Sommerfuglciklide, hva kan jeg ha sammen med denne?

Hei!

Jeg har planer om å bestille meg 240 liters juwel akvarium om en stund, men vil gjerne samle alt av informasjon først! Har lest mye, men har jo ikke erfaring hands-on, så det finnes vel ikke no bedre sted enn her å spørre?

Jeg jobber i dyrebutikk, og jeg har foreslsket meg i sommerfuglciklidene. Ikke bare pga utseende, men jeg synes de oppfører seg mye mer interessant enn de andre fiskene vi har.

Jeg skal innrede etter sommerfuglciklidens ønsker, men jeg vil gjerne også ha andre fisker.

Trenger tips på hvor mange sommerfuglciklider en bør ha sammen, siden de ikke er stimfisk(?)

(Skal prøve å velge par. Det har jeg klart å finne for flere kunder, og det hadde jo vært koselig selvom det kan være vanskelig å få noe ut av det )

Lurer også på hvilke fisk jeg kan ha sammen med disse siden de helst skal ha Ph på 5-6,5. Har også lest at riktig hardhet er viktig for sommerfuglcikliden..

Typen vil ha sølvhai selvfølgelig :p
Andre fisker jeg har tenkt på er Ancistrus, Praktbotia(hørt at de kan bli hissige/stressa/nappete om de er færre enn 5, stemmer dette?), Scalare evt palett ciklide mye bunn og midtfisk, kom gjerne med tips om andre typer fisker

Takk!
Er ganske ny i gamet selv, men har da en liten anelse.
Er vel ikke en viss mengde en bør ha av sommerfuglciklidene, et par kan nok fungere like bra som en gruppe på flere. Men kanskje 2 hanner og noen flere hunner? Som det står på beskrivelsen så er det større sjanse for at de danner par når de har flere å velge i. Sikkert noen som vet dette bedre enn meg

Ville ikke harr hverken scalare eller sølvhai. I hvert fall sølvhaien krever masse plass(720 l), og scalaren vil vel akkurat ha nok plass, men vil ikke ha det optimalt.
Palettcikliden liker hardere vann enn sommerfuglene også, så da vil nok ikke noen av dem ha det optimalt.
Skal selv ha sommerfuglciklider med apistogramma - sør-amerikansk ciklide, og mange sier at det kan være en bra kombinasjon. Er vel mange meninger om dette, men de fleste jeg vet som har denne kombinasjonen sier det går bra. Men hvis du vil at sommerfuglene skal være midtpunktet, så er det kanskje greit med noen mindre og mer rolige arter, da de kan bli litt sky av arter som er veldig aktive.

De fleste typer tetra - som har like krav til vannverdier, er nok en bra kombinasjon. Skal selv ha nannostomus mortenhaleri/marginatus med mine

Praktbotia trenger mer plass.
Ancistrus går vel med det meste, men disse er veldig glad i egg.
Hvis du vil ha yngler så er det nok bedre med otocinclus

Håper det var litt til hjelp
er det denne du tenker på?



I såfall, en hann på to-tre hunner. Fint om de kan velge partner selv.
Diverse tetraer og nannostomus er fine sammen med disse.

Jeg liker å holde meg til fisk fra samme område sånn ca..
Pass på at de stiller samme krav til vannverdiene.
Vær obs på at hunner som faller utenfor fort blir plaget av et eventuelt par. Ville forøvrig ikke hatt skrupler med å ha scalarer sammen med dem, men også disse danner hissige par. Men frågan er jo om du går for dretting, ja.

Ville styrt unna palettciklider. Veldig territorielle, og kan fort bli røffe med sommerfuglene.
Ancistrus funker jo alltids, og er artige fisk, men jeg ville kanskje gått for noen av de mange andre mallevariantene. Mange artige å velge mellom, og mange her inne som driver oppdrett.
Tusen takk for alle svar! Grunnen til at jeg blir så forvirret er at på jobben bruker vi jo samme vannverdiene til alle, og det er få som dør eller blir syke/slappe... Vi har palettciklider og sommerfuglciklider sammen på jobben, og det virker ikke som at de går dårlig sammen. De danner t.o.m par.. Men det kan jo være fordi de har så liten plass og er deppa kanskje? De er heller ikke så veldig til å gjemme seg..
Men jeg ser jo at det er forskjell på å trives, og å overleve..
Skal svare litt bedre når jeg kommer hjem, nå er jeg på jobben
Mye forskjellig kan gå sammen. Fisk har også personligheter. Og jo flere fisker samlet, jo fler å fordele julingen på

Jeg hadde palettciklidepar sammen med sommerfuglciklidepar, og på et tidspunkt var jeg sikker på at paletthannen hadde drept den ene sommerfuglen. Den presset den ned i grusen i en vanvittig fart, og det så ut som den bet. Sommerfuglen slapp overraskende heldig fra det, men alle fiskene i akvariet ble ufattelig oppjaget da palettparet dannet revir over hele akvariebunnen. De drev til og med og plaget relativt store maller. Endte med at jeg ga bort palettene. Dette var forøvrig i et akvarium på 180 L.

Paletter er flotte, men jeg fikk i hvert fall innmari nok. Men igjen - de har jo forskjellige personligheter, kan hende jeg hadde vel mye uflaks. Lykke til!
Palettciklidene kommer til å konkurere med sommerfuglciklidene om plassen. Jeg ville ikke gått for dem. Jeg har vær og kuhlii åler sammen med palettciklidene mine på bunnen og laget mange gjemmeplasser og huler. Da kan palettene danne par og de andre finner plass å gjemme seg på om de blir jaget.

Jeg har lest meg opp på palettciklider og lest at de liker fisker som svømmer rundt i øvre deler av akvariumet. Er det ingen over dem så tror de at det kan være rovfisk i nærheten. Jeg vil tro at det samme gjelder sommerfuglciklidene så en stim og noen andre ville jeg ha hatt

Neontetra elsker blødt surt vann og vil passe perfekt med vannverdiene sommerfuglcikliden vil ha. De er en stimfisk og vil ha 10-15 kamerater. Rasbora stimer er også fine.

http://akvaforum.no/search.cfm?search=fish&family_id=&Fresh=1&sjikt=mid&size_from=1&size_to=100&difficulty=&gh_from=0&gh_to=5&ph_from=5&ph_to=7&temp_min=10&temp_max=35&tsizefl=20&tsizetl=240&tsizefcm=40&tsizetcm=300

Her er ei liste over hva fiskebasen anbefaler til midt og toppsjikt i 240 liters kar med surt, hardt vann.
Trix
Ancistrus funker jo alltids.....

Dvergcichlider hviler/sover på bunnen, om natten.
Nattaktive maller, som f.eks. Ancistrus og lignende, som jo er mange ganger større, skremmer dem opp i de øvre vannlag gang på gang, hver eneste natt.

Jeg hadde ikke trivdes om en elefant trampet opp i senga mi flere ganger hver eneste natt.

For dvergcichlidene kan en slik tilværelse være så stressende og utrivelig at de rett og slett blir syke og dør av det.

Jeg anser det som veldig dårlig gjort mot dvergcichlider å sette maller, som større enn Otocinclus, sammen med dem.
Det er også en helt unaurlig kombinasjon, da vi nesten aldri finner dem sammen på et lite område, i naturen.
Godt poeng. Her lærer man.
Kan jeg ha palettciklider og sommerfuglciklider sammen ?
jeg har kjøpt et 54 l aquarium og har veldig lyst til og ha fisk som legger egg, har fått flere tips om palettciklider og sommerfuglciklider og at disse kan gå sammen, stemmer dette ??
Mine erfaringer er absolutt nei. Og 54 L er for lite for paletter, som i mitt 180 L la revir på hele bunnen og var terrorister uten like. Sommerfugler kan gå bra, men tenk godt over hva du har dem sammen med. Og i tillegg bør du altså ha nokså surt vann.
Litt klokere av skade ville jeg egentlig anbefalt deg å måle PH i springvannet, og velge fisk ut ifra det. Temmelig tungrodd å korrigere vannkvalitet kontinuerlig, og antagelig mange fine fiskevalg som passer med springvannet. Man kan greit søke seg frem til disse via fiskebasen her inne.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap