Har han det bra ?

Hei !

mine foreldre har hatt fisker i over 20år, og alle har levd lenge.

For 6-7 år siden, så kjøpte vi en Pterygoplichthys pardalis (algefisk)

Jeg har alltid trodd at han har dt bra, men nå idet siste har jeg syntes han har det så fælt, men han sover jo bare :P

Akvariumet er 40L stort, og han har ikke lys i akvariumet, det er i stua, så han får jo litt lys fra taklys osv.

Vi vasker akvariumet hver 2-3 måned, og han har ingen planter i akvariumet, han har en trestubbe og 3 store steiner som han ligger å suger på.

jeg skjønner at disse fiskene for dt meste ligger å sover, men jeg synes dt er så fælt å se på det mørke akvariumet :P

er vaskingen dårlig, bør jeg gjøre det oftere ? vi har ikke sånn renser i akvariumet... sånn motor, så det renser ikke seg selv.

hva synes dere ? er det vaskingen vi bør gjøre ofte ?
Inaktiv bruker
Hm, høres ikke helt bra ut, en ting er at karet er for lite, filter må man jo ha og det er en nattaktiv fisk, men litt lys skader ikke. Man vasker vellmikke akkurat akvariumet, man har i filter som renser vannet og holder gode filter bakterier som gir vannet gode verdier og levelig. Dette blir mer en sump. Kan jeg spøre hvorfor? Det er jo sun fornuft å ha både det ene og det andre, eller er dette et forsøk på trolling?
Jeg syns synd på denne fisken. Ikke rart han ligger stille, du ville vel ikke løpt rundt så mye du heller hvis du bodde i et rom på størrelse med en heis.
Han burde absolutt ha både en filterpummpe,ordentlig lys og noen planter å føle seg trygg blandt. Og ikke minst : Litt plass å bevege seg på. Med andre burde han enten komme til noen som kan gi ham et skikkeligt liv, eller få et mye større og bedre akvarium.
Denne fisken kan bli 50 cm lang under gode vilkår. Det er dyreplageri å holde en slik fisk i et 40 liters akvarium.

Det er en seiglivet myte som sier at fisk tilpasser seg størrelsen på det akvariet de lever i. Nå er det selvsagt vanskelig for en fisk å bli lenger enn karet den er fanget i, men denne myten er allikevel bare en, skadelig, myte. Fisken slutter å vokse, men de indre organene fortsetter å vokse (stenting) og får etterhvert for liten plass. Dette er smertefullt for fisken som til slut vil dø av dette.

Om dere ikke kan ha akvariefisk på en ordentlig måte, med akvarium som passer
fisken(e), normal belysning og selvsagt et filter som sørger for den biologiske rensingen av vannet i karet, bør dere finne på noe annet. Les her på AF om hold av akvarier, filtrering etc. i artikkelsamlingen. der finnes du nær sagt alt som er å vite om hold av akvariefisk pluss en del til!
Nei den har det nok ikke så bra. Enten bør du gi den bort til noen med plass eller så bør du/dere vurdere å utvide til større akvarium og med det utstyret som kreves.

Å ha akvariefisk er ikke så rent lett som alle skal ha det til.
Her ser det jo ut som om trådstarter har gjort alle de feil som det går an å gjøre i et akvarium.

Men siden du har kommet med spørsmål her på AF, kan det jo se ut som om du er åpen for gode råd fra medlemmene. Dette er jo også din "deby" på forumet.

Dersom spørsmålene dine er ment ærlig og oppriktig, skylder vi deg vel, at du får sjansen til å komme med en redgjøring om du tar disse rådene til følge, før du blir "dømt", og med det resultat at du blir beskyldt for dyremisshandling!

- Tore -
Vi har fått tilbud fra ei dame på en dyrebutikk om vi ville gi den til henne, og det sa vi nei til først, men etter det dere har kommet med, så er nok det best for fisken.

før hadde vi et stort akvarium med mange fisker, der var det lys,planter,steiner og trestubber. Vi hadde jo dette akvariumet, men når alle nesten var borte etter 20 år, så bestemte vi å kjøpe et mindre, og nå er det bare algefisken igjen.


Jeg kan slå på filteret (kall meg dum) men blir det ikke mye bråk hos fisken, fordi den lager støy ?
Inaktiv bruker
Gi den bort...
Nå er denne butikken stengt i noen dager, så jeg kan jo fylle på nytt vann og slå på filteret for han de siste dagene.

Men blir de ikke "nervøs" av filteret ? fordi det lager støy
Inaktiv bruker
Ikke bytt alt vannet på en gang. Nei, om de blir det så hadde man jo ikke brukt filter.
Skal ikke bytte alt, bare litte grann.

Jeg legger til bilde av akvariumet dem som vil se det.

Jeg skjønner at dette blir for lite
Veldig bra Akvariefisk! Dette var voksent gjort, honnør for det.

Om du vil fortsette med akvariet, men ha annen fisk i det som passer i karet (kanskje reker?), kan du sikkert få råd og vink her på AF.
Sigmund - ex 530
Veldig bra Akvariefisk! Dette var voksent gjort, honnør for det. Om du vil fortsette med akvariet, men ha annen fisk i det som passer i karet (kanskje reker?), kan du sikkert få råd og vink her på AF.


det hadde vært værre hvis jeg ikke brydde meg i hva dere skriver, men jeg tar dette til meg, og jeg skjønner at fisken skal ha det bedre enn det der, og det skal han få når han flytter.

Jeg ville bare dele denne tråden, fordi jeg skjønte tilslutt at dette er ikke bra for fisken.

Hadde dere ikke svart, så hadde jo han fortsatt levd sånn til han døde.
Da er jeg lei meg for å ha uttrykt meg uklart. Jeg mente å være hyggelig.
Inaktiv bruker
AkvariumFisk
[QUOTE=Sigmund - ex 530]Veldig bra Akvariefisk! Dette var voksent gjort, honnør for det. Om du vil fortsette med akvariet, men ha annen fisk i det som passer i karet (kanskje reker?), kan du sikkert få råd og vink her på AF.


Å kommentere med den tonen er det ikke noe vits i, jeg skjønner at fisken skal ha det bedre enn det der, og det skal han få når han flytter.

Jeg ville bare dele denne tråden, fordi jeg skjønte tilslutt at dette er ikke bra for fisken.

Hadde dere ikke svart, så hadde jo han fortsatt levd sånn til han døde.

men ikke svar med sånn tone som at bare reker passer i det akvariumet. okay? Eh, det var et barnslig svar på et hyggelig svar. og ja det er ikke mye som passer i et så lite akvarium, reker er et godt valg i et lite kar.
Spock
[QUOTE=AkvariumFisk][QUOTE=Sigmund - ex 530]Veldig bra Akvariefisk! Dette var voksent gjort, honnør for det. Om du vil fortsette med akvariet, men ha annen fisk i det som passer i karet (kanskje reker?), kan du sikkert få råd og vink her på AF.


Å kommentere med den tonen er det ikke noe vits i, jeg skjønner at fisken skal ha det bedre enn det der, og det skal han få når han flytter.

Jeg ville bare dele denne tråden, fordi jeg skjønte tilslutt at dette er ikke bra for fisken.

Hadde dere ikke svart, så hadde jo han fortsatt levd sånn til han døde.

men ikke svar med sånn tone som at bare reker passer i det akvariumet. okay? Eh, det var et barnslig svar på et hyggelig svar. og ja det er ikke mye som passer i et så lite akvarium, reker er et godt valg i et lite kar.

okei beklager, la oss legge dette bak oss
Det finnes en horde av forskjellige småfisk det fint går å holde i en 50liter.
Inaktiv bruker
kindafishy
Det finnes en horde av forskjellige småfisk det fint går å holde i en 50liter.
horde er vell å ta litt i. Her er en gjeng som mange trenger minimum 40L
AkvariumFisk
det hadde vært værre hvis jeg ikke brydde meg i hva dere skriver, men jeg tar dette til meg, og jeg skjønner at fisken skal ha det bedre enn det der, og det skal han få når han flytter.


Selv om det en stund virket litt "vanskelig", vil jeg nesten kalle dette for en "solskinnshistorie".

Dette viser til fulle at dialoger mellom nybegynnere og "etablerte", så absolutt kan føre frem, når godviljen legges til.

Håper du finner andre fisker som passer bedre til akvariumsstørrelsen din, her er det som du ser, mange som kan bidra.

Lykke til!

- Tore -
Jeg syns du er fornuftig som spør om fisken har det bra, og vil gi den en mulighet for et nytt og bedre liv når svaret du fikk var nei.

Hvis du har interesse for å starte opp med akvariehobbyen igjen, er jeg er sikker på at du finner noe spennende å ha i akvariet!
MEN - aller først bør du lese i artikkelen som heter akvarieskolen. ( her på AF) Den kunnskapen vil spare deg for både trøbbel og penger.

Og - ikke vær redd for å spørre deg frem; her er mange som vil hjelpe deg med det du lurer på

Masse lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap