Nybegynnerens spørsmål..

Hei, jeg er helt ny i dette. jeg la inn en tråd her istad hvor jeg fikk masse flott informasjon ang PH og vannverdier. Kjempe flott

Men jeg har fortsatt noen spørsmål som jeg trenger svar på.
Jeg har et 60l akvariet, men en plante. ( skal skaffe fler, etter som jeg fikk beskjed om at det er viktig).
Men ang spørsmåla mine.

Hvilke fisker passer sammen, og kan kan trives i 60l. Har lest litt her på fiskebasen men vet fortsatt ikke hvilke fisk som evt passer sammen. og hvor mange jeg evt kan ha i karet siden det ikke er så stort.
Nå ha jeg 5 sebraer, 6 neontetraer, 2 sverdrager ( som jeg skal kvitte meg med siden de krever større kar). og 1 ancistrus malle.

Så håper at det er noen her som vet hvilke fisker som passer sammen, med tanke på riktig PH og størrelse.

Og hvis PH og vannverdiene mine er feil..
Hvordan kan jeg endre på det.
Har hørt at man skal ha i akvarie salt men vet ikke hvor mye eller hvorfor. SÅ hadde vært fint med noen svar

Takk på forhånd

Mvh En som trenger svar ;D
Du har ikke plass til så mange fler fisker i 60 liter.
Er vanskelig å anbefale fisk når vi ikke vet noe om vannverdiene i akvariet. Du trenger å ha kontroll på pH, KH/GH og NO2, i det minste. Foreløpig går det ikke an å si sikkert om vannet passer til de fiskene du allerede har en gang. Også umulig å gi råd om endring av vannverdier uten å vite hvordan vannet er NÅ.

Når du har verdiene, kan vi svare på flere av spørsmålene dine.

Inaktiv bruker
Enig med SilverShaded.
Les litt her inne på akvarieskolen så får du masse nyttig info.
Da skal jeg få sjekka det så fort som mulig Er unødvendig at fiskene skal dø fordi jeg ikke har nok kunnskap liksom

Den dyrebutikken som jeg kjøpte de fleste av fiskene mine, forteller meg ting som er helt bak mål. de gjør alt for å få solgt. De kan rett å slett ikke så mye om Hvilke fisker som passer og hva kravene til de forskjellige fiskene. + at de anbefaler ting som egentlig ikke fungerer i praksis.. Det ender bare med at de dør etterhvert :/

Det er jo kjipt !
Liss-marita Oskarsen
Da skal jeg få sjekka det så fort som mulig :) Er unødvendig at fiskene skal dø fordi jeg ikke har nok kunnskap liksom :) Den dyrebutikken som jeg kjøpte de fleste av fiskene mine, forteller meg ting som er helt bak mål. de gjør alt for å få solgt. De kan rett å slett ikke så mye om Hvilke fisker som passer og hva kravene til de forskjellige fiskene. + at de anbefaler ting som egentlig ikke fungerer i praksis.. Det ender bare med at de dør etterhvert :/ Det er jo kjipt !

Desverre er dette et fenomen som er velkjent, både ute i praksis og av erfaringer her på forumet. Ansatte har svært ofte minimalt med kunnskaper om det de selger, og de synes å bry seg lite om at det er dyr som får lide på grunn av deres håpløse "råd". Og nybegynnere med lite kunnskap er ofte lette å lure, det er bare å fortelle dem at "dette trenger du", og kronene ruller inn.

Kom heller hit til forumet og spør, det er alltids noen her som kan hjelpe. Da blir du ikke så lett overtalt til å kjøpe feil og unødvendig utstyr/fisk.
Har funnet ut det, desverre litt for sent.. Men Jeg syns det er kjempe flott at det er folk der ut som er villige til å hjelpe nybegynnere på en ordentlig måte
Det syns jege r helt supert. Jeg har enda ikke helt skjønt det med PH og vannverdier, men skal ta en tur til en annen dyrebutikk som jeg vet kan det de driver med hu ene som jobber der har et utrolig flott akvariet hjemme og der dør det aldri fisk så de kan nok masse Men man lærer vel etterhvert

Skal ha ett større kar senere Drømmen er å ha 250 l Men den tid kommer vel en gang
Da kan sikkert hun hjelpe deg ! Bare ikke kjøp papirstrips-tester, men be om dråpetester.
Bruk litt tid på å lese masse av artiklene i Akvarieskolen angående oppstart, vannkvalitet, planter og fisk, så får du fort bedre tak på det.
Liss-marita Oskarsen
Og hvis PH og vannverdiene mine er feil.. Hvordan kan jeg endre på det. Har hørt at man skal ha i akvarie salt men vet ikke hvor mye eller hvorfor. SÅ hadde vært fint med noen svar :) Takk på forhånd :D Mvh En som trenger svar ;D


Hei hei vær forsiktig med akvarie salt, ikke alle fisk er så glad i det. Hvis du skal ha ph høyere kan du bruke natron. Til og senke ph kan du bruke eikebarkekstrakt og torv filtrering. Dyre butikker selger også div. ph minus produkter. Husk at hvis du vil justere ph/kh pass på at det gjøres over tid og ikke for fort. Hvis du er for raus i doseringen kan fisken dø av ph sjokk.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap