Lufting av vannet

Viss jeg fyller kaldt vann i en dunk å varmer det over natten før jeg tar vannbytte, trenger jeg da å bruke brusestein i dunken for å ungå overmetning?

Jeg har aldri brukt brusestein når vannet står i dunker over natten. Eventuell overmetning av luft/nitrogen vil gå ut av seg selv på de timene. Hovedsaken for meg ved å la vannet stå natten over, er å få tilnærmet lik temperatur som det er i akvariet.

Dersom det er risiko for at vannverket har kloret vannet, vil brusestein hjelpe til med å lufte ut klor fortere, men helt nødvendig er det ikke.
Tove H
Jeg har aldri brukt brusestein når vannet står i dunker over natten. Eventuell overmetning av luft/nitrogen vil gå ut av seg selv på de timene. Hovedsaken for meg ved å la vannet stå natten over, er å få tilnærmet lik temperatur som det er i akvariet. Dersom det er risiko for at vannverket har kloret vannet, vil brusestein hjelpe til med å lufte ut klor fortere, men helt nødvendig er det ikke.


Takk

Vannverket bruker ikke klor, så da er det bare å fortsette uten brusestein..
Om vannverket ikke bruker klor. Er det da unødvendig å brukte tilsetningsstoff som Aquasafe?
Jepp, hvis det ikke er andre skadelige stoffer i vannet ;
f. eks. Kobber.
Hvordan finner jeg ut det da tro?
Grenseverdiene for tungmetaller i norsk forbrukervann er nokså strenge. For nærmere verdier er det bare å kontakte enten kommunen eller vannverket direkte.
I ditt område er det kun Fauskåa Vassverk som bruker klor.
Tetra-frelst
Jepp, hvis det ikke er andre skadelige stoffer i vannet ; f. eks. Kobber.


Det står på Aquasafe flaska at det beskytter slimhinner og masse annet, så tror det vil være smart å bruke det uansett om du ikkje har metaller/klor i vannet
Personlig bruker jeg biotopol fra jbl og der står det også at det har stoffer og vitaminer som skal øke helsen og trivselen. Så jeg kommer nok til å fortsette å bruke det
Tilfeldig bekjentskap
© Simen
Reklame for plussmedlemskap