Hva trenger man til et nytt akvarie?

Hva trenger man til ett nytt akvarie? Og åssen kan man gjøre så man ikke ser innvendig filter og varmekolben?
Nødvendigvis trenger man bare et filter. Det må du ha. Hvis du ikke skal ha kaldtvannsfisker så må du ha en varmekolbe for å varme vannet. Man må vel ha lys også men det er inkludert i de fleste akvarier.

Ting jeg vil strengt anbefale er vanntester til de viktigste vannverdiene slik at du kan følge med på at fiskene dine har det vannet de helst vil ha. Dette er tester for NH4, NO2, PH og GH. Så vil jeg anbefale en temperaturmåler for akvarie slik at du ser at temperaturen er den du vil ha. Jeg bruker en vanntilsetning som heter JBl Biotopol i alt nytt vann ved vannskifter men hvis vannet i ditt område er bra så trenger du bare å lufte vannet et døgn før man har det oppi akvariet. ikke at vannet her er dårlig men jeg føler meg tryggere

Når det gjelder å gjemme ting og tang i akvariet så er det egentlig bare å være litt kreativ. Jeg gjemmer det med planter, det blir ikke helt gjemt men bra nok for meg. Det finnes dekorasjoner og skjermer som er designet for å gjemme utstyr.

PS! Du må kjøre inn akvariet før du kan ha fisker i det. Hvis ikke vil du få en del døde/syke fisker i starten. Jeg var så skuffet da jeg leste om innkjøring av akvarium første gangen. Jeg ville selvsagt dra til nærmeste dyrebutikk og peke på fisker jeg ville ha men det kunne jeg ikke. Jeg måtte vente. Lenge.

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=56604&sr=1

Les dette. Få også med deg salmiakk metoden som fungerer veldig bra og er veldig mye billigere enn bakteriekulturene de selger i dyrebutikken. Den presenteres av Sigmund på inlegg 7

http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1814

Akvarieskolen er også verdt å få med seg.
Er en 112 liter fint for en nybegynner? Mamma har sagt at hvis vi skal starte med akvarium igjen så skal vi gjøre det ordentlig også skal hun være med meg som gjør det enklere å rengjøre og hun skal bare komme hjem fra Littauen så skal vi undersøke ogsånn. Begge oss har lyst på kakadueciklide og corydoras trilienatus og Neon Tetra og Ancistrus til og ta algene bort. eller går det ikke så bra sammen i forhold til de lekshulene itilfelle corydorasene eller ancistrusene bare er inni der så de ikke får fred og ro.
Hva det egentlig skulle stå:

Fiskmakker
Er en 112 liter fint for en nybegynner? Mamma har sagt at hvis vi skal starte med akvarium igjen så skal vi gjøre det ordentlig også skal hun være med meg som gjør det enklere å rengjøre og hun skal bare komme hjem fra Littauen så skal vi undersøke ogsånn. :) Begge oss har lyst på kakadueciklide, corydoras trilienatus og Neon Tetra også guppyer og snegler til å ta algene bort. eller går det ikke så bra sammen i forhold til de lekshulene itilfelle corydorasene bare er inni der så de ikke får fred og ro.

Dette blir vel ett sør-amerikansk kar ikkesant?
Alle de første artene du nevner vil ha blødt vann mens Guppy vil ha hardt vann. Så jeg villet ha unngått guppy. En art jeg liker veldig godt er SAE.

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6381

SAE vil også ha litt hardere vann en Neon tetra og de andre du nevner der, men hvis du prøver å legge hardheten på 5-6 så tror jeg de vil trives. De vil ihvertfall trives mye mere enn Guppyer. SAEr er aseatiske da, så det bryter med den søramerikanske stilen du har satt opp. Kanskje noen andre kan foreslå algespisere i blødt vann?

SAE vil vel helst ha et akvarie på minst 160 liter siden de er stimfisk og vil ha 5-6 artsfremder for å trives best.

Angående Ciklidene så vil de kanskje danne lekspar og da blir paret territoriale. Da må de andre ha plass til å holde seg unna og gjemme seg så de ikke får rundjuling, da er 112 liter nesten et minimum.

Snegler må noen annen svare på siden jeg ikke vet noe serlig der.

Om 112 er bra. Tja, det kommer mye an på hvor mye plass dere har og hvor stort budsjettet er. Jo større jo bedre. Det er enklere å holde stabile temperaturer og vannverdier i 300 liter enn i 100 liter. 112 er helt middels føler jeg.
trenger man luftpumpe i tillegg til filter? Hva er luftpumpe? Hva er powerhead? Hva er best, Utvendig eller innvendig filter? Hvem lager billige (maks 800kr) men bra utvendig filter?
Organisk materiale. (fiskemøkk, døende planter, andre avfallsstoffer) blir til Ammoniakk Filterets hovedoppgave er å gjøre om Ammoniakk først til Nitritt og til slutt til Nitrat. Både Ammoniakk og Nitritt er giftig for fiskene mens Nitrat er ufarlig og plantene bruker det som gjødsel.

Det som er viktig med filteret er hvor stort volum det har. Jo mere volum, jo flere bakterier, jo mere Ammoniakk spises av bakteriene. Et utvendig filter har større volum og vil være bedre. Til et akvarie på 112 liter vil innvendig filter være nok, men det er fremdeles bedre med et utvendig filter.

Luftpumper tilfører oksygen i vannet. Hvis du plasserer returslangen fra filteret sånn at det rører vannet litt i vannoverflaten så vil det normalt være nok og da trenger man ikke luftpumpe.

Hva slags filter du bør velge er litt vanskelig i svare på, men legg litt til. Når produsentet sier det nok for et akvarium på 200 liter så passer det antagelig best i et akvarie på 100-150

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=4049

Her er en pumpe jeg bruker. Jeg har lagt en seksjon til slik at den har større volum for bakteriene.

Powerhead er vel bare en vannpumpe for å lage strømninger i vannet. Somme fisker vil ha sterk strøm i vannet mens andre ikke vil ha sterk strøm. Det er ikke noe du trenger siden filteret skaper som regel nok strømninger i vannet.
Om du trenger varmekolbe kommer litt an på romtemperaturen. Selv har jeg ikke en eneste kolbe i mine 12 kar ,problemet er heller omvendt ,det blir for varmt.

Det varierer jo hvor varmt de fiskene du veldger vil ha det og. Noen fisker liker det litt varmt mens andre vil ha det kjøligere.

Det er forresten ikke en god ide å ha Corydoras sammen med apistogramma eller andre ciklider da de som regel er veldig hissig i leksperioder.Dermed kan de da godt finne på å skade coryene for de har ikke vett til å holde seg unna.

Så begynn med å finne ut hva du helst vil ha og planlegg de andre fiskene ut i fra det.

Synes det er flott at du undersøker og spør i forkant av å starte med akvarie ,sånt liker jeg
Men hvis man har 160l kar kan man da ha coryer sammen med ciklidene??
dette er veldig billig

Setter pris på svarene deres! =D Åssen snegler er fine??
Nei ,det gjør nok ikke det ,coryene er litt "dumme" for å si det sånn ,de vil alltid vimse omkring og dermed komme for nærmt territoriumet deres.
Så dette vil ikke bli en god kombinasjon uansett dessverre.

Men gå gjerne for det karet ,jo større ,jo bedre og dermed større mulighet for å ha fisker en har lyst på.

Diskusjon pågår
Mange fine snegler ,du kan jo ta en titt her da

Men hvis du skal ha fisker med lav ph. så må du øke gh for at ikke skallet deres skal bli ødelagt. Du kan bruke mineralstein for eksempel for å øke den, dette påvirker ikke ph så det vil fungere fint.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap