Jeg trenger nybegynner-hjelp!!

Inaktiv bruker
Jeg er helt ny og kan veldig lite om fisk. Så håper dere kan svare meg på noen spm.

1: Hvordan ser man at en guppy er høygravid? Oppførsel o.l.

2: Hvordan ser man at en Molly er fødeklar? Oppførsel osv.

3: Hvordan ser man at en scalare er høygravid? Levendefødende? Kjønnsforskjeller?

4: Jeg trodde jeg hadde to ho-maller, men her om dagen så jeg den ene oppå den andre (har lest at dette er parring) Hvor kan jeg evt finne egg?

5: Hvor legger fiskene egg, og er det rett etter befruktning?

6: Hvor lenge tar det før Molly-yngel er over 2cm?


Håper dere kan hjelpe meg
Du vil lære litt om levendeføderne molly, guppy og platy ved å lese denne tråden. Anbefaler at du leser den.
Det er ingen konkrete ting som avslører akkurat når en levendefødende hunnfisk skal føde ungene sine, dessverre. Det er noe alle nybegynnere spør om.

Scalare er en fisk som blir relativt stor, og pga finneprakten sin bør de ha minst 250 liter. De passer ikke i mindre akvarier enn det. Det er en eggleggende fisk (se oppdretts-artikkel om scalare her), og de er derfor aldri gravide, ettersom de aldri har noen foster i magen. Eggene befruktes utenfor kroppen av hannen, etter at hunnen har lagt dem på et planteblad e.l. Scalarene samler eggene sine på èn plass i akvariet, og passer på eggene etter at de er lagt. Andre eggleggende fisk som f.eks. tetraer og danioer, gjør ikke det. De sprer eggene sine vilt rundt i akvariet, og spiser dem gjerne opp igjen om de kommer over dem senere.

Inaktiv bruker
4: Jeg trodde jeg hadde to ho-maller, men her om dagen så jeg den ene oppå den andre (har lest at dette er parring) Hvor kan jeg evt finne egg?
Maller legger som regel egg i huler eller en plass hvor dem føler seg trygg, så ligger hann og passer dem til de er frittsvømmende.

5: Hvor legger fiskene egg, og er det rett etter befruktning?
MonaO svarte på det.

6: Hvor lenge tar det før Molly-yngel er over 2cm?

Det kan variere veldig, har litt med hvor mye mat dem klarer å få til seg, og regner med gener spiller litt inn som altid.
Inaktiv bruker
Takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap