjerne utvendig filter, da disse har større kapasitet, og mindre vedlikehold. Men det må du selv avgjøre. En annen god ide kan være å lage hjørnefilter selv, bestående av blåsvamp og et godt powerhead. En enkel og billig løsning.

Tips til det finner du her.
Det er det samme som på profilbildet ja. Jeg hadde et annet filter før, svamptype, som var med brukt på kjøpet, men da jeg fikk sykdom på første oppstart, bestemte jeg meg for å droppe det. Dette lille innvendige filteret fikk jeg også kjøpt brukt, men av en entusiast/butikkeier, som hadde brukt det i et 180 liters butikkakvarie inntil han måtte stenge. Han mente det var mer enn nok for mitt 120 L, men jeg stusset på den korte utgangsstrålen , som bare skyter rundt fem seks cm ut fra utløpet i fri luft, og knapt lager noen synlig sirkulasjon overhode i overflaten. På dagtid pleier jeg å heve det opp i vannskorpa,så fiskene kan føle at det er dagtid, det blir litt mer bobler i vannet, og ikke minst sirkulasjon, men som sagt er det fortsatt lite trykk. En annen ting: hvis jeg ikke hever det blir det fort et slags oljebelegg langs vannflaten, så jeg liker å bryte denne hinnen med strålen på dagtid.
Er nok på tide å sette inn et filter som takler 120l, det du har på bildet kan knapt nok brukes til noe som helst. Du trenger et som står er til 200l eller mer, helst skulle du hatt et utvendig filter...
I likhet med de andre her så vil jeg anbefale deg et større filter, helst et som produsenentene mener passer til et dobbelt så stort akvarie. Vil du ha det så lettvint som mulig så velg et utvendig bøttefilter. Sparer deg masse arbeid og mindre bøss blir liggende på bunnen.

For å sjekke om du skifter vann ofte nok så kan det være en god ide å måle nitrat (bruk dråpetest). Ligger nivået på mer enn 25-30 før vannbytter så bør du vurdere å skifte vann oftere.

Testing av nitritt i tillegg vil gi et hint om filteret er stort nok til belastningen du har.



Takk for mange gode svar Det rare er at nitritt verdiene har ligget temmelig stabilt hele tiden, men det er kanskje det mekaniske ved renseprosessen som ikke blir godt nok. Jeg blir vel nødt til å bite det sure eplet og investere i nytt filter. I grunnen kjøpte jeg dette fordi det var billig og jeg visste ikke om jeg kom til å like å drive med akvarium, men jeg gjør jo det. Hadde tenkt å kjøpe et utvendig Eheim, men de er jo dyre, over tusen kroner og oppover. Uansett, det vil sikkert være verdt det. Men hva skal jeg da gjøre med fiskene jeg har? Det nye filteret vil jo trenge innkjøring og jeg har ikke noe annet akvarium å putte dem i, pluss at det filtermediet som er i mitt nåværende vil helt sikkert ikke passe i et utvendig...
la de gamle filterene gå til det nye er innkjørt.
Når du sjekker ut priser på utvendig filter er det lurt å ha i bakhodet at noen leveres uten filtermedie, andre med. Medie koster litt det også Lønner seg å lete litt rundt i nettbutikkene, det hender de har noen gode tilbud på dette.
Overgangen til nytt filter er enkel: Krunsj litt filterguffe fra det du har nå over i det nye filteret, så får du kickstartet bakteriekulturen. La begge filterne gå i akvariet en mnds tid ellerså. Og vent like lenge med å ha i flere fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap