Oppgradering av akvarium

Etter å ha funnet ut at jeg har altfor mange fisker samt fisker som må ha større plass skal jeg oppgradere til ett juwel trigon 190l hjørneakvarium. Det er jo ganske stor forskjell fra 23l til 190l.

Så for å gjøre alt riktig så kan jeg bruke denne tråden til å slenge ut spørsmålene jeg evt lurer på. Greit å ha alt på ett sted

-Hvilke merke på vanntestene er best?
-Og hvilke tester bør jeg ta.

-Da jeg kjøpte noen planter igjennom privat person her så fikk jeg med 10 snegler som vist var kjempefine fordi dem renset akvariumet. Etterhvert fant jeg ut at det var pestsnegler som egentlig er så og si umulig å bli kvitt.
Så det jeg lurer på er om jeg bør koke grusen samt hulene og treroten før jeg flytter dem over til nye akvariumet?

Til det nye akvariumet har jeg tenkt å kjøpe stone grantite bakgrunnen som er på juwel sine sider. Er denne å anbefale?


Hva slags planter kan dere anbefale?
Har ca 5 forskjellige planter i akvariumet jeg har nå. Usikker på hva dem heter.

Ettersom jeg ikke kan vaske fiskene så regner jeg med at noen pestsnegler følger med over, iallefall de mikroskopiske ungene som koser seg i akvariumet jeg har nå. Har lest rundt om at folk anbefaler Praktbotia, pakistanbotia eller dvergbotia. Hvordan funker disse iforhold til andre fisker?

Kan jo sette inn hva jeg har av fisker.
1 crowntail kampfisk
5 neontetra
4 kerritetra
2 honning gurami
2 dverg sommerfuglciklider
3 sakura/kirsebær reker
1 albino ansistrus

Tror det var alt for denne gang iallefall.
Inaktiv bruker
Hei, blir bra med en oppgradering.

De viktigste testene vil mange si er No2 og PH, selv mener jeg at No2 Ph NH4/Nh3
Veldig fint å ha GH test også. (Ord betydning)
JBL sin dråpetest er nok en av dem som faller høyest på listene. JBL Tester.
Pestsneglene er nesten umulig å bli kvitt, men siden du ikke har så mange, og er bare i starten, kjøp deg hekker ASIATISK Jegersnegle, den spiser dem og passer i de fleste akvarium. Praktbotia skal ha MYE større plass enn 190L og kan bli bra stor, 40cm,
de er heller ikke så flinke til å spise snegler.

Planter: Da vil jeg spørre, hvilket oppsett du ønsker, store kraftige planter, små litt mer diskre planter, eller sånn midt på treet/god blanding?
Cathy
-Hvilke merke på vanntestene er best? [B]-JBL[/B] -Og hvilke tester bør jeg ta. [B]- pH, No2, NH4, No3, GH og KH. Test for pH og NO2 er viktigst.[/B] -Da jeg kjøpte noen planter igjennom privat person her så fikk jeg med 10 snegler som vist var kjempefine fordi dem renset akvariumet. Etterhvert fant jeg ut at det var pestsnegler som egentlig er så og si umulig å bli kvitt. [B]- de er ikke skadelige, men spiser alger og matrester. Hvis de blir veldig mange, så forer du for mye. [/B] Så det jeg lurer på er om jeg bør koke grusen samt hulene og treroten før jeg flytter dem over til nye akvariumet? [B]- hvorfor ikke dra på Biltema eller jula og kjøpe ny sand til akvariet? Du trenger jo mye mer uansett, og sand er bedre for veldig mange fisker. Jeg syns også det ser penere ut, og billigere er det også om du ikke handler på dyrebutikk. [/B] Til det nye akvariumet har jeg tenkt å kjøpe stone grantite bakgrunnen som er på juwel sine sider. Er denne å anbefale? [URLBLOCK1] [B]- De er fine, men personlig så foretrekker jeg Slimline bakgrunn. [/B] Hva slags planter kan dere anbefale? Har ca 5 forskjellige planter i akvariumet jeg har nå. Usikker på hva dem heter. [B]- hurtigvoksende planter i starten. Kjøp gjerne privat.[/B] Ettersom jeg ikke kan vaske fiskene :D så regner jeg med at noen pestsnegler følger med over, iallefall de mikroskopiske ungene som koser seg i akvariumet jeg har nå. Har lest rundt om at folk anbefaler Praktbotia, pakistanbotia eller dvergbotia. Hvordan funker disse iforhold til andre fisker? [B]- snegler sitter jo ikke på fiskene, men på planter og innredning. Praktbotia blir alt for store for ditt kar. Finn ut hva slags snegler det er, "pestsnegler" er et litt dårlig ord for mange ulike snegler. [/B] Kan jo sette inn hva jeg har av fisker. 1 crowntail kampfisk 5 neontetra 4 kerritetra 2 honning gurami 2 dverg sommerfuglciklider 3 sakura/kirsebær reker 1 albino ansistrus Tror det var alt for denne gang iallefall.
Tusen takk for masse nyttig info..

Jørg1: Ja det var jaggu ett godt spørsmål. Vil jo ikke at det skal dekke hele akvariumet, men de bør være store og kraftige nok til at fiskene kan gjemme seg i dem og at dem trives med dem.

StineMari: Hadde veldig mange snegler en stund til jeg tok de jeg kunne se ut og fikk rensket skikkelig. Nå er det ikke mange igjen, isåfall er dem ikke blitt store nok til å se dem.
Har sett sanden dem har på biltema, men vil gjerne ha sort/svart grus/stein/sand så derfor tenkte jeg kunne bare fylle på med sånn jeg har. Finnes det sort sand forresten?

Sneglene jeg snakker om er disse her

Hva med indisk kloreke? De skal vel spise opp sneglene? Er egentlig ikke noen fan av snegler selv om de sikkert gjør en masse nytte for seg i akvariumet Iallefall ikke de som formerer seg værre enn værst.
Hvis det bugner av pestsnegler kan det tyde på overforing. Om du kjøper Biltema sand er det lurt å ha sandsnegler, som snur og vender på sanda slik at det ikke dannes gasser. Disse holder seg neddi sanden stort sett, og vil også minske pestsnegle bestanden ved at de får konkurranse.

Men ellers er ikke pestsnegler noe problem. Om man mater lite og vasker plantene man kjøper før man setter de ned i akvariet så hjelper dette veldig mye. Ellers kan du jo fange de pestsneglene du har nå, og se om noen vil ha de? Finnes de som mater fiskene sine med disse.

Som sagt er det ikke nødvendig å koke grus og røtter osv bare pga disse sneglende, de er harmløse og sørger for at det ikke ligger matrester og råtner, og de spiser alger også.

Jeg ville absolutt satt inn flere neontetra og kerritetra. Kanskje minst ti av hver stk. Cicklider har jeg ingen greie på desverre, og heller ikke ancistrus.

akvariekjellern.no og aquaticmagic på ebay har masse billige planter! og da mener jeg billig!
Ja overforet dem nok en stund ettersom de i dyrebutikken sa jeg skulle ta en klype med flak 3-4 ganger daglig samt 1 tablett til mallen om dagen. Så jeg har allerede kuttet ut en del av maten samt rengjort det meste av snegler jeg kunne se. Til nå ser jeg kun 3 snegler, men regner med at det er en haug jeg ikke ser

Har tittet litt inne på akvariekjelleren og det er mye fint der inne.
Fant iallefall ut ett par av plantene jeg har.
Limnophila sessiliflora (disse er jeg ganske sikre på at jeg kan se vokser)
2stk Anubias barteri "nana"
Javamose
Sagittaria sabulata
samt ett par planter til som jeg ikke vet hva heter.

Nå skal en vennine til avifauna i Danmark så jeg tenkte kanskje jeg skulle slenge meg på å shoppe littegran der.

Stinemari anbefalte sand istedenfor grus/steiner og i Danmark har dem sort sand (0.7-1.2mm korn) Så da lurer jeg også på om jeg bør ha noe under sanden. Filt teppe eller no? Samt hvor mye sand bruker man til ett 190l akvarium?
Denne sanden har jeg tittet litt på
Du trenger ikke å ha noe under sanden nei. Jeg bruker ihvertfall ikke det. Hvor mye sand du trenger er jeg ikke helt sikker på, men det kommer også an på målene på akvariet. De har veldig billig sand på Biltema forresten, den er veldig billig. Du må bare passe på at du kjøper den som har nummeret 175425. Jeg hadde svart sand før, men jeg synes at det ble penere med vanlig sand. Det ser mer naturlig ut og jeg synes fiskene fikk finere farger.
-Hansen: Har sjekket den har på biltema så det er ett alternativ. Grunnen til at jeg vil ha sort sand er at jeg har lyst til å dekorere til ett tema. (sær som jeg er :P)
Akvariet er ett juwel trigon 190l og målene er L104xD70xH60.
Ja da har jeg ett par nye spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

Jeg skal feste denne bakgrunner her og silikonet jeg fikk med er av merke akva-stabil- akvarie silicone. Bak står det at den er klebefri etter 1 time og gjennomherdet etter 1-2 uker.
Så da lurte jeg på om jeg må vente 1-2 uker før jeg kan fylle vann eller om det holder å vente 24 timer. (som er med mange andre silikoner)
Eller rett og slett om noen har andre merker å anbefale så jeg slipper å vente 1-2 uker.
Tips:

Lag din egen "sneglefelle" av en tom plastboks, feks en tom rømmeboks, og stikk noen hull akkurat store nok til at sneglene kan komme seg inn. Inni boksen legger du mat som åte. Så, etter 1-2 dager kan du løfte opp boksen full av snegler.

Fungerer utmerket!
Sand
Jeg er veldig enig med StineMari i at sand ruler. Dette er også et viktig valg på sikt. Det er forholdsvis mange fisker som kun vil trives ordentlig hvis de får sand, og ganske få som er avhengig av grus for samme effekt. I tillegg er det min oppfatning at sandsubstrat er lettere å holde rent eftersom ting i mindre grad forsvinner ned i grusen og kan slamsuges enkelt.

Takk for svar.
Har allerede kjøpt inn sand fra biltema og skal lime opp bakgrunnen og sånt idag så da kan jeg fylle det opp med vann om ca 2 dager.

Grapejuice: Man skal ikke importere planter fra ebay eller andre steder i verden uten å få med sunnhets-sertifikat noe jeg tviler på at dem gjør. Ettersom det betyr at de som selger må ha folk som kontrolerer regelmessig for å ta prøver.

Går det ann å ha flere arter innenfor ciklider sammen?

Har 2 dverg sommerfugl ciklider og har virkelig falt for disse fargerike skapningene.
Tenkte da evt på:
Palettciklide
Sebraciklide
Kakadueciklide
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap