Endelig ferdig med fisk til akvariumet mitt!

Så, etter lang tid med forskjellig fisk, har jeg endelig funnet ett oppsett jeg er fornøyd med. Jeg har hatt mange misslykkede forsøk på å sette sammen fisk som ikke funker sammen på grunn av mangel på erfaring.

Malawi ciklider er fyfy med mindre man har bare malawiciklider i akvariumet, eller sammen med noen som kan gjemme seg eller forsvare seg. Og sommerfuglciklider er overavla skjøre fisk som dauer av sykdom som jeg aldri har sett før, eller bare slutter å spise. Ingen av de andre fiskene vi har hatt har blitt syk noen gang i akvariumet vårt utenom dem.

Etter måneder med om og men, innkjøp av fisk både privat og i butikk, gitt bort fisk som ble aggresiv til ei dame som har flere akvariumer og plass til dem. Hun har blitt meget glad i meg da hun har fått mye fin fisk til enn ja, mer penger enn jeg tørr nevne. Bare fordi jeg ikke vil avlive fisk uten grunn.



Så de fiskene jeg har nå er:

5 metallpansermaller
3 siamesiske algespisere
1 sjokolademalle
10 rødmunntetraer
2 palettciklider



Tørr ikke kjøpe mer fisk siden jeg vet at noen av de vi har kan bli ganske store med årene (har bare 190liter). Så jeg anser meg som ferdig. Fin kombinasjon av fisk der ingen er aggresive

Har også:

2skjørtetetra
1 rødøyetetra
1 ancistrus

I det gamle 40 liters akvariumet som står til pynt mellom blomstrene. Vil ikke har mer fisk i den for jeg vil gi dem plassen og omsorgen de trenger for å se om tetraene kan runde 10år!

Endelig ferdig! ^^

Takker for all hjelp og alle tips jeg har fått her opp igjennom denne perioden. Har hjulpet mye med å lære. Ikke minst å lære å bruke nett aktivt for å undersøke før man kjøper fisk.
Det er så deilig når man er sikker på at man har kommet til rett sammensetting. Høres ille fin ut. Spennende dette
Tvillingmamma80
Det er så deilig når man er sikker på at man har kommet til rett sammensetting. Høres ille fin ut. Spennende dette :)


Takk ja jeg har undersøkt MYE om hvilken fisk jeg vil ha. For å passe på at de er fredelige. Utenom palettene som kan bli litt aggresive når de leker, men den fisken jeg har nå burde klare å holde seg unna så de ikke får skader. Det vil bare tiden vise.

Ja meget spennende ^^

Tenker å oppdatere denne tråden etterhvert som ting skjer. Og om sammensettningen faktisk funker bra. Håper det, har lest på nettet og spurt folk jeg kjenner i 2 uker nå for å forhøre meg.

Heldigvis er folkene som selger fisk i dyrebuttiken her såpass ærlige at de sier "vet ikke" eller "de anbefaler jeg ikke siden de kan være aggresive" når jeg spør. Mer opptatt av at jeg skal være fornøyd enn med å selge for enhver pris. De har en trofast kunde i meg! Bare midlertidige ungdomsansatte som svarer på ting de ikke aner for å selge, men nå vet jeg hvem jeg skal forholde meg til ^^
Godt å høre at NOEN kan jobben sin. Har noen sånne vi også så vi vet hvor vi skal dra om vi skal ha noe.

Paletter er vel både og. De jeg hadde var veldig ok og bare jaget de andre litt under lek, aldri noe skade eller annet tull. Så sånnsett bare god erfaring med det. Men det var verre å få yngel til å vokse opp og så syntes jeg de vokste så sent. Nå har vi gjort mye med vannet siden den tid så det kan jo hende noe ligger der da. Håper i alle fall at du får mange gode opplevelser. Paletter er virkelig pene å se til.
Grattis med ferdig akvarium deilig følelse å finne en sammensetting både du og fiskene trives med ! lykke til videre!
Ja da har fisken fått roet seg ned. Rødmuntetraen stimer frem og tilbake, gir liv till akvariumet. Akkurat det jeg var ute etter, meget fornøyd veldig fine er dem også. Lurer bare på hvor lenge dem lever, finner ikke noe på nett om det.

Palettciklidene lar annen fisk være ganske i fred, hender seg dem skal til og jage litt når de kommer nærme kokkosnøtta til hannen. Men de svømmer bort før de blir angrepet.

Men, hannen er inne i nøtta. Og om hoa kommer inn så blir hun jaget ut igjen. Hver gang. Men om de begge er utenfor så svømmer de alltid sammen.

Er de ett par eller ikke? Forvirret xD

Men veldig fornøyd så langt ^^

Og gud bedre som palettciklidene elsker artemia!! Dem levde på flakfor i butikken, og virket meget skeptiske til artemia med en gang. Men så tok de seg en bit hver og ble helt gale, og spiste nesten alt selv O.o måtte fore litt til bedre spredt så de andre fikk mat også hehehe
Her er en liste over registrerte aldre på masse forskjellige arter.

Hemigrammus bleheri - Rødmunntetra 4 år 6 mnd
Norski
Har også: 2skjørtetetra 1 rødøyetetra 1 ancistrus I det gamle 40 liters akvariumet som står til pynt mellom blomstrene. Vil ikke har mer fisk i den for jeg vil gi dem plassen og omsorgen de trenger for å se om tetraene kan runde 10år!


Er det så lurt å ha tetra alene i en 40l da, særlig hvis du vil ha dem til å runde 10 år?
Takker Kabe =)

@Åshild, hva mener du? De har det jo fint der skjørtetetraen leker jo tilogmed i ny og ned og legger egg som ancistrusen og rødøyetetraen spiser siden jeg ikke orker å prøve mer på å få til yngel. Siden ingen klekket noen av gangene jeg prøvde.

Er det dårlig ide å ha de i 40litern tror du?
jeg vil legge til at palettciklidene har slått seg til i kokosnøtta

Hua driver å bærer ut stein som hun legger foran åpningen for å gjøre den mindre. Og hannen svømmer inn til henne innimellom og så ligger de og rister inntil hverandre inni kokosnøtta.

Hmmm vet at det er "lett" å få yngel på paletter men synes det er morsomt likevel! ^^

Og det er ingen finnenapping eller angrep mellom fiskene. Palettene jager bort fisk som kommer for nærme men de får aldri tak i dem og de blir aldri skadet.

Tror jeg har funnet meg en sammensetning jeg kan være fornøyd med i noen år, til jeg blir litt mer dreven med fisk.

Drømmen er 450liter eller større. Men det ligger langt i fremtiden
Norski
Så de fiskene jeg har nå er: 5 metallpansermaller 3 siamesiske algespisere 1 sjokolademalle 10 rødmunntetraer 2 palettciklider


Du har en sammensetning som absolutt gir rom for økning dersom der skulle dukke opp noen yngel. Sammensetning ser fin ut, men det eneste jeg ville anbefalt er noen flere metallpansermaller. Dersom du har rundt 8 stk så kommer de nok til å trives bedre og være enklere å få i lek. SAE som du også har kan du sikkert ha en liten stund, men de kommer nok til å vokse seg ut av akvariet. Jeg har gjort det samme, men planlegger å erstatte de med Otto seinere. Selv var jeg veldig usikker på hvordan ciklide var med Corydoras og valge å ikke kjøpe ciklide. Gikk heller for Perlegurami, men jeg har veldig lyst på ciklide. Går de greit sammen med Corydoras?
gundersen
[QUOTE=Norski] Så de fiskene jeg har nå er: 5 metallpansermaller 3 siamesiske algespisere 1 sjokolademalle 10 rødmunntetraer 2 palettciklider


Du har en sammensetning som absolutt gir rom for økning dersom der skulle dukke opp noen yngel. Sammensetning ser fin ut, men det eneste jeg ville anbefalt er noen flere metallpansermaller. Dersom du har rundt 8 stk så kommer de nok til å trives bedre og være enklere å få i lek. SAE som du også har kan du sikkert ha en liten stund, men de kommer nok til å vokse seg ut av akvariet. Jeg har gjort det samme, men planlegger å erstatte de med Otto seinere. Selv var jeg veldig usikker på hvordan ciklide var med Corydoras og valge å ikke kjøpe ciklide. Gikk heller for Perlegurami, men jeg har veldig lyst på ciklide. Går de greit sammen med Corydoras?

Jeg vet at SAE blir stor, men har ikke lyst til å bli kvitt dem med mindre jeg kan se at de misstrives. Det står at de trenger 160liter her på akvaforum. Og håper at 3 stykker går bra i 190liter for de er kule. Men kommer selvfølgelig til å gi dem bort dersom de misstrives og jeg ser at de ikke har plass.

Så langt, palettene er i lek og jager på annen fisk. Enda ingen som har skader de blir bare jaget bort. Coryen blir ekstra jaget bort i forhold til annen fisk, MEN bare om den er rundt om kring kokosnøtta pallettene har innredet seg i. Hender seg palettene svømmer rundt i akvariumet sammen og da bryr de seg ikke om coryen. Selv om coryen svømmer helt inntil den og spiser i grusen 1 millimeter unna uten at paletten bryr seg.

Så det funker bra sammen så langt synes jeg.

Men ser nå at en rødmunntetrastim på 10blir egentlig mindre enn jeg trodde i akvariumet. Går det bra om jeg legger til 5 eller 10 til? Så jeg får en skikkelig fin og stor stim på 15-20?
en stim på 10 er lite, 20 er bedre, og vakrere å se på

Ville også økt til 10 pansermaller, for det hender jo at noen dør , og de liker seg i en stor gruppe
Tror ikke jeg ville økt med mer en 5 stk. rødmunnstetra ,tror 20 stk. kan virke litt voldsomt.
Det er jo en smaksak selvfølgelig,selv hadde jeg 20 stk. i mitt 222 liters kar og jeg holdt på å bli sprø av all den stimingen med så mange fisk. Dessverre (eller kanskje heldigvis i mitt tilfelle ) ble det endel frafall så nå er jeg mer fornøyd.

Ville ellers holdt et øye med palettciklidene og Corydorasene . Ikke spesiellt gunstig å ha disse sammen da palletene som du sikkert vet er veldig hissige når de har yngelpleie. Coryene har dessverre ikke vett nok til å holde seg vekke fra deres territorium
Om det ikke går bra med Cory, hva slags alternativ har jeg da? Vil ikke ha ancistrus siden de 2 vi hadde ble aggresive og drepte faktisk annen fisk.

Og Cory er jo veldig flinke til å rengjøre. *sukk*

Ja tror jeg lar det være med 10 rødmunstetra. Du har ett poeng at det faktisk kan bli litt FOR livlig også. Bare at dem er så fin og kul der dem stimer
Ja, palettene jager og skader Coryene sine finner.....

*sukk* får gi det litt tid for det ser ut som om de fleste forstår å holde seg unna untatt en som har blitt litt skadet på finnen nå. Kanskje vurdere å gi bort eller bytte ut fisk IGJEN da.

Noen forslag til fisk som kan oppfylle samme funksjonen som Coryene? Ikke AGGRESIVE og helst ikke veldig kjedelig.
Palettene er problemet, ikke coryene Jeg vurderte paletter men slo det fra meg pga coryene. Palettene lar ikke bunnfisk være i fred, og coryene de vrimler jo litt her og litt der og forstår ikke at andre fisker blir sinna på dem.

Ansistruser er ikke nødvendigvis så agressive, men kommer an på kjønn tror jeg, har erfart at flere hanner kan bli slåssing. Men med mange røtter og huler, så kommer det seg.

Jeg leter selv etter alternativ til coryer i et kar, men har ennå ikke funnet noen.
Skjønner ikke helt hva du mener med flinke rengjørere ,disse spiser ikke alger hvis det var det du tenkte på?
Greit nok roter de rundt i sanden og holder den fin og spiser matrester selv om de jo skal fores med egnet for utenom.

Så det blir litt feil å sammenligne de med Ansistrus som spiser alger .

Har selv ikke hatt problemer med disse ang. agressivitet ,men det er som med andre fisker og ,plutselig dukker det opp noen som oppfører seg anderledes enn normalt.

Hva med L144? De er jo dekorative og fine og ikke så ille kjedelig, om ikke det er hanner som bare ligger i hula si og tror på egg da. Er egentlig veldig mange fine maller da, men kommer jo litt an på str på karet og hva som passer inn. Sikkert noen som kan komme med gode tips.
Med litt ettertanke kom jeg på at Ansistrus kanskje ikke er så lurt når man tenker på at de er rå til å spise egg.
Regner med at du gjerne vil ha oppdrett på Palettene dine ?
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap