Grønt kar + ancistrus

Hei igjen,

Har et 60 liter akvarium med stein, rot og planter i. Har holdt på med innkjøringen som har vart i litt over 6 uker nå. Sist jeg målte vannverdiene virket det som det snart var i orden. Men det har kommet noen andre problemer. Første problemet som oppsto var algeproblem. Jeg fikk et algeproblem på den ene planten jeg kjøpte, som er ferdigplantet i en rot. Dette gikk så videre til glasset på akvariumet. Fjernet de værste algene fra planten, skrapet vekk algen fra glasset, og har gått ned på lystiden med ca. 7,5 time til dagen. Fikk også kjøpt meg en lystimer, slik at jeg er sikker på at det alltid blir rett tid. Ble kanskje litt ujevn tid da jeg skrudde lyset på og av selv. Nå virker det som denne planten har begynt å komme seg igjen. Mindre alger og jeg ser forbedringer med nye grønne skudd som vokser.

Men så fikk jeg et annet problem igjen. Vannet i akvariumet har fått en grønnfarge i seg (se bilde). Gjerne ikke den værste grønnfargen, men jeg kan se forskjell fra mitt andre kar på 40 liter. Av det jeg har lest virker det som det er en slags alge. Trenger derfor noen råd til dette. Er dette farlig for fisken? Skal jeg prøve å fjerne 20% av vannet? Skal jeg endre lystiden til enda mindre?

Ellers har jeg som sagt et 40 liters kar som jeg fikk med en Ancistrus sp, og noen kardinaltetra. Planen min er at når 60 liters karet er ferdig innkjørt vil jeg flytte fiskene over til dette. Bunnsteinen jeg har i 60 literen er litt hardere og større(se bilde) enn hva jeg har hatt i 40 literen. Vil det være problemer med denne steinsorten for Ancistrusen? Av det jeg også har hørt er denne fisken enstøing. Er det greit å ha en, eller burde jeg kjøpt andre Ancistrus til Ancistrusen?

Har noen erfaring med disse? http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=1293 Ser at man kan kjøpe disse i tre forskjellige størrelser. Dessverre så står det ingenting om hvor store i lenge og størrelse de forskjellie er.

Jeg takker for hjelpen for en nybegynner
iamolemartin
Hei igjen, Har et 60 liter akvarium med stein, rot og planter i. Har holdt på med innkjøringen som har vart i litt over 6 uker nå. Sist jeg målte vannverdiene virket det som det snart var i orden. Men det har kommet noen andre problemer. Første problemet som oppsto var algeproblem. Jeg fikk et algeproblem på den ene planten jeg kjøpte, som er ferdigplantet i en rot. Dette gikk så videre til glasset på akvariumet. Fjernet de værste algene fra planten, skrapet vekk algen fra glasset, og har gått ned på lystiden med ca. 7,5 time til dagen. Fikk også kjøpt meg en lystimer, slik at jeg er sikker på at det alltid blir rett tid. Ble kanskje litt ujevn tid da jeg skrudde lyset på og av selv. Nå virker det som denne planten har begynt å komme seg igjen. Mindre alger og jeg ser forbedringer med nye grønne skudd som vokser. Men så fikk jeg et annet problem igjen. Vannet i akvariumet har fått en grønnfarge i seg (se bilde). Gjerne ikke den værste grønnfargen, men jeg kan se forskjell fra mitt andre kar på 40 liter. Av det jeg har lest virker det som det er en slags alge. Trenger derfor noen råd til dette. Er dette farlig for fisken? Skal jeg prøve å fjerne 20% av vannet? Skal jeg endre lystiden til enda mindre? Ellers har jeg som sagt et 40 liters kar som jeg fikk med en Ancistrus sp, og noen kardinaltetra. Planen min er at når 60 liters karet er ferdig innkjørt vil jeg flytte fiskene over til dette. Bunnsteinen jeg har i 60 literen er litt hardere og større(se bilde) enn hva jeg har hatt i 40 literen. Vil det være problemer med denne steinsorten for Ancistrusen? Av det jeg også har hørt er denne fisken enstøing. Er det greit å ha en, eller burde jeg kjøpt andre Ancistrus til Ancistrusen? Har noen erfaring med disse? http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=1293 Ser at man kan kjøpe disse i tre forskjellige størrelser. Dessverre så står det ingenting om hvor store i lenge og størrelse de forskjellie er. Jeg takker for hjelpen for en nybegynner ;)


Litt vanskelig å se utifra bildene, men hvis selve vannet er grønt kan det være svevealger. Disse kommer ofte ved for mye lys og overforing. Er ikke skadelig for fiskene. Jeg hadde svevealger for en stund siden (se bilde). Vannbytte har ikke så mye for seg i lengden. Det ser bra ut rett etterpå, så blir det fort like ille igjen. Noen sier at man ikke skal bytte vann, da man tilfører ny næring til algene. En metode for å bli kvitt disse er total mørklegging av karet. Dvs lyset av og dekke til akvariet med et teppe, svart søppelsekk el.l. Etter 5-6 dager bør det være borte. Fisken lider ikke av dette, men jeg hadde ikke hjerte til å la fiskene bo i totalt mørke så lenge, så jeg skaffet meg et uv-filter.

Ancistrus er ingen stimfisk, så denne klarer seg fint alene. Men du kan skaffe en av motsatt kjønn og legge oppi en hule eller 2, så er det stor sjanse for at det blir yngel etterhvert Du er ikke nødt til å kjøpe hule. Dette kan man fint lage selv av røtter og steiner. Røtter er en stor fordel da ancistruser liker å gnage på disse.
AudunN
Glemte bildet...


Hei,

Det ser ut ifra bilde at du har hatt litt mer alger i vannet enn det jeg har. Det er bra det ikke er farlig i hvertfall Men hvis du dekker akvariumet helt med feks søppelsekker vil ikke det ødelegge plantene som ikke får lys?
Plantene blir litt slappe og blasse ja... Men de kommer seg som regel igjen etter noen dager. Da blir ofte selve akvariet også mye finere da det ikke er en eneste algeprikk å se Var ihvertfall sånn hos meg. Nå er det jo ikke sikkert det er svevealger du har, men google litt og se på bilder, så kan du sammenligne.
Planter, iallefall de vanlige og hardføre typene, klarer seg som regel fint i opptil en uke uten lys. Blir det lenger enn det, begynner de å skrante ordentlig. Det er det jeg har erfart etter perioder der mørklegging har vært nødvendig (infusorie-angrep, svevealger).

Det på bildet ser helt klart ut som et angrep av svevealger. Mørklegging er beste virkemiddel. Ta først et stort vannbytte for å tynne ut mengden, og slå av lyset etter vannbyttet, pakk inn akvariet for å stenge ute lys. Fiskene klarer seg uten mat og lys i noen dager hvis de er velfødde fra før og friske. Det er ikke synd på dem Hold akvariet mørklagt i opptil en uke. Ikke fall for fristelsen å ta vekk dekket for tidlig (f.eks. tre dager) for da blusser bare algene opp igjen som regel, straks man begynner å ha på lys igjen.

Alger i en eller flere former er svært, svært vanlig å få i et nyetablert/nyoppstartet akvarium. Det er nesten ikke til å unngå. Så det må man regne med. Man må smøre seg med tålmodighet og vente på at karet kommer i balanse (opptil 6 mnd) og ellers forsøke å ikke gjøre ting som gjør saken verre. Skift vann, moderat fôring, ikke for mye fisk og ikke for mye næring til planter og ikke for mye lys (det ble mange "ikke for mye"..!)

Tilsetter du plantenæring i dette akvariet i noen form? Det kan komme av en overdose av plantenæring, kombinert med for mange timer lys pr døgn. 10 - 11 timer i døgnet holder vanligvis. Overfôring med mat kombinert med nyinnkjørt akvarium som ikke er helt i balanse ennå kan også resultere i grønt vann. Men igjen; algene trenger lys også.

Jeg har sett/lest flere tilfeller der det er mange nybegynnere som gjør feilen å sette på akvarielyset tidlig om morgenen når de står opp, for de vil gjerne se fiskene før de drar på jobb eller skole. Morsomt ikke sant? Akvariet er jo nytt og artig, så...
Så står lyset på hele dagen mens man er borte, og hele kvelden, frem til man vanligvis legger seg en gang mellom klokka 22 og 24 kanskje på kvelden/natten. Det kan bli 15-16-17 timer i døgnet! Dette resulterer nesten garantert i alger i en eller annen form. Og har man først fått algene, så kommer de lett, men er litt verre å bli kvitt igjen noen ganger. Enkelte er ganske seiglivede og har lett for å komme tilbake fort.
Over 12 timer lys i et akvarium er for mye, ikke nødvendig. Jeg har funnet ut at 10-11 timer er greit nok.



mona o
Planter, iallefall de vanlige og hardføre typene, klarer seg som regel fint i opptil en uke uten lys. Blir det lenger enn det, begynner de å skrante ordentlig. Det er det jeg har erfart etter perioder der mørklegging har vært nødvendig (infusorie-angrep, svevealger). Det på bildet ser helt klart ut som et angrep av svevealger. Mørklegging er beste virkemiddel. Ta først et stort vannbytte for å tynne ut mengden, og slå av lyset etter vannbyttet, pakk inn akvariet for å stenge ute lys. Fiskene klarer seg uten mat og lys i noen dager hvis de er velfødde fra før og friske. Det er ikke synd på dem ;) Hold akvariet mørklagt i opptil en uke. Ikke fall for fristelsen å ta vekk dekket for tidlig (f.eks. tre dager) for da blusser bare algene opp igjen som regel, straks man begynner å ha på lys igjen. Alger i en eller flere former er svært, svært vanlig å få i et nyetablert/nyoppstartet akvarium. Det er nesten ikke til å unngå. Så det må man regne med. Man må smøre seg med tålmodighet og vente på at karet kommer i balanse (opptil 6 mnd) og ellers forsøke å ikke gjøre ting som gjør saken verre. Skift vann, moderat fôring, ikke for mye fisk og ikke for mye næring til planter og ikke for mye lys :-) (det ble mange "ikke for mye"..!) Tilsetter du plantenæring i dette akvariet i noen form? Det kan komme av en overdose av plantenæring, kombinert med for mange timer lys pr døgn. 10 - 11 timer i døgnet holder vanligvis. Overfôring med mat kombinert med nyinnkjørt akvarium som ikke er helt i balanse ennå kan også resultere i grønt vann. Men igjen; algene trenger lys også. Jeg har sett/lest flere tilfeller der det er mange nybegynnere som gjør feilen å sette på akvarielyset tidlig om morgenen når de står opp, for de vil gjerne se fiskene før de drar på jobb eller skole. Morsomt ikke sant? Akvariet er jo nytt og artig, så... Så står lyset på hele dagen mens man er borte, og hele kvelden, frem til man vanligvis legger seg en gang mellom klokka 22 og 24 kanskje på kvelden/natten. Det kan bli 15-16-17 timer i døgnet! Dette resulterer nesten garantert i alger i en eller annen form. Og har man først fått algene, så kommer de lett, men er litt verre å bli kvitt igjen noen ganger. Enkelte er ganske seiglivede og har lett for å komme tilbake fort. Over 12 timer lys i et akvarium er for mye, ikke nødvendig. Jeg har funnet ut at 10-11 timer er greit nok.


Takk for svar Da har jeg fått dekket hele akvariumet med svarte søppelsekker, og hatt et vannbytte på ca 20 % av akvariumvannet. Får bare være tålmodig med å vente i en uke, og håpe på gode resultater Tilsetter ikke noe plantenæring. Lyset har jeg på ca 7,5 time til dagen.
Ville nok tatt ett større vannbytte enn kun 20%. Normalt tar man ca 40% hver uke så om du skal ta ett stort bytte ville jeg valgt rundt 60% minst.
Cathy
Ville nok tatt ett større vannbytte enn kun 20%. Normalt tar man ca 40% hver uke så om du skal ta ett stort bytte ville jeg valgt rundt 60% minst.


Ok. Så 40% av vannet er det som er normalt å bytte hver uke altså? Trodde det var 15-20% som var det meste. Skal få bytte vannet etter jeg har prøvd med de svarte avfallsekkene
Kjøp deg en uv filter å monter nedi karet.

Har kopiert inn litt info: Dreper sveve alger, bakterier og parasitter. Skaper krystall klart vann og reduserer kraftig sykdoms spredning mellom fiskene i akvariet
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap