Amatør, det er meg det.

Heisann, har lest mye og gravet opp mye god informasjon her inne. Jeg er en nybegynner innen akvarium. Jeg tenkte å skrive opp det jeg har gjort, slik at dere kan hjelpe meg videre på ferden. Kanskje rette opp noe jeg har gjort feil Akvariet står ikke ikke der naturlig sollys kommer til.

Akvarium info:

Aquatlantis 95 liter akvarium. ( Hadde sett meg ut et juwel akvarium, men fikk dette mye billigere og noen planter på kjøpet )

Biobox 2 - EasyBox Filtration System
Denne inneholder: varmekolbe, pumpe med filter med 4 forskjellige deler: Aquaclay, Coarse foam, activated carbon og fiber. (Disse ble vasket før de ble satt i karet)

Syntes varmekolben var vrien, da jeg ikke har funnet ut hvilken temperatur den er satt på. Vannet viser 30 grader, så må skru ned litt å prøve meg fram. (23-25 grader?)

Lys: 2 stk lysrør (tror det er 24 watt) Dette syntes jeg ga fint lys over hele akvariet, ingen mørke punkter.

Sand: Fant en sand jeg likte veldig godt, den er verken for grov eller for fin, noe midt i mellom, mørkblond farge er det vell på den. Har et 4 cm (cirka) lag over hele flaten. Vasket sanden grundig i vanlig springvann.

Planter: Har noen vasspest rundt omkring.
Navnet på de andre har jeg dessverre glemt, hvorfor kan de ikke ha enkle navn som perplanten eller knutalgen?
Ønsker meg Algekule, er dette en mulighet?

Den ene planten ser ut som helt vanlige gress stråd.
Den andre planten blir enten rosa eller brun, dette spørs hvor mye lys den får.
Og den siste planten kan minne om Ranunculus limosella, men tror ikke det er den.

Jeg går videre.

Dosering midler: Har dosert Aqua Sana, men dosering angitt på pakken.
Ektozon, med dosering angitt på pakken, og det samme med nitridac.
Jeg synes nitridac krever for mye, det står at jeg skal ha i 7-8 mililiter hver dag i to uker.
Hvis jeg ikke er helt på bærtur her så trenger jeg bare å ha i mer nitridac hver gang jeg bytter ut vannet (ca 30% av vannet?) Akvaforum, give me aid !

Misc nødvendigheter:
-Selvfølgelig har jeg en temperatur måler.
-Tetra PH test
- Sera NO2 test

Thats it.

Jeg mangler: (dette kan jeg ordne når fisken skal oppi?)

Håv
Fiskefor
Noe for å rengjøre akvariet. (min far hadde en magnet som gjorde glasse rent på innsiden)

Noe jeg mangler?

Bilder kommer snart.

Jeg prøver å ikke forhaste noe som helst. Jeg prøver å følge innkjøringsprosessen så nøyaltig som mulig. Varierer det hvor lang tid jeg burde vente med tanke på akvarie størrelse?

Mitt mål med dette karet er å lære meg basics. Hvis dette går bra og fisken trives vil jeg absolutt ordne meg med et større akvarie, og kanskje prøve meg på saltvann i fremtiden. Jeg synes fisk er fascinerende, og ikke minst fin å se på. Dette vil uten tvil bli TV nr 2 i stuen

Har dere noen personlige anbefalinger med tanke på fisk som passer sammen og får akvariet til å se fint ut?Jeg har lyst på Sølvhaier, hvilke går disse sammen med?Hva med Algespisere?

Tror jeg stopper her, dette blir langt og kjedelig å lese.
Hjelp taes gladelig imot!
Bilder kommer etter hvert


Hei. Algeball kan du vel stort sett ha uansett tror jeg.

Jeg mener også at du kan droppe disse tilsetningene. Bruk vann og ha litt fiskemat oppi karret i ny og ned. Så får du fora bakteriene litt.

Jeg bruker ikke magnet da jeg er redd for riper i glasset. Jeg bruker kun handa mi.

Sølvhai er nok ikke ideelt i forhold til karret. Bruk fiskebasen og skriv inn størrelsen på karret ditt. Da får du opp de artene som passer bedrifta velger du de som passer ifh temp, ph, gh og kh. Algespiser kan du stort sett ha uansett.

Dette er mine meninger og nødvendigvis ikke det eneste alternativet.

Lykke til
Med dette kan jeg introdusere meg selv.
Jeg er en 23 år gammel trønder. Jeg jobber i byggebransjen som hjelpearbeider(betongarbeider) og kranfører. Hadde ett lite akvarium for mange år siden, det ble ingen suksess da jeg ikke hadde lest meg fram eller forhørt meg med noen om hvordan det skulle gjøres.

Min intresse for denne hobbyen stammer fra gamle dager, da min far hadde et stort og fargerikt akvarium i kjelleren. Der hadde han godstolen sin og askebegeret, der kunne han sitte i timesvis å sitte å stirre. Jeg fikk også interesse for denne hobbyen, og har akuratt kjøpt meg mitt første akvarie.

Noen andre dyr jeg har hatt:

-12 år gammel green helmet tarantula.
-Knelere
-Pinnedyr (disse reproduserte seg så mye at det rett og slett ble for mange)
-Undulat

Nå får det holde med et akvarium til jeg får større plass.
Er det noe du lurer på så er det bare å spørre!


Takk for svar! Da blir det helt klart en algeball eller to, og noen algespisere

Får ta en titt på fiskebasen, har god tid til å finne ut hvilke fisker jeg har, men er glad for innspill.

Disse midlene ble anbefalt på alle 4 dyrebutikkene jeg var innom idag. Er mulig de bare vil selge og tjene penger. Jeg får ta noen vanntester underveis for å se hvordan verdiene er
Ancistrus evt L-144 er en flott algespiser som passer inn i de aller fleste oppsett. Dette er også en art det er lett å få lek på. Det de krever er en rot å gnage på og variert kost. Stabile vannverdier er en selvfølge legger du til en skifer hule eller to så er du langt på vei. Reker/snegler er også et alternativ. Eller en kombo. Men med reker så begrenser du fiske utvalget litt. Det finnes selvsagt flotte fisk du kan ha sammen meg reker.
hvor mange Ancistrus kan jeg ha i et 95 liters akvarium? 2-3?

Ser det er mange fine forskjellinge varianter av Ancistrus
En trio kan du ha. En Hanne og 2 hoer. Ville jeg gjort hvert fall
Oki. Hva med en neontetra stim? går disse med noen ciklider?
Neon/kardinaler kan du fint ha. De hår dårlig med ciklider da. Stort sett. Mest pga sin lille størrelse. Tror jeg ville droppa ciklider i 95 liter. Har du kikket på forskjellig nano fisk?
Oki, da er ciklider utelukket? Jeg er helt fersk på dette og synes det er vanskelig å lese seg fram til hvilke fisk man burde starte med.

Noen som har et forslag på fisk jeg kan ha i tanken min?
3 maller er bestemt, og en stimfisk hadde vert kjekt.. Jeg vet rett og slett ikke.

Jeg får fortsette å lese meg fram

Jeg lurer også på hvor mange fisk det er plass til i et 95 liters akvarium.
Her er noen bilder av akvariet.

Jeg skal prøve å skjule den hvite boksen så godt som mulig med planter og dekor.

Noe jeg burde forandre på?


Tenker jeg legger til noen røtter, stener og algeballer. Kanskje noe annet stasj


Bildene er mørkere enn i virkeligheten. Tatt med mobil kamera
Du kan jo sette en bakgrunnsfolie på baksiden av akvariet. Selv synes jeg blå bakgrunn er fint, det gjør at fargene på fisk og planter kommer godt fram. Men det finnes også andre typer bakgrunner, med planter, røtter og stein f.eks. Det hadde nok blitt fint med en litt stor rot og noen steiner + noen flere planter (sverdplanter eller noe annet med litt store blad?).
Av fisk du kan ha med neontetra er f.eks, corydoras veldig fine, morsomme og fredelige fisker. De er også veldig flinke til å spise rester fra bunnen. Det finnes mange flotte varianter av corydoras. Har du Ancistrus algespiser, corydoras, og en god stim neontetra har du jo fylt opp en del av karet allerede. Vil man ha noe mer, kan man kanskje satse på f.eks. et par dverggurami?
Bakgrunnsfolie har jeg helt klart tenkt på, det er en stor mulighet for at jeg ordner det senere. Planter var det veldig skralt med på butikken, de får inn flere på tirsdag, jeg får ta en titt da Det blir litt mixing og triksing i starten til jeg blir fornøyd med resultatet.

Takk så mye for forslag til fisk! Synes det var et kjempe bra forslag, men tar fortsatt imot flere. Hvis ikke så blir det akuratt det du skrev opp nå hehe. Jeg vil ikke ha for mye fisk i starten da jeg vil være forsiktig å være sikker på at fiskene vil få det fint.

Corydoras agassizii er fine
Corydoras acrensis er enda finere
Corydoras ehrhardti er penest

det er de sortene jeg har sett på. Er det noen med litt flere farger, kanskje?
F.eks. Corydoras adolfoi er jo veldig pene. Eller de grønnglinsende Brochis splendens. Selv liker jeg godt Corydoras panda og C. davidsandsi. Nydelige! Tror det blir litt smak og behag hva man liker best av farger og former på de. Noen blir litt større enn andre også, så må bare lese seg opp på de man fatter interesse for.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15896

Corydoras Green laser! Disse likte jeg hva med 5-6 sånne? de var jo bare helt knall
Ja de er fine! Lykke til med videre valg av fisk, planter o.l. Koselig om du skriver/legger inn bilder når det er ferdig.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap