Botia, clown loach

Jeg er fersk akvarist. I oktober i fjor skaffet jeg meg en 120l tank. Jeg har brukt tiden siden til beplanting, flytting, beplanting igjen, "landskaping" rett og slett til jeg var tilfreds med den nye "hagen" min. Tanken har fått godt gjørt seg i 6 mo.uten fisk. Trodde jeg da. For en tid siden oppdaget jeg en bitte liten fisk som svømte rundt. Siden jeg ikke har handlet fisk, måte den ha kommet som gratispassasjer som egg på en av plantene. Den har vokst til ca 1.5cm og ut fra stripene, oppførsel, tegn, foringsmønster(den spiser snegler) har jeg har funnet ut det er en Prakt Botia. Den er veldig tillitsfull og napper fingrene mine osv, og skøy å følge med på fordi den gjør så mye morsomt.

Jeg hadde tenkt meg en liten klan guppyier, en malle, kanskje en liten stim neon tetra når jeg skulle "befolke" med fisk. Altså fisk som jeg ikke måte flytte til en ny akvarium, eller dam. Jeg hadde ikke tenkt meg fisk som blir så stor(som i Botia tilfelle!). Prakt Botia er i karpefamilien, og de blir svære. Stimfisk av denne størrelsen, som jo Botia er, vil på sikt skape utfordringer!

Det er jo litt stas dette, men jeg er i tvil om jeg vil forplikte meg til denne arten. Hvis ikke så er det best å avlive den mens den er liten.

Spørsmål:Botia er en stimfisk, men kan den trives som enslig visst den er ålet opp som en enslig art blant andre stimfisk?

I så fall, hva slags fisk kan trives med Botia(jeg har leste mye rart og motstridende info om dette)?

Du kan jo alltids vente til den blir 6-7 cm lang og deretter gi den bort, enten privat eller til en akvariebutikk. Det må jo være bedre enn avlivning.
Hei!
Jeg har tenkt på alternativet som du forslår også... Tenkt kansje en Prakt Botia ville vantrives, utvikle "nevrotisk" eller agressiv atferd, ikke lære å bli en god stimfisk seinere som følge av å være uten artsfrender...sosial atferd læres jo av andre artsfrender ellers i dyreverden. Vet ikke, jeg er jo fersking på dette, og jeg har lest så mye forskjellige at det kan bli en utfordring å skille fakta fra fiksjon. Kan tenke seg at jeg tenker for vanskelig eller for komplisert om fisk, men..

Takk for innspill.

Vh.Elisemor

Jeg syns du har veldig gode tanker rundt dette, og om du vil prioritere fiskenes velstand er det beste å gi den bort til noen som har en gruppe med Praktbotia gående i et stort kar. Om du gir den til en butikk er det ikke umulig at den blir solgt til de første som vil ha den i sin nye gullfiskbolle sammen med en kampfisk og to slørhaler...
Hei!

Gullfisk bolle kan ikke være annet en dyreplageri! Egner seg best til snopskål. Huff, for en egsistens.

Jeg hadde villet tro at butikk vil avstå fra å kjøpe fra privat "oppdrett", pga sykdomsfaren.. Uansett var ikke det et alternativ jeg har vurdert.

Takk for innspill!

Vh. Elisemor
Butikkene tar imot det meste de, så lenge det er gratis.

Tror ikke fisk er like avhengige av sosialisering for å utvikle seg normalt, som pattedyr og fugler er. Men ja, det er nok likevel et poeng, som du sier, å få den inn i en stim/flokk tidligst mulig.
Hei!
Hvis du har fått Praktbotia yngel i karet så bør du så absolutt beholde den en stund. Ikke bare det. Ta bilder, dokumenter alt av verdier o.l. Det vil nemlig være en akvaristisk verdenssensasjon. Absolutt aldri har noen lyktes i å få disse til å yngle i akvarium. Og mange har prøvd!! Kan du kanskje ta et bilde? Jeg tillater meg å tvile på at et enslig Praktbotia egg skal ha klart å bli med på noen planter for så å klekkes. Et bilde hadde vært veldig interessant.
Mystery fish
Hei!

Jeg har tatt noen bilder i helga. Litt dårlig kvalitet, men..

Jeg har fått tips at det kan være en Ountius arulius(Vimpelbarb). Synes det kan lingne, men min har ikke splitter på ryggfinnen, men farge og mønster kan lingne litt. Det er egentlig vanskelig å se når den er så liten.

Blir spennende dette. Jeg kan kjenne at jeg vil bli litt skuffet, men lettet også visst det viser seg å være noe annet en det jeg har spekulert på..

Vh.Elisemor
Noen praktbotia er det i hvert fall ikke.
Jeg foreslo vimpelbarbe, (Puntius arulius) i den andre tråden du startet.

Edit: Splittene på ryggfinnen på illustrasjonsbildet skal ikke være der, det er en skade

Flere bilder.
Melonbarbe/puntius fasciatus?
Beklager at jeg var litt kill-joy ang. tanken om Praktbotiayngel. Men det hørtes bare litt for utrolig ut til å kunne stemme. Som Kampfisk sier så er det definitvt ingen Praktbotia. Men en eller annen barbe høres mer sannsynlig ut. Lykke til med identifiseringen!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap