Hjelp til diverse vanntester

Har kjøpt meg en Tetra analysetest
Det er diverse forskjellige test i pakken. PH,KH,GH,OXEGENE(o2),Nitritt(No2),Nitrate(No3),Ammoniac(Nh3/Nh4)
Det følger med bruksanvisning, men den er på tysk,fransk. Altså ikke engelsk, eller norsk... Er det noen som kan hjelpe hvor mange dråper man skal ha?
PH 1 flaske
KH 1 flaske
GH 1 flaske
o2 3 flasker. test 1,2,3
Nh3 3 flasker test 1,2,3
No3 3 flasker test 1,2,3
No2 3 flasker test 1,2,3
Når det gjelder Tetra sine vanntester går tallene 7 og 14 igjen.
Bruken av de fleste testene finner du forklart i denne artikkelen. Det ligger også engelskspråkelige bruksanvisninger på Tetras hjemmeside, men akkurat nå ser det ut til at linkene til pdf dokumentene ikke virker. To av testene skal ikke ha fast antall dråper, nemmelig GH og KH, da det er antall dråper til fargeomslag som angir måleresultatet.
Papillon83
Har kjøpt meg en Tetra analysetest Det er diverse forskjellige test i pakken. PH,KH,GH,OXEGENE(o2),Nitritt(No2),Nitrate(No3),Ammoniac(Nh3/Nh4) Det følger med bruksanvisning, men den er på tysk,fransk. Altså ikke engelsk, eller norsk... Er det noen som kan hjelpe hvor mange dråper man skal ha? PH 1 flaske [B]5 ml i begeret 7 dråper[/B] KH 1 flaske [B]5 ml i begeret skal skifte fra blått til gult og tell antall dråper[/B] GH 1 flaske [B]5 ml i begeret skal skifte fra rødt til grønt og tell antall dråper[/B] [I]KH og GH kan beregnes med 10 ml da hver dråpe teller 1/2 KH eler GH [/I] o2 3 flasker. test 1,2,3 [B]15 ml 5 dråper av flaske1 5 dråper av flaske 2 sett på lokket og vend 180 grader og tilbake. Avleires. tilsett 5 dråper av flaske 3 og sett på lokket og vend 180 grader avleiringene løses opp (rødlilla farge), rist prøven forsiktig og les av fargen[/B] Nh3 3 flasker test 1,2,3[B] Som No3 men vent i 20 min[/B] No3 3 flasker test 1,2,3 [B] 14 dråper av flaske 1 og så 7 dråper av flaske 2 og 7 dråper av flaske 3 ca 10 min før du leser av.[/B] No2 3 flasker test 1,2,3 [B]Denne er kun to flasker 7 dråper av flaske 1 og så 7 dråper av flaske 2. vent i ca 5 minutter før du leser av.[/B]


Der du skal telle dråper så beveg begeret mellom dråpene
Tusen takk skal du ha Rolf. Da viser det seg at jeg prøvde meg feil frem, brukte bare 5 dråper...

Men vet du hvordan man kan få fålt om man har nok aqusafe i vannet? Har sett på you tube at å tilsette aquasafe bare i vannet når man har byttet vann ikke er godt nok... Forslag? Gjør det noe hvis man setter litt fot mye av aquasafe?
Hakke peiling.

Jeg bruker det ikke.
har en strips som viser klor i vannet hver søndag.
skifter vann på torsdag da det ikke er klor ( ikke målbart i allefall=)

Måle Klorinnholdet ??
Stort sett trenger en ikke bruke Aquasafe da vannet vi har i Norge er veldig bra.
Andre land har kanskje mer behov for det enn vi har ,så derfor er ikke you-tube et sted å søke på dette.
Men hvis du vil bruke det så bare bruk mengden som står oppført på flasken.
Det er jo det nye vannet som som skal elimineres for klor mm. ikke det vannet som allerede er i karet.

Strips er forøvrig veldig unøyaktig og ikke å anbefale.
Jeg vet Sølvi og bruker det ikke.
men den var grei på akkurat det og vise klor eller ikke (pekepinne=)

Men Nei Strips er ikke nøyaktige.
Jeg bruker heller ikke aquasafe. Vi har verdens beste springvann i Norge, så jeg syns det er en bortkastet utgift.
Jeg har aldri hatt utslag på klor, her hvor jeg bor brukes UV til å desinfisere vannet fra vannverket. Slik tror jeg det er de aller fleste steder.

Hvis vannet kommer fra private vannverk eller egen brønn, kan det være greit å sjekke vannkvaliteten, om det kan innholde uønskede stoffer.
Det lokale vannverket er f.ø. behjelpelig med opplysninger om vannkvaliteten.
Har måålt vannet. Det har vist seg å være klorfri. Da har jeg brukt unødvendig mye penger på Aquasafe som koster 300kr i butikken...
Men et spørsmål til.
Idag døde min kampfisk. Han var 1,5år gammel. Hørte med butikken idag, de sa at kampfisk lever1-2år... Og da har bare rett og slett blitt gammel... Skal jeg ta test av vannet? utgir de noe dødelige stoffer når en fisk dør?
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap