Ph og kh trøbbel

Hei.
Jeg har kjøpt meg Ph/Kh+ fra Noraq. Klarte å øke ph fra 5-7, MEN og dette er veldig rart, Kh verdien sank dramatisk. Fra 4 til 1 =O.

Hvordan kan dette ha seg og hva kan jeg gjøre for rette det opp? Eller er det kanskje noe galt med dråpetestern fra tetra?

på forhånd takk for svar =)
Er den gammel? Da har jeg fått noen rare resultater.
Den er kjøpt for bare noen uker siden =/ Så burde jo ikke være det. Men vet jo aldri hvor lenge den har ligget i butikken.
Har de noe datostempling eller noe?
Hvis du har hatt oppi PH/KH+ pulver, så er det fysisk umulig at kh-verdien synker. Den vil stige. Så jeg antar du har utført testen feil på noe vis. Hvis jeg forstår innlegget ditt rett, så mener du at du før hadde ph 5, men kh på hele 4? Umulig. Du har nok hatt kh nærmere null. Garantert med ph 5.

Så lenge ph har steget etter tilsetting av det pulveret, kan du med sikkerhet gå ut fra at kh også har gjort det. De to verdiene følger hverandre. Les bruksanv. på kh-testen en gang til, og prøv på nytt. Du har nok gjort noe feil.
Det er ikke alltid det står holdbarhetsdato på Tetras tester, dessverre. Sjekk under pakken og rundt omkring på den, sjekk også flaske-etikettene etter en dato. Hvis produktet er nykjøpt, kan det likevel ha stått i hyllen i butikken i årevis, da Kh-tester ikke er det som selges mest av.
JBL har holdbarhetsdato på sine dråper, men jeg kan ikke se at Tetra har det! Likevel har jeg aldri opplevd rare resultater på "gamle" (1 år +) dråper fra noen av merkene. Jeg bruker dråper fra både Tetra og JBL, og min erfaring er at de er brukbare i hvert fall et år. (har gjerne brukt dem opp før det.)

Dette innlegget ga deg ikke svar på mysteriet med måleresultatene, bare på spørsmålet om holdbarhetsmerking. pH/KH+ pulveret holder i årevis bare det oppbevares tørt så det ikke klumper seg. Jeg har aldri opplevd det heller.

mona o
Hvis du har hatt oppi PH/KH+ pulver, så er det fysisk umulig at kh-verdien synker. Den vil stige. Så jeg antar du har utført testen feil på noe vis. Hvis jeg forstår innlegget ditt rett, så mener du at du før hadde ph 5, men kh på hele 4? Umulig. Du har nok hatt kh nærmere null. Garantert med ph 5. Du har helt rett. Jeg fant ut at jeg tidligere har gjort testen feil =/ Den lå på null. Jeg som misforsto dette med fargene. Det skjønte jeg når Kh verdien faktisk steg til 3-4. Og Ph til 7. MEN nå har den sunket igjen til 1, men Ph er fortsatt 7. Så lenge ph har steget etter tilsetting av det pulveret, kan du med sikkerhet gå ut fra at kh også har gjort det. De to verdiene følger hverandre. Les bruksanv. på kh-testen en gang til, og prøv på nytt. Du har nok gjort noe feil. Det er ikke alltid det står holdbarhetsdato på Tetras tester, dessverre. Sjekk under pakken og rundt omkring på den, sjekk også flaske-etikettene etter en dato. Hvis produktet er nykjøpt, kan det likevel ha stått i hyllen i butikken i årevis, da Kh-tester ikke er det som selges mest av.


Nå testet jeg på nytt isted Ph var 7 og Kh på 2. Men det er vel fortsatt ganske lavt? Men er HELT sikker på at Kh var på 3-4 og nå sunket. Men den har altså ligget på 0 og 1 til idag da.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap