Ny akvarist, og trenger hjelp!

Hei! jeg er en ungdom som har tenkt å kjøpe akvarium, altså bli en akvarist
jeg tenkte å kjøpe dette akvariet, er dette passende?. noen som har erfaringer om dette akvariet? bråker pumpa mye?(skal ha det på soverommet):http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=123456921&prodid=20651. når det gjelder dekor i akvariet, hva er lurest? trenger all hjelp jeg kan få! jeg vet mye om pH og gH (gjennomsnitlig hardhet).
Håper at noen har erfaring som de kan dele med meg

hilsen ung (ny akvarist)

-markey
hei

Akvariet virker helt greit det har aldri vært borti det akvariet selv men de innvendige pumpene pleier ikke og bråke så mye dekor kommer litt ann på hvilken fisk du skal ha i karet
Akvariet funger nok bra det. Men det er alltid er fordel og kjøpe et større akvarie, men tanke på vannverdier og fiskene som lever der. Et 55 liter kan eks. passe bra til 6-7 guppyer + yngel. Du trenger sand og en del planter, og kanskje et rot og noen steiner.
Jeg vil også anbefale deg et litt større akvarium...tror du ganske snart vil angre hvis du kjøper så smått. Et kar på rundt 100 liter gir mange fler muligheter og et miljø som er lettere å holde i balanse.

Ellers kan du lese deg opp her inne på Akvarieskolen, der finner du gode artikler om oppstart og hold av akvarium.

Lykke til med en flott hobby
Tror du vil angre om du kjøper akvariet der.. Ikke bare fordi det er lite, men fordi jeg hører rykter om at det innvendige filteret ryker rimelig fort.
Jeg har dette settet selv, som yngel/karantene-kar. Filteret er forsåvidt greit nok, det...men trenger hyppig rens. Jeg har byttet det ut med et Fluval U3.
Takker alle for svar og oppmerksomhet
jeg har lyst på et større et, men det begrenser seg veldig med plass på rommet. jeg har en 80-90 cm plass i lengde, og litt over 60 cm i bredde. så jeg er nesten nødt til å velge et akvarie som er lite. hvorfor må man rense det oftere, er det fordi det er mindre vann i? men fungerer den pumpa i det akvariumet slik som den skal, eller bør jeg heller satse en annen pumpe?, eller rett og slett et annet akvarium?.
Da passer det jo fint hos deg med for eksempel dette ? Det er altså 65x33x35 og 75 liter. Da har du straks mer plass å rutte med.

Ja, pumpa fungerer bra nok, den. Den gjør jobben sin, som sagt under forutsetning at man bytter innholdet i den øvertse boksen ganske ofte. Dette er partikkelfilteret. Filteret inneholder 4 plastikkbokser med ulike filtermedier. Ett partikkelfilter (filtervatt), ett blåfilter, et kullfilter og et biologisk filter. Jeg har modifisert slik at kullfilterboksen nå inneholder biofilter. Disse boksene er egentlig ikke til å åpne, men jeg har brutt opp litt av toppen slik at jeg kan skifte materiale istedfor å måtte bytte boksene hele tiden. Samme med det øverste som inneholder filtervatt...brutt opp litt av toppen, så drar jeg ut den gamle vatten og dytter inn ny. De andre går det greit å skylle i akvarievann, de blir ikke skitne.
Har sett på det akvariet, er det ikke dumt at det er helglass? da blir det jo vanskelig å mate fiskene? og så ser jeg jo at det bare er selve akvariet, det følger ikke med pumpe, lys eller varmekolbe, og da stiger prisen fort. og for en ungdom som ikke har allverdens råd så må det vurderes ordentlig . finnes det ikke noen solide gode akvarium på 60-80 L med pumpe og det der til under 1000-lappen?
igjen, veldig takknemlig på svar!
Du finner mye gode brukte akvarium inkl. alt du trenger til den prisen du sikter til rundt omkring på nett.
Plussmedlem
Markey
jeg har en 80-90 cm plass i lengde, og litt over 60 cm i bredde. så jeg er nesten nødt til å velge et akvarie som er lite.


Opp til 80cm lengde så passer alle standardmål opp til 128liter. Har du mulighet til 95cm er du brått oppe på 152liter... Da har du mye morsom plass å leke deg på med innredning og fisk....



På linken finner du en del eksempler på mål på akvarier...
Hei
kompis av meg kjøpte dette karet. han så med engang at det var for lite, se på finn.no etter bra brukte akvarier, større til bedre pris der.

filteret er med slike skuffer som er delt opp i fargekoder for når du skal bytte hvilke skuffer og noe sånt stress. om det er ditt første akvarie så er det bedre med et simpelt svamp filter, er ikke så big deal å bli vant med, men har hørt rundt å folk sier det ikke gjør filteret noe serlig mye bedre. mange mener også at kullfilter delen er tull å ha i. så litt å vurdere å se på å lære om filteret der.

ellers så er det ganske lite, jeg kjøpte akkurat selv et 60l juwel. tenkte det var greit å begynne på igjen med. Det er også litt lite syns jeg.

et lite kar blir også fort skittent. og alt for fort fullt
tusen takk for bryet!!

jeg skal spørre den lokale fiskebutikken min (tropehagenzoo) om de heller har et akvariumpakke på ca 70l. isåfall hvis jeg kjøper det, kan jeg ha 12-14 fisker i det? (som passer ilag). er det sånn at man skal ha vannbytte ukentlig, da man tømmer bare 20-30 %? hvor ofte mater jeg fiskene? tror 1 eller MAKS 2 er best?

takker igjen for svar!

-ivrig ivrig )
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap