Blå regnbuefisk i 55 liters kar

Da skal jeg sende praktbotiaen i retur. Bør jeg også levere tilbake de to regnbuefiskene? De ser ut til å trives, men de trenger kanskje større tumleplass og flere i gjengen?

Dersom alle tre leveres,begynner vi på nytt etter helgens fadese. Butikken erstatter de døde fiskene med andre.

Tips til fargerike spennende fisk som er lette å holde i 55 liters kar med hittil 4 grønne planter? Vi bør vel øke fiskemengden gradvis og kanskje vente litt til vi har styr på målingene. Tilgodelapp.
Det finnes flere typer regnburfisk, men jeg tror alle trenger en god del mer plass en 55 liter, så jeg ville ha levert tilbake de også.

Ta med en vannprøve til butikken og be de teste pH, GK og KH. Fisker har litt ulike krav til vannets hardhet og surhet, så det er lurt å velge fisker etter hva slags vann man har i springen. Hvis de tester med strips, så ta resultatet med en klype salt, kun dråpetester er nøyaktige nok til at du kan stole på resultatet.

Jeg vil tro at Platy vil kunne passe i ditt kar. Det er en fisk som passer til nybegynnere, fargerik, enkel og den føder levende unger, og det er gøy å se egne yngel vokse opp :o)

Regnbuefisk jakter på andre små fisk i tillegg, så hvis du beholder de 2 så kan du ikke ha andre fisk.

Platy tar jo også relativt stor plass hvis de er i en gruppe og får masse yngel, så 55 liter blir fort lite for dem også.


Sjekk ut de mindre tetraene, som f.eks flammetetra.
Endlers guppy kan også passe hos deg, den krever mindre plass enn platy.
Takk for svar. Da går alle tre i retur.
Der er jo en stor oversikt om man søker på fisk til 20-60liter her på siden. I bøker er der også en del. Cicklider?

Skal lage en ny tråd om hva som kan passe hos oss. Tror vi lar karet stå tomt en stund til vi vet mer hva vi holder på mer og til vannet er stabilt og oversiktelig.
Inaktiv bruker
Det er en del sør-Amerikansk ciklider som ikke krever så veldig stor plass, Men det er nok alene uten så mange andre i karet pga. De er teretorielle.
Ta en tur i de forskjellige dyrebutikkene du har i ditt område og se hva de har inne. Som regel står det på prislappen på akvariet de er i hvor stor de forskjellige fiskene blir. Er det stimfisker eller fisker som liker seg best i grupper, velg de som blir maks 5 cm lang. Maller som kan trives alene som f.eks ancistrus kan trives i 55 liter selv om de kan bli 15 cm lang.

Når du har fått oversikt over hva de forskjellige butikkene selger kan du sjekke her på forumet hva de trenger. Bestem deg hva slags fisk du ønsker og så setter du opp akvariet slik at det passer for de fiskeartene. Planleggingen og oppsett av akvariet er jo halve morroa Så venter du de 3-4 ukene før du setter inn fisk. Bestill et rimelig testsett(dråpetest) fra f.eks webzoo.no og sett inn fisk når nitritt er 0.


Det finnes flere regnbuefisk som er mindre enn Melanotaenia lacustris (blå regnbuefisk), og kan gå i mindre kar. Men problemet er at de er svært fredsommelige fisker og trenger ro rundt seg for å trives. De trives derfor best i arts-akvarier, eller sammen med andre jevnstore regnbuefisker. Den blå blir alt for stor for akvariet deres, og de trenger dessuten å være adskillig fler enn 2 for å trives. Men flotte er de..

Så bra at dere får erstatning for alle tapene ! Nå kan dere jo få kjørt inn akvariet korrekt og bruke tiden til vanntesting og planlegging av fremtidige fiskeinnkjøp.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap