- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvilke fisk bør vi starte med?
Hvilke fisk bør vi starte med?
Postet 12.08.12 kl 18:24
Det første som kan være lurt er å teste vannverdiene i form av PH og GH som dere får fra springen. For nybakte akvarister er det alltid enklest med fisker som kan trives i forhold som man slipper jobbe mye for å få til.
Hva slags malle er det du sikter til? Dette er en meget stor fiskefamilie som kan bety så mangt.
Hva slags malle er det du sikter til? Dette er en meget stor fiskefamilie som kan bety så mangt.
Postet 12.08.12 kl 18:32
Postet 12.08.12 kl 18:46
Det finnes veldig mange maller som ikke spiser alger. De aller fleste faktisk. Men i et såpass lite karr som 50 liter er det otto som passer best. Husk dog at dette er en stimfisk, og trives best i grupper av 5 eller flere. Dette er en meget populær akvariefisk og er ekstra godt egnet til litt mindre akvarier når ancistrus blir for stort.
Evt kan du kjøpe deg en gruppe amanoreker. Dette er gode algespisere. Jeg bruker disse i mine mindre akvarier.
Evt kan du kjøpe deg en gruppe amanoreker. Dette er gode algespisere. Jeg bruker disse i mine mindre akvarier.
Postet 12.08.12 kl 18:51
Postet 13.08.12 kl 02:51
Postet 13.08.12 kl 12:20
Hege StrandHar 50L akvarium og lurer på hvilke fisk vi bør starte med når akvariumet er innkjørt Hege
Det er ikke så veldig mye fisk å velge mellom når en har 50L. Men du kan f.eks ha en liten flokk med Pygme Corydoras, evnt levendeføder som Endlers Guppy, eller vanlig Guppy. Er også noen Rasbora du kan ha (f.eks Boraras merah). Vil også anbefale noen reker (Kirsebær evnt Sakura eller Amano) eller evnt snegler (Eplesnegle eller sandsnegle).
Uansett, så kjør inn akvariet med sand, og ikke stein. Fisken trives mye bedre med sand.
Du kan også kjøpe etter noen mnd en ancistrus. Den kan du ha til den evnt blir for stor, så selger eller gir du bort den store og kjøper en liten igjen. Vokser ikke så fryktelig fort og ikke er den dyr heller.
Postet 13.08.12 kl 14:16
Postet 14.08.12 kl 10:25
Hege StrandNå som jeg driver å kjører inn akvariumet med småstein i bunnen og bytter ut til sand, må man da starte hele innkjøringsprossesen på nytt da?
Nei, det trenger du ikke. Du bare tar ut steinen og inn med sand. Innkjøringen av akvariet er kun for å få opp bakteriefloraen i filteret, og de forsvinner ikke når du skifter fra stein til sand.
Postet 14.08.12 kl 10:58
Postet 14.08.12 kl 23:19
Postet 15.08.12 kl 09:39