Nytt/gammelt akvarium :)

Hei
jeg har endelig skaffet akvarium igjen etter mange års opphold!
Akvariummet jeg kjøpte var brukt. Pumpa er innkjørt men var ikke med vann ifra de gamle eierne. Så det jeg lurer på er når kan jeg ha oppi fisk? Jeg har nå 3 gullfisk og 1 kampfisk oppi. Og vil jo ha flere

Har glemt litt av fiskekunnskapen min, så jeg måtte skrive inn på nybegynnere
Noen som har tips om hva som går sammen med gullfisk da? Bortsett ifra guppy, platy, molly, osv

Hvor lenge har filteret vært uten vann?
Rosadama
Ca ei uke :)

Da er vel bakteriene like mye i live som om fisken skulle ligget uten vann ei uke er jeg redd
Hvis filteret har stått uten vann ei uke er det ikke ferdig innnkjørt lenger. Bakteriene som skulle ha tatt unna avfallstoffene fra fiskene må du regne med er døde, og filteret må kjøres inn på nytt. Siden du allerede har fisk i akvariet, må du forberede deg på mange og store vannskift i ukene framover.

Les artiklene under Akvarieskolen om oppstart av akvarium, og om vannverdier, særlig avsnittet om nitrogensyklusen.

Du må ikke kjøpe flere fisk til akvariet før filteret er ordentlig innkjørt.

Skaff deg testutstyr for nitritt, ammoniakk og pH. Dråpetester fra JBL anbefales og teststrips frarådes. Med eget testutstyr kan du selv følge med på vannverdiene.

Når det gjelder fisk som kan gå sammen med gullfisk, vet jeg bare om en art, nemlig gullfisk. Du skriver forresten ingenting om hvor stort akvariet ditt er, og om filtertype. Gullfisk krever store akvarier og god filtrering. Minimum 200 liter.

Prøv også å lese på forumet ved å søke på nitritt. innkjøring av filter, gullfisk, vannbytte eller hva du ellers måtte lure på. Det ligger massevis av informasjon og kunnskap i gamle tråder.
TS: Det vil sannsynligvis ikke ta like lang tid som et helt nytt filter, men det vil nok gå 3 uker før filteret er innkjørt igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap