Fint om noen gidder å hjelpe meg litt med valg av fisk.

Nytt kar på 240liter . Hva skal jeg velge av fisk?

Mine interesser er ;
At de lett yngler, at de kan gå i 240 liter, de skal kunne gå sammen med andre arter. En fordel hvis de kan gå sammen med Kardinal tetra, men de MÅ ikke..
JEg er ikke interessert i guppy, sverddrage, molly og platy.

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Jeg har lest litt i noen uker nå.. enda en stund til jeg får karet klart. Blir litt forvirra av alt.. Liker godt palettciklider og kakadueciklider. Vil ha mye planter i karet.
Hva med å lage et Sør-Amerika-kar med fisk fra ett område, f.eks Rio Negro basin der bl.a Kardinaltetra lever? Det er mange arter å velge mellom.

Eller Orinoco basin der du finner Kardinaltetra og den flotte Sommerfuglcikliden Mikrogeophagus ramirezi
Ja, det var lurt =) Hvordan kan jeg søke for å bare få de fiskene som kan gå i 240 l kar og samme område? All fisk spiser vel yngel? Men noen er mer ekstreme enn andre..? Så kjedelig å lese gjennom ALLE....
Kjedelig?
Jag antar att du menade spännande eller gøy...
Tänk att få läsa så mycket spännande.
Apistojohan
Kjedelig? Jag antar att du menade spännande eller gøy... Tänk att få läsa så mycket spännande.


Noen har nok mer glede av selve lesingen enn andre Tipper du ikke har dysleksi!
Ja, jag har alldeles för få liter, så jag får ofta nöja mig med att läsa om spännande fisk.
Nope, jag har inte dysleksi. (Det är bara svenska og norsk blandet.)
Hva med sajica en vakker ciklide og lett å få yngel på
Ja, den var veldig interessang! Den går vel ikke sammen med Kardinaltetra? Jeg må liksom vite alle fiskene jeg kan ha, for at jeg ikke skal angre senere. Og for å vite hvilke muligheter jeg har fremover. Hvilket miljø, vannverdier, agressivitet, hvor stort kar. Mye info å ta hensyn til. vanskelig å bestemme seg Er takknemlig for alle forslag Så lenge jeg vektlegger yngel, så er det vel vanskelig å ha flere forskjellige arter? Jeg likte godt sajica fordi den er livlig og vil vise godt i karet og at den er lett å få yngel på. Lurer på om jeg skal droppe hele idèen om forskjellige typer, å heller ha arts kar. Men da må det være en som viser godt i karet.
Hvordan er det å få yngel på to forskjellige i samme kar? Feks. Sommefugl ciklide og cory? Kan man ha forskjellige cory og at de trives sammen som en gruppe?
Cory funker særdeles dårlig med ciklider, da ciklider forsvarer sitt territorie, og coryene skjønner ikke hva ett territorie er. Ender med at coryene gang på gang svinser inn til ciklidene og får bank.
Sviskå
Hvordan er det å få yngel på to forskjellige i samme kar? Feks. Sommefugl ciklide og cory? Kan man ha forskjellige cory og at de trives sammen som en gruppe?


Som nevnt i innlegget over mitt, blir det ofte en dårlig match å ha Corydoras sammen med ciklider.
Skal du ha Corydoras, bør du droppe ciklider og omvendt. Dessuten passer ikke Corydoras på sine egg eller yngel, så de ville sannsynligvis blitt spist av ciklidene så fort de var lagt. Det hender rett som det er at Corydorasene spiser sine egne egg også, for den del

Corydoras og ciklider går generelt dårlig sammen på sikt fordi ciklider er/blir territoriale når de leker og legger egg, og passer da på avkommet sitt. De angriper alle fisk som kommer innenfor en "usynlig grense" de har trukket opp.
Corydoras derimot, har ingen som helst begreper om hva et territorium er for noe. De aner det ikke, og de forstår det ikke uansett hvor mange ganger de får bank av ciklidene. Det kan lett ende med uthakkede øyne, oppspiste og oppfliste finner og alt mulig - Corydorasene taper alltid mot ciklidenes hissige gemytt.

Corydoras krever litt mer tilrettelegging og omhendetaging av egg og yngel enn hva ciklidene gjør. Ciklidene gjør den jobben for deg. De passer eggene, og de passer yngelen. De små kan altså vokse opp i karet med foreldrene. En stund iallefall...inntil foreldrene finner det for godt at det er på tide og legge nye egg. Da går de plutselig fra å vokte det eldste kullet til å jage dem. De yngste skal beskyttes mot de eldste, og da er det på tide og håve dem ut og fôre dem opp videre i et annet akvarium, inntil de er store nok til å selges/gis bort.

Jeg har oppdrettet mange Corydoras etterhvert, og jeg bruker metoden jeg har skrevet om i denne artikkelen
Sommerfuglciklide eller boliviansk sommerfuglciklide kan du holde sammen med kardinaltetra. Dette er flotte fisk som gjør seg fint i et så stort kar.

Pål
Pål sine fisker
Sommerfuglciklide eller boliviansk sommerfuglciklide kan du holde sammen med kardinaltetra. Dette er flotte fisk som gjør seg fint i et så stort kar. Pål

Høres ut som dette er en god ideè. Og sajica går fint sammen med disse =) Takk for tips!
Hva med Thomas ciklide, og regnbue ciklide? Går de med kardinaltetra?
jeg ville anbefalt sebra ciklider
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap