Sylinderbolle?

Hei alle sammen.

Jeg har veldig lyst til å kjøpe to slørhaler i bursdagsgave til kjæresten min. Han fyller 17 og jeg vil kjøpe noe kreativt! Har hatt fisk selv flere ganger, alltid likt det.
Mitt spørsmål er om jeg kan ha to slørhaler i denne sylinderbollen jeg lagt ved to bilder av? (Aner ikke hvor mange L det er) Tenkte å putte en plante oppi, samt en liten figur kanskje? Har dere noen tips?

Tenker slørhaler er det lureste valget siden de ikke trenger varmt vann og er lettere å ta være på en andre raser.

Tusen takk på forhånd!
Du kan ha slørhale i den bollen, men du bør ikke ha det. En slørhale vil helt sikkert vantrives i en så liten bolle, og vil ikke overleve særlig lenge. Glassfisken din er fin.
No synes jeg ikke du skal gjøre dette da kjæledyr aldri etter min mening bør gies i gave uansett, hva hvis han ikke tar vare på disse?
Hvorfor vil de ikke overleve lenge? Så en lignende sylinderbolle i byen her om dagen, den var lavere og med mye bredere bunn. Vil den være bedre?
Egentlig ikke. Ingen fisk er skapt for å leve i en beholder hvor den knapt kan snu seg uten å støte på veggen. Det er ikke akseptabelt dyrehold.
Jeg mener du bør kjøpe et akvarium på MINST 30L gjerne med pumpe osv
det er dette akvarie fisk trenger, og dersom man ikke har tid,økonomi og ønske om dette så bør man la vær å kjøpe seg akvarie fisk.

Akvariehobbyen er lik som om man kjøper seg en hund, den trenger mat og tilsyn daglig. man må ta delvansbytte regelmessig, passe på vannverdien er ok. og se til at fiskene ikke får sykdommer, da må man evt kjøpe medisiner.

Så er enig som andre skriver, dyr(inkl fisk) er ikke noe man gir i gave, da det krever at eieren er villig til å ta vare på det, og gjøre det som trengs.

EDIT:
du kan leser mer om slørhalen er på fiskedatabasen
Den bør ha min 200 liters akvariet. og kan leve i 15 - 20 år så det er en trofast venn.
De bollene er ikke beregnet på å ha noe levende i. Levende fisk er ikke dekorasjonsgjenstander. De skal ha nok plass å bevege seg i, og et miljø der det er mulig å tilby den akseptable vannverdier. Dette er tråd nr ørten som handler om å holde gullfisk i bolle. Prøv å bruke søkefunksjonen og søk på bolle, les og bli opplyst.
Slørhale kan vel bli opp til 35-40cm lange og da sier det seg jo selv at disse ikke passer i små akvarium. Det å holde små akvarium er veldig mye mer jobb enn store også.
Sånne sylinder/gullfiskboller egner seg fint til å ha potetgull og blomster i. Syns synd på gullfisker som bor i sånne for å være helt ærlig, rett og slett dyremishandling.
Denne plakaten fant jeg i en svensk dyrebutikk, og den forteller vel litt. Dyrebutikker pleier ikke legge seg oppi hva slags forhold fisken de selger havner i, det ansvaret legger de på kjøper. Hvorfor det er sånn når det gjelder fisk skjønner jeg ikke.

Derfor må vi som dyreholdere selv skaffe oss tilstrekkelig kunnskap om å holde fisk, og ikke bare prøve oss fram.
Tusen takk alle sammen! Skal så klart gå til innkjøp av en ny bolle, er overhodet ikke ute etter å drive med noen som helst form for dyremishandling
"Ny bolle" ?? Foreslår at du leser om fisken her...så kan du se hva slags størrelse akvarium denne fisken faktisk trenger.
Hallo Eira Harvik.

Ser du er ny på forumet, og velkommen skal du være. Hyggelig med nytt "blod". Det er ikke for mye av det, her inne på AF for tiden.

Ikke dumt å spørre litt før en kjører i vei med akvarium. Når det gjelder den "berømte bollen" er en i hvertfall sikker på å få svar. Da kommer hele regla, inkl. potetgull og blomster. Og for all del - slørhaler passer jo ikke i denne bollen. Litt artig forresten, veldig mange akvarister ( Inkl. undertegnede ) har startet den akvariske karrieren, nettop med en bolle. Etter hvert fant vi jo ut at det var mye bedre å satse på et akvarium. Men for all del, bollen til tross - de fleste av oss utviklet ikke noen symtomer på dyreplageri.

Så har jeg merket meg at noen av innleggene "bannlyser å gi bort fisk" Av meg får du i allefall den tilliten at du ( Vi andre har i allefall ikke noen forutsettning for å gjøre det ) selvsagt har vurdert kjæresten din som skikket til å ta vare på de fiskene du til slutt måtte velge å kjøpe. At du i det siste innlegget ditt skriver "ny bolle " tolker jeg kùn som en " skrivefeil".

lykke til !

- Tore -
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap