Scalare egg

Hei.
Er totalt ny her, også når det gjelder egg hos Scalaren.
Kom hjem og oppdaget egg, og Scalaren passser godt på de.
Har to andre Scalarer iakvariet utenom paret og en munnruger, ellers småfisk.
Hva må jeg passe på, hva er muligheten for å få frem ungene, at de overlever.
Tviler på at de har noen sjanse, men skal aldri si aldri.
Har selv hatt scalare par som har fått fram egg å klart å passe på dem til de ble for stor til å bli spist, og det uten å fore yngeln med artemia. Dette var i et selskapsavkarium.

* For å gi forledrene et litt større overtak er det mullig å ha på et lite lys rettet mot akvariet på kvelden når lyset er slått av i akvariet.

Som sagt, skal aldri si aldri
Er det noen ide å flytte de i et annet akvarium?
Elisabeth Olsen
Hei. Hva må jeg passe på, hva er muligheten for å få frem ungene, at de overlever.

Jeg ville si det er 99% sjanse for at yngelen IKKE overlever i et selskapsakvarium. Sjansene er derfor ikke gode.

Har du muligheten og har et annet, innkjørt akvarium med filter (og uten fisk!), så kan du flytte planten (?) scalare-paret har lagt eggene på over i det karet, og så flytte over foreldrene etterpå. Sjansen for at de fortsetter å vokte og passe egg og yngel på det nye stedet er store, så det er verdt forsøket. Det viktige er at det ikke finnes fisk i det andre karet, og med fisk mener jeg alle fisk, ikke bare "noen". Så det gjelder alle, inkl maller (spesielt maller, da de er nattaktive eggrøvere).

Det er viktig at filteret i det nye karet er dekket til innsuget, så ikke det står og slurper i seg klønete scalareyngel som er ute på sin første svømmetur. Som nyklekte er de svært dårlige svømmere, og det fortsetter de å være den første uka iallefall. Når de er 11-12 dager gamle begynner det å bli mer fasong på dem og de blir bedre svømmere også, og klarer å holde seg unna et filterinnsug.
Vær klar over at det du velger å dekke over filterinnsuget med, må renses ofte, gjerne daglig, ellers går det tett og du har en filterkatastrofe for hånden.
Tak for tipset Mona.
Skal ta det med meg, så får jeg se jvordan det går.
Tilfeldig bekjentskap
© Simen
Reklame for plussmedlemskap