Hjelp!!

Jeg har tenkt lenge på et60-70 liters akvarium, men jeg har veldig lyst på et på 95 liter selv om det anbefales større... men så er det bare det at et det mye å gjøre og sånt. har ikke hatt lyst på et stort et for en grunn nemlig, at det er for mye stress med vann bytting og sånt og at jeg blir lei og gir opp med akvarie... hva syns dere?? har dere noe bra grunn for å ha et kar med litt størrelse på og hvilket filter?? må først se om jeg får lov å ha et som er så stort også...
Det er bedre med et større kar, og du kommer sansynligvis til å bli bitt av litersyken og få lyst på større og flere kar. Det med å gi opp og gå lei skjer når man har små kar fordi det er lettere å få ustabile vannverdier, kjøpe fisk som trenger mer plass eller ikke kunne kjøpe fisk fordi de ikke har plass. 100L+ er veldig bra begynner størrelse, mindre kar er kun for yngel og reker o.l Vannbyttet blir ikke vanskeligere bare flere bøtter vann, kjøper du 100 L kan du kjøpe to 15 L bøtter og bytte de med vann altså 30 L og det er nok en gang i uka
Når det kommer til filter er ikke jeg eksperten, men tror det er eheim utvendige filter som gjelder. Selv har jeg i min 100 L blåsvamp, bomull og en nettingpose med noe vulkanske greier og en powerhead til å drive alt
hei!! nå har jeg fårr lov til å få 100 liter eller noe rundt det

men hvilke fisk kan dere anbefale??? noen som vet om corryer er et bra valg??


hvilke planter??

har du andre tips så er det bare supert!!
Hei . Jeg heter Rene men du er sikkert ikke lompus ?
Jegl ved at der er vanskelig og begynne med akvarium men er det ikke bedre hvis
du forst henter deg noen akvariumboker og studere litt om
Selvfolgelig kann vi hjelpe deg men uten kunskap funke dette ikke .
Sorry for gramatik Jerg er tysk :0)
Mvh Rene
Det er temmelig mye du kan ha i et 100 liters akvarium. Er vanskelig å anbefale noe. Du kan kanskje gå litt rundt i dyrebutikker eller se videoer på youtube og se om du finner fisker du liker veldig godt. Om du legger sand i bunnen på akvariet så kan du ha mange coryer. Algespisere hjelper deg å holde algene på avstand. Akvarieskolen har masse fin informasjon


Det er praktisk å sjekke vannverdiene i vannet du har i kranen og velge fisker som liker det vannet. Da slipper du å tilsette noe for å få de rette vannverdiene.

Tror det er en fordel om man begynner med fisker som er lette å ha med å gjøre. Søk litt i fiskebasen her.

Pass på at du vet hva innkjøring av akvarium er og sjekk at de fiskene du eventuelt bestemmer deg for passer sammen. Det er ikke alltid dyrebutikken er like flinke til å informere siden de først og fremst vil selge fisk.
tusen takk nå jar jeg lest og lest om fisk for og vannverdier, men kan ikke få skjekka vannet i krana har ikke testere skal få skaffa meg det for å si det sånn kan jeg vel en del om fisk fra før av, men uansett er det ting jeg trenger hjelp til..

vil røtter påvirke vannet?
firered
Hei . Jeg heter Rene men du er sikkert ikke lompus ? Jegl ved at der er vanskelig og begynne med akvarium men er det ikke bedre hvis du forst henter deg noen akvariumboker og studere litt om Selvfolgelig kann vi hjelpe deg men uten kunskap funke dette ikke . Sorry for gramatik Jerg er tysk :0) Mvh Rene

nei jeg heter ikke lompus men lotte
Du trenger ikke tester for å måle vannet i springen, jeg sendte en epost til kommunen og fikk svar derfra
så jeg bare sender en e postt så tester de det?? det hadde jo vært supert tusen takk for tipset
Vannverket vet verdiene på forbruker-vannet når det går ut av anlegget deres. Hva som kommer ut i springen hos deg kan være annerledes på grunn av ting som skjer på veien dit...med den generelt dårlige tilstanden på vannledningsnettene i Norge er det mye dårlige rør og lekkasjer som kan endre vannet. Derfor bør du måle vannet hjemme hos deg ! Og vanntester bør du uansett ha når du skal kjøre inn og frive et akvarium.
har tenkt å kjøpe vanntester men har ikke fått gjort det. det haster jo egentlig ikke siden ikke noe er kjøpt inn.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap