Hvor mange fisker kan jeg ha?

Hei

Jeg har et akvarie på 180 liter med ca. 10 kardinaltetra, fire ottoer og en ancistrus.
Har hatt noen andre fisk der også, men de går nå i et annet akvarie.

Jeg har lyst til å utvide tetrastimen, få tak i corydoras (har sett på corydoras sterbai) og kanskje ha en stim med øksefisk.

Hvor mange tetraer kan jeg ha i akvariet, og hvor mange coryer? Er det mulig å ha øksefisk også?

På forhånd takk for svar
He!
Dette er det nok flere som mener noe om, men kan prøve å gi deg et svar.

Hvor mange KAN man ha i et akvarie avhenger av størrelsen på fiskene, om de griser mye, og selvfølgelig antall. Jo flere fisker, jo mer mat, og derav større mengder avfallsstoffer. Derfor er det mange som ønsker å være på den sikre siden og investerer i et godt filter. Nå vet jeg ikke hvilket filtersystem du har, men det kan være noe som bestemmer en del. Har du et lite innvendig filter kan du ikke ha så mange fisk som om du har et stort utvendig filter, f.eks. Men siden dette dreier seg om kardinaltetra, corydoras og øksefisk, så er jo dette fisker som ikke blir så store, og du trenger derfor ikke fore så intenst som du ellers ville måtte gjort. (Det er for nybegynnere helt overraskende hvor lite mat fiskene egentlig trenger….) Dersom du også sørger for å bytte 1/4 av vannet ukentlig så er du trygg.

Jeg tror nok du kan ha 15 kardinaltetra, 8-10 corydoras, og 10-15 øksefisker uten å bekymre deg. Hvis det er det du vil ha. Her dreier det seg jo også om stimfisker, slik at for fiskenes del bør de være en passelig flokk for å føle seg trygge.

Et HELT annet spørsmål som er aktuelt i denne forbindelsen er: Hvor mange fisker kan du ha før du selv føler at det blir for overfyllt? Hvis du drar i en dyrebutikk, eller ser flimer på YouTube, så kan du få et slags inntrykk av hvor mange fisker du synes er passelig. Har du for mange arter, så kan du oppleve at akvariet virker "rotete". Med de artene du tenker på, så vil jo øksefiskene ha sin plass ved overflaten, kardinaltetraene i midten, og corydorasene ved bunn.
La oss nå, som et tankeeksperiment, se for oss at du kjøper slik at du har 20 øksefisk, 25 kardinaltetra og 20 corydoras. Det er mulig du kan overfiltrere slik at du kan ha god nok vannkvalitet likevel, men tenk deg at du skal prøve å følge en fisk med øynene. Da vil det i tillegg til den ene fisken være 64 andre fisker som konkurrerer om din oppmerksomhet….

Dette siste forholdet tror jeg kan være mer avgjørende for deg enn det første. Jeg liker å se at fiskene har svømmerom, der de slipper å kræsje med hverandre, og at de enkelte fiskene kommer fram.

Et siste moment som du kan tenke på er at med det oppsettet som du skisserer, så er det slik at corydoras ekskluderer muligheten til å ha dvergciklider, Apistogramma. Det vil nok være flere meninger om dette også, men det er de som mener at corydoras som vimser fram og tilbake i akvariet, ikke passer med territorielle apistogramma…. Det kan ende opp med mye aggresjon fra dvergciklidene. Hensikten med å skrive dette er å bare få deg til å tenke gjennom en gang til hvilket oppsett du vil ha - for når du først bestemmer deg for en art så får det konsekvenser for de andre artene som du kan ha i akvariet.

Ellers må jeg si at corydoras som får vimse på bånn er sjarmerende skapninger. Øksefisker synes jeg også er artige, og kardinaltetra er jo en klassiker. Men vær klar over at du har valgt kun stimfisker, slik at et ønske om å få tak i et "par" kan dukke opp etterhvert. Eller?…..
Ikke noe problem å ha en stim på ca. 100 kardinaltetra i dette karet. På bunn, forutsatt at du har sand, kan du helt sikkert ha en 15-20 corydoras. I toppen; 15-20 øksefisk.

Vurderer å ha et "par" av noe, men jeg har veldig lyst til å ha coryer, har virkelig fått sansen for dem Noen som har forslag til hva slags prydfisk/parfisk jeg evt. kan ha sammen med corydoras?

Har før prøvd å ha et par nøkkelhullciklider sammen med noen corydoras. Det var mange gjemmesteder i karet, og det gikk stortsett bra, men noen ganger drev ciklidene å plagde de andre fiskene. Har bestemt meg for å ikke ha coryer og ciklider sammen, for å være på den sikre siden.


Jeg har sandbunn, og bruker den innvendige pumpen som fulgte med jewel akvariet, vet at pumpen ikke er helt optimal, men for øyeblikket har jeg ikke mulighet til å skifte den ut. Derfor vil jeg være nøye med å ikke overbefolke karet, og ta regelmessige vannbytter.
Kanskje et par dverggurami kunne passe bra? De er vel stort sett fredelige. Noen kan vel bli territorielle i lekstiden, men siden disse lager skumrede i overflaten kommer de vel ikke så mye i konflikt med corydorasen på bunnen. Noen som har erfaring med dette? Jeg har ikke dverggurami selv, men tror i alle fall det kan være en aktuell kombinasjon.
Joakim
Ikke noe problem å ha en stim på ca. 100 kardinaltetra i dette karet. På bunn, forutsatt at du har sand, kan du helt sikkert ha en 15-20 corydoras. I toppen; 15-20 øksefisk.


Helt seriøst? :-O Jeg har selv et 160liter med rundt 30 dronningrasbora, og syns nesten det ser litt "trangt" ut (mye røtter og slikt) - kunne godt tenkt meg å øke opp mot 50 dronningrasbora, men har følt det var litt mange.. hmm
Hvis jeg var deg ville spørsmålet vært:
Hvor mange kardinaltetra synes JEG er passe....

Og det er et annet spørsmål enn hvor mange jeg kan ha. Det er kanskje mulig å ha 100, men da blir det etter mitt skjønn "Oppbevaring" snarere enn akvarium. Har lest litt på engelske nettsteder, og der står det noe om at for at fiskene skal stime godt så er det nok med 30. Over 30 stk vil det kanskje ikke bli mye vann å stime i....

Men dette er strengt tatt et annet spørsmål enn hvor mange du KAN ha. Synes du selv at det ser trangt ut, så er det vel trangt også for fiskene?
Jeg har hatt dverggurami sammen med corydoras, og jeg så aldri at guramiene jaget og hakket på andre enn sine artsfrender. Jeg hadde 2 hunner og 1 hann. Men jeg så aldri noen cory-egg heller....og dette var i et 325 liters kar.

Når det gjelder antall kardinaltetra, synes jeg en "stim" på 10 ikke er noen stim. Det er plass til fler i en 180 liter.
Hva med denne kombinasjonen?:
Vil heller droppe øksefisk, og ha litt flere kardinaltetra.

20-30 kardinaltetra
1 par dverggurami
10-15 corydoras
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap