Platy spørsmål

Ser at platyene skal ha vann i temperatur 18-25. Er det noe i veien om dem blir i vann med litt høyere som f.eks. 27-28 ?
Har aldri hatt så høy temp med vilje i karet mitt. Ser jeg det overstiger 25-26 grader gjør jeg alt for å få tempen ned. Men hvorfor må du ha det så varmt? Har et av karene mine som er vannskelig å holde ok temp på, men valgt fisker som tåler det da. Nytta ikke krangle med karet mitt. Ellers er det ikke varmekolbe i noen av karene mine. Det var en kuldeperiode med -30 ute som jeg brukte varmekolbe i da fiskene ikke likte seg om jeg var mye borte så huset ble kaldt. Det er det eneste jeg bruker kolba faktisk. De fleste karene ligger dog på 22-25 grader, bortsett fra ene storkaret mitt, de nekter å samarbeide så det ligger på 26-29 på denne tiden av året, når det var kaldt 25-26 grader.

Platyene mine går i 23-24 grader til vanlig og yngler og trives. Vil tro at om det blir litt for varmt vil de bli slappe og daffe av seg. Ikke så heldig. Men jeg har ikke sjekka ut hvor den grensa går.
hmmm, kanskje jeg skal prøve å droppe kolba også. Lysrøra i toppen varmer noe aldeles. Jeg må omtrent etterfylle en 10-15 liter en gang i uka

Jeg har et par maller jeg kjøpte på dyrebutikken, men husker ikke helt hva de heter.

Den ene ligner på den som ligger på top100 lista, den andre er hudfarget og litt mindre.
Jeg prøvde med frem og fant ut at karet hadde flott temp uten kolbe. Har dog kolber til 6 av 7 kar så klarer meg om det brått skulle bli behov Men det tviler jeg sterkt på gett. som du sier, lyset varmer opp. Og det senker seg jo litt ned på natta og er da som i naturen. Eller så nærme som mulig.
Om det er L144 du har så trenger den ikke så høy temp, 21-27 grader sier dem. Men jeg har alt for lite greie på maller generelt, se om du finner dem i databasen og se hva de krever.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap