Mange spørsmål

Inaktiv bruker
Hei, jeg er 15 år og fikk fisker i akvariet mitt på lørdag. Jeg har 14 fisk og 5 arter
- 2 Platy ( 2 hanner)
- 6 Guppyer ( 4 jenter og 2 hanner, alle jentene er gravide)
- 1 Kampfisk ( 1 hanne, favoritten min)
- 2 Dverg gurami ( 1 hanne og 1 jente)
- 3 Molly (hanner, 1 svart og 2 hvite)

Jeg har et akvarium på 100 liter, med pumpe, varmekolbe og 6 planter.
Det jeg lurer på er; Jeg har som sagt en kampfisk, den syntes jeg er veldig rolig, den svømmer jo rundt i akvariet men ligger mye i mellom plantene mine; for jeg har laget et hjørne med 4-5 planter, der guppyene eller andre fisk kan hjemme seg visst de føler seg truet. Og den gjemmer seg også bak pumpa. Er dette normalt? Og kan den gå sammen med alle de andre artene jeg har?

Jeg har også gitt de mygglarver et par ganger. Hva hjelper dette for? Hvor ofte kan jeg gi de det? Hvor mye skal jeg gi de? (har sånne frosne terninger).
Jeg ga de også en agurk skive som jeg bant fast i den ene "broen" i akvariet, den var spist opp etter ca. 1 døgn. Er dette bra og gi de? Og i så fall, hvor ofte kan jeg gi de en agurk skive?
Jeg lurer også på om hvor ofte jeg skal fore de og hvor mye de skal ha av foret?
Og hvor mange timer skal jeg la lyset være på i akvariet? Har hørt noe om at det bare skal stå på så og så lenge for da blir det ikke så mye alger.
Og hvor ofte skal jeg bruke slamsugeren, og rengjøre akvariet?
Og visst jeg skal kjøpe noen flere fisk, hvilke arter hadde vært kult å ha opp i akvariet? gjerne noen fargerike og noen spesielle.

Dette var mange nybegynner spørsmål, men jeg har funnet ut at det er lurere å spørre enn å gjøre mange feil!

Jeg er åpen for alle tips angående fiskene mine og akvariet! Så bare kom med de! Jeg er klar!

På forhånd takk!
Hei!
Gratulerer med akvarie

Ang kampfisken din, så er den ikke anbefalt å holde i samme kar som andre fisk med slørete haler eller finner. Men så lenge den holder seg for seg selv og er rolig, så vil jeg tro det skal gå fint. Min forrige kampfisk gjemte seg ofte mellom planter og holdt seg for seg selv, og den var helt alene i karet sitt.

Mygglarvene du gir dem, kan du se på som lørdagsgodt! Det er en ekstra liten snacks for dem, og bidrar til et variert kosthold.
Det samme gjelder agurk. Det er også snacks og ikke noe de trenger hver dag.

Foringen må du se litt på. Hvor mye du gir dem osv. De bør klare å spise opp alt innen 2 minutter, hvis ikke har de fått for mye, eller får for ofte. Jeg gir mine fisker mat en gang om dagen.

Lyset kan du la stå på i en vanlig våkentid ca 12 timer. Alt etter hvor mye dagslys akvariet ellers får fra vinduer og annet. Det er dagslys som står for mesteparten av algene som oppstår i akvariet.

Håper noe av det var til hjelp - jeg er ingen ekspert
Hei!
Så bra at du forhører deg litt før du kjøper mer fisk
Jeg syns ikke du bør ha mer fisk oppi, men tenk på noen kule reker i stedet! Og eller snegler. Mange fine farger, og tøft er det. I tillegg til dette får du yngel om kort tid.

Hvis du likevel vil skaffe deg flere fisker må du titte i fiskebasen og se om de passer til de vannverdiene som dine fisker allerede har. Det er en gylden regel for å unngå fisk som mistrives og kanskje dør fordi de ikke har det bra, f.eks. i for surt eller alkalisk vann. Dine levendefødere skal ha nokså høy PH, (alkalisk vann), så det må passe til dette. Se i fiskebasen om kampfisken også vil ha det slik.
Og ikke minst, du må forhøre deg om det er fisker som i det hele tatt kan være ilag uten å sloss.

Jeg skifter 30-40% av vannet i karene mine 1gg pr uke. Da er det naturlig å slamsuge når du allikevel tapper ut vann.

Sitt gjerne å følg med akvariet mens du forer. 2 min. regelen er grei å følge. Ha gjerne en eller to for-frie dager i uka. Da spiser de alger og støvsuger bunnen for overskuddsfor. Kanskje du har et bilde av akvariet ditt som du kan legge ut?
Lykke til!
Tenkte bare jeg skulle nevne en viktig ting.

Du skriver i profilen din at du fikk akvariet 7/10 og at du fikk fisk lørdag. Antar da 13/10. Det betyr at akvariet max har stått uten fisk i 6 dager.

Når man setter opp et nytt akvarie bør dette egentlig stå uten fisk i 4-6 uker for å få i gang bakteriekulturen i filteret. For å speede opp denne prosessen kan man bruke kunstige filteroppstartsmidler som man får kjøpt i dyrebutikken, eller man kan bruke salmiakk (søk på forumet vil gi oppskrift på hvordan dette gjøres).

Prøver meg på en halv-enkel forklaring på dette:
Grunnen til at man må gjennomføre en slik "oppstartsperiode" er at avføring fra fisk og døde plantedeler produserer amoniakk som er giftig for fisk. Når vannet har stått med amoniakk en stund vil det dannes bakterier i filteret som gjør om amoniakken til nitrit. Dette er også giftig for fisk. Når det har stått enda lenger vil det dannes noen andre bakterier i filteret som omdanner nitriten til nitrat. Dette er ikke giftig for fisk om ikke det blir for mye av det. Disse bakteriene fortsetter å jobbe og vil da sørge for at det ikke bygger seg opp amoniakk og nitrit i akvariet, men at dette dannes om til nitrat. Etter at bakteriene er i gang vil jevnlig vannbytte (f.eks. ukentlig ca 30%) holde nitrat-nivået nede.

Hvis du ikke har gjort noen slik innkjøring av akvariet så trenger ikke dette være noen katastrofe, men det er nok lurt at du bytter vann ofte nå i begynnelsen. (Litt usikker på hvor ofte. Andre kan kanskje tipse. Men kanskje daglig 30%?) Aller helst bør du også skaffe deg litt "filterguffe" (gørra som filteret vil bli fullt av etter en stund) fra noen som har et akvarie som har gått en stund og putte inn i filteret ditt. (Denne vil inneholde bakteriene som nevnes ovenfor.) Mulig en butikk kan hjelpe deg. Eller noen andre her på forumet som holder til i nærheten av Mysen? (Mysen er et stykke unna Asker ellers skulle jeg hjulpet...) Også bør du skaffe deg dråpetester som måler i hvert fall nitrit (og helst amoniakk og nitrat) slik at du kan bytte vann om du får noe utslag.

Å hoppe over innkjøringen er en veldig vanlig feil å gjøre når man starter med akvarium. Jeg har vært der selv. Butikken hvor man kjøper akvariet sier sjelden fra om dette. Vet ikke hvorfor. I de fleste butikker har de folk som VET at dette er nødvendig.

Til slutt: Lykke til! Håper det går bra i startfasen så du ikke mister motet! Akvariehold er en fantastisk givende hobby som kan gi deg mye glede framover!
Inaktiv bruker
Jeg brukte noe som het "safestart" og lot dette virke i 6 dager, så fikk jeg fisker. Tusen takk for at du sier i fra om dette! Virker som om du virkelig har peiling!

Om jeg var deg ville jeg ikke skaffet noen flere fisker før du ser hvordan det går med de du allerede har ettersom du ikke har innkjørt filtret og det bare er 7 dager siden du fikk det og allerede har 14 fisker.
Det tar tid å opparbeide de gode bakteriene. Om du søker litt rundt her vil du finne mye svar på evt det du måtte lure på.
Safestart høres bedre ut en ingenting! Dette skal nok gå bra. Men jeg tror allikevel du burde kjøpe deg et målesett for å måle Nitrit.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap