Hva har jeg i akvariet?

Hjelp!

Jeg og min datter har lyst å begynne med akvariet, men kan ingenting,så vi fikk låne ett akvarie på 30L sånn at vi får se om dette virkelig er noe for oss før vi investerer mye penger i det.

Vi fikk med fire fisker, men veit ikke hva det er, hvor store dem blir, om dem trives i sammen i ett så lite karr, hvor stort karr trenger dem, hva dem spiser, hvor mye og hvor ofte dem skal spise. Tempratur osv.
Håper noen her kan hjelpe meg litt på rett vei.

Jeg trur jeg har en type malle (bilde 1), 2 ukjente typer scalarer (bilde 2) og en gullfisk (? eller er det en koi?).

Tanken min er å kjøpe ett brukt karr på 160-220L.
Ønsker da å finne ett fiskeslag som kan være i fokus, gjerne som ett par. En vakker fisk som jeg kan bygge resten av akvariet rundt. Noen som har noen forslag?
2 av 3
Hei og velkommen til en flott hobby!

Den midterste er en fargevariasjon av scalare mens den nederste er en gullfisk. Den første er en L-malle, men jeg er litt usikker på hvilken.

Om du følger linkene ser du en del informasjon. De er dog altfor store for en 30-liter og skal ha omtrent 10 ganger så mye plass som det for å trives. Det vil også stå litt om hva de ønsker å spise. De færreste fisker er dog særlig kresne, bare du husker å variere i kosten samt sjekke at du ikke serverer kjøtt til en planteeter etc.

Litt avhengig av hva du liker (fisk er jo i stor grad subjektivt) vil et karr på ca 200 liter kunne være flott til et par av Perlegurami eller er fargevariasjon av annen gurami. Sammen med dem kan du ha en stim av noe mindre og mer spennende, og litt avhengig av om du velger sten eller grus kan du ha en gruppe (det er stimfisk og trives ikke alene) corydoras eller kuhliiål.

Evt er det masse flotte ciklider også, men de har lett for å være revirhevdende i perioder med egglegging og kan da finne på å utsette andre fisker for fik og deng.
Disse fiskene passer nok ikke i et så lite akvarium, de bør flyttes til noe større så fort som mulig.

Å ha akvarie er kjempegøy! Noe jobb ja, men også mye glede. Anbefales.

Å låne en 30-liter for å se om dette er noe for dere vet jeg ikke om er så lurt. Det er mye vanskeligere å holde et så lite akvarie enn et på rundt 200 liter. Jo større akvarie, jo mindre jobb. Så rart det enn høres ut så er det fakta.

I det akvariet dere har lånt kan dere f.eks. ha en kampfisk, eller en liten stimfisk. Dette er fisker som evt kan flyttes over i et større akvarie når/ hvis den dagen kommer.

Da jeg kjøpte mitt første akvarie startet jeg opp først, og tenkte etterpå. Ikke lurt. Jeg anbefaler dere å ta en tur i en akvariebutikk, se på fisker. De dere synes er fine noterer dere navnet på. Så tar dere en tur inn her før dere gjør noe mer. Fisker skal ha forskjellige forhold. Noen skal ha sandbunn, noen arter passer ikke å gå sammen, de skal ha forskjellige temperaturer, vannkvalitet osv. Velg fisk først, og innred akvariet etter dem.

Nå kommer dere sikkert til å få mye gode råd fra andre og mer erfarne enn meg. Men det jeg vil ha fram er at den erfaringen dere får med det lille ikke nødvendigvis viser hvordan det vil fungere med et større akvarie.

Takk for raskt svar! Setter så pris på de gode rådene fra dere begge!
Skal lese linkene, Truls O. Bjørhei =)

Gullfisken er nå ca 5cm, mens scalarene er 3 cm.
Men jeg skal forte meg å finne ett større akvarie! Har også hørt at det er enklere å få ett stabilt miljø da

Gullfisken virker relativt rolig og grei, men scalarene er nervøse og sky.
Kan dette være pga det er lite plass? Min bror hadde dem, men han hadde en kampfisk også og dem gikk veldig dårlig overrens og det ble noen konfrontasjoner.

Vi har en lav stor hule dem kan gjemme seg i og hele 4 planter dem kan gjemme seg i.
Vi har små stener og grus som bånnmateriale og veit ikke om det er riktig?
Glemte å si at den mallefisken jeg har er veldig aktiv i akvariet. Den er nok en baby for den er mindre enn tre cm. den suger seg fast i alt fra glasset, bladene på blomsteren, hulen osv, men jeg trur ikke jeg har sett den være på bunnen enda? Burtsett fra da de andre tre fiskene flytta inn. Da gjemte den seg en stund, men nå bryr den seg ikke om dem andre.
Scalarer
kan være sky av flere årsaker, men at akvariet er for lite vil neppe bidra til økt trivsel. Gullfisker er normalt som bulldozere i et akvarie. De fjerner det de ønsker å fjerne av planter, sten og annet og "forbruker" mye nærmiljø i den forstand at de forsøpler mye.

Scalarer og kampfisk er generelt ikke en god kombinasjon og om akvariet er lite vil det bli vesentlig verre. Generelt vil det å ha for store fisker i forhold til akvariets størrelse øke muligheten for konflikter fordi de ikke har nok plass og derfor krangler om den plassen som finnes.

Bunnmateriale/substrat er litt efter smak og behag men mest efter fisk. Skal du ha øksefisk vil ikke de bry seg all verden eftersom de uansett ikke oppholder seg ved bunnen. Men corydoras og ciklider som graver vil kun gjenskape naturlig adferd dersom du velger sand.

Det er helt riktig at vannverdier er vesentlig mer stabile i et stort karr. I et lite karr skal det ikke stort til før de endrer seg og det kan få konsekvenser for livet der. Jeg har 5 akvarier i størrelsen 54-270 liter og ser med all tydelighet hvor mye greiere 270-literen er å ha med å gjøre i forhold til stabile verdier.
Det var pga av kampfisken jeg fikk scalarene.

Skjønner jeg har begynt litt i feil ende her! Skal sette meg ned og finne ett større akvarie og virkelig sette meg inn i fisken jeg vil ha hovedfokus på og så gå vidre derifra! Håper sefø jeg kan ta med dem jeg allerede har, men vist ikke så har de plass å komme tilbake til i sine tidligere hjem.


Setter pris på veiledning og alle gode råd/linker! Bare å komme med så mange dere kan! Ønsker å lære og få til ett akvarie fisken trives i!
Fantastisk holdning
De aller fleste (meg selv inkludert) har begynt i feil ende i denne hobbyen, og med litt blind tillitt til butikkene har vondt blitt verre.

Men som i alle annen sammenheng er kunnskap nøkkelen og har du viljen til å sette deg inn i hva som skal til for at din fisk skal trives er løsningene mange.

I forhold til større akvarie trenger ikke det være så dyrt, sjekk rubrikkene her på akvaforum, eller finn.no. Det nærmer seg i tillegg høst så det kan være greit å følge med på om de lokale akvarieforeningene har storauksjoner på gang. Erfaringsmessig kan det gjøres veldig god kjøp der både hva angår fisk og akvarier. i 2010 ble jeg veldig lei meg over at det gikk en 180-liter med fullt oppsett (og bord) for 700 kroner. Mest lei meg fordi jeg ikke hadde plass å kjøpe det selv.

Hadde jo vært toppen å få ett ferdig innredet og innflyttet akvarie på den str og iallefall til den prisen!! Men er jo og veldig moro å prøve å leite seg fram selv og. Følger med på finn, men hittil har jeg kommet litt for seint og de billige akvariene på ønsket str blir solgt veldig fort.

Foreløbig liker jeg Blå Ciklide: Aequidens Pulcher. Den virker ikke så territorial som dem andre ciklidene og er passe str når dem er fullvokst. Passet fint til ett karr på 160L og oppover. Sebracikliden var også vakker, men den var vist veldig territorial.
Men vil jo lese om flere typer så jeg er sikker på at jeg velger riktig siden jeg ikke har plass til mer enn ett kar i stua =)

Trur jeg også må ha en stim og så fylle opp resten med fisk som renser og pusser og slikt. Kansje det finns en fin stimfisk som også er rensere?
Skjønner jo nå det er mye mer å tenke på en jeg først trudde. Men hvilke blomster og bunn til hvilken fisk og hva som går sammen osv.

Har noen hørt om noen som selger Gule kuleskjell? Har veldig lyst på noen slike!
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap