Hvor ofte bytte filter i fluval 4u?

Hei.
I bruksanvisningen står det at man skal bytte de ytterste filterne(sorte og hvite) hver 14. dag.
Dette kan da ikke være nødvendig, kan jo heller skylle de i kaldt vann....eller???
Dette må jo være bare for tjene penger....
De svampfilterne holder i årevis, så det holder å kryste dem lett i en skvett akvarievann når du merker at gjennomstrømningen i filteret blir dårlig. Svampene skal ikke bli gullende rene, da skyller du samtidig bort de bakteriene som holder nitrifikasjonsprosessen i gang. Kaldt vann skal du heller ikke bruke, det tåler ikke disse bakteriene.

De sorte filterne er vel kullfilter. Disse kan du ta helt bort, og eventuellt erstatte dem med mer av den hvite svampen. Jeg satte aldri inn kullfilteret i det hele tatt, og har aldri brukt det i noen av mine filtere.

Kullfilter brukes etter medisinering i akvariet for å fjerne medisinrester, og skal ikke sitte i filteret lenge. Jeg har aldri brukt kull, ettersom vannbytter etter medisinering gjør samme nytten. (Jeg har aldri brukt andre medisiner enn ESHA).

Fluval U filteret er jeg forøvrig veldig fornøyd med.
Det er absolutt ikke nødvendig å bytte så ofte. Vask filteret i litt akvarievann.
Ved å bytte hver annen uke mister du en stor del av effekten (bakteriekulturen forstyrres). Gjør som andre har foreslått, kryst filtermediet i vann fra akvariet når du merker at gjennomstrømningen blir svak.

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap