Amatør, det er meg det.

Heisann, har lest mye og gravet opp mye god informasjon her inne. Jeg er en nybegynner innen akvarium. Jeg tenkte å skrive opp det jeg har gjort, slik at dere kan hjelpe meg videre på ferden. Kanskje rette opp noe jeg har gjort feil Akvariet står ikke ikke der naturlig sollys kommer til.

Akvarium info:

Aquatlantis 95 liter akvarium. ( Hadde sett meg ut et juwel akvarium, men fikk dette mye billigere og noen planter på kjøpet )

Biobox 2 - EasyBox Filtration System
Denne inneholder: varmekolbe, pumpe med filter med 4 forskjellige deler: Aquaclay, Coarse foam, activated carbon og fiber. (Disse ble vasket før de ble satt i karet)

Syntes varmekolben var vrien, da jeg ikke har funnet ut hvilken temperatur den er satt på. Vannet viser 30 grader, så må skru ned litt å prøve meg fram. (23-25 grader?)

Lys: 2 stk lysrør (tror det er 24 watt) Dette syntes jeg ga fint lys over hele akvariet, ingen mørke punkter.

Sand: Fant en sand jeg likte veldig godt, den er verken for grov eller for fin, noe midt i mellom, mørkblond farge er det vell på den. Har et 4 cm (cirka) lag over hele flaten. Vasket sanden grundig i vanlig springvann.

Planter: Har noen vasspest rundt omkring.
Navnet på de andre har jeg dessverre glemt, hvorfor kan de ikke ha enkle navn som perplanten eller knutalgen?
Ønsker meg Algekule, er dette en mulighet?

Den ene planten ser ut som helt vanlige gress stråd.
Den andre planten blir enten rosa eller brun, dette spørs hvor mye lys den får.
Og den siste planten kan minne om Ranunculus limosella, men tror ikke det er den.

Jeg går videre.

Dosering midler: Har dosert Aqua Sana, men dosering angitt på pakken.
Ektozon, med dosering angitt på pakken, og det samme med nitridac.
Jeg synes nitridac krever for mye, det står at jeg skal ha i 7-8 mililiter hver dag i to uker.
Hvis jeg ikke er helt på bærtur her så trenger jeg bare å ha i mer nitridac hver gang jeg bytter ut vannet (ca 30% av vannet?) Akvaforum, give me aid !

Misc nødvendigheter: