Nybegynner med diverse spørsmål

Heisann

Etter å ha lest internett rundt i ca.3mnd, og blitt mere interessert i akvaristikk, har jeg nå endt opp med et Juwel Lido 120L.
Som nybegynnere flest, har jeg en del spørsmål. De fleste er sikkert blitt besvart utallige ganger før, både på dette forumet og andre sider, men jeg prøver likevel

Jeg ønsker å sette opp akvarie slik at det blir mest mulig lettstelt og vedlikeholdsfritt. Tenker da på rengjøring, vannbytte, filterskifte, helst en fiske-kombinasjon som gjør det enkelt å holde rent og at jeg bare trenger å bruke en type fòr(dette fordi jeg ønsker å bruke den automatiske fiskemateren til fòring).

Av fisker kan jeg nevne at jeg har lyst på ancistrus sp. L144 og en stim med noen litt livlige, fargerike fisk. Ivertfall i første omgang.

Til spørsmålene:

1. Er denne L144 en lett fisk å starte med?
2. Er det mulig å oppbevare f.eks. flere L144 av samme kjønn i èn tank? Ønsker ikke yngel da jeg fortsatt er fersk i faget.
3. Hvordan bør en L144 fòres?
4. Hvilket underlag bør en L144 ha?
5. Hvilke fargerike stimfisker vil gå overens med en(eller flere) L144?
6. Hvor mange kg. akvariesand trenger jeg til mitt Lido 120?
7. Noen som har erfaringer med å bestille fisk på internett og få sendt i post?
8. Tips til å gjøre akvarie lettstelt og vedlikeholdsfritt?

Det er mulig jeg er litt kravstor, men jeg er åpen for alle innspill

Av utstyr til nå har jeg følgende:
Juwel sitt medfulgte pumpe-, heater- og filtersett
Juwel automatisk fiskemater
Juwel digitalt termometer
Juwel Stone Granite bakgrunn
Eheim luftpumpe + en 20cm. 'air curtain'(denne er tenkt mest for synsskyld)
UV-filter(som jeg tenkte å koble til på utblåsingen til filterpumpen)
Tenker også å lage til et lite system med pumpe, rør og bøtte på hjul som gjør det enkelt å foreta vannbytte
1-4: Gennerelt om L144
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=13697

fisk som går i andre karr sammen med L144
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=13697&tab=4

5: Har selv liten stim med disse
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=8721
Synes dem stimer fint sammen og holder den bra. Har 15 stk mener eg å huske.
(angrer litt på at eg blandet med kardinaler også. Ser litt rotete ut synes eg.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9101 )

6: http://www.biltema.no/no/Bygg/Flislegge-og-mure/Murerverktoy/Sand-175422/
Har sand i mitt 125 liters karr, og ser det som mange sier er att de fleste type
fisk går med sand og ikkje alt går med grus. Har selv sand fra Biltema, gikk med
1 stk sekk sand på 17 kg.
Har litt i backup om eg skulle ha behov, eller ønske mer sand.

8: Synes sanden er vedlikeholdsfri i seg selv, kommer lite avfall lang nedi den.
Men til gjengjeld er den "vanskelig" å få planter til å feste i.
Juwel filteret i seg selv er greit å forholde seg til.
Hadde lite/ingen problmer med det,
utenom at eg synes det tok mye av plassen i 125 literen min.
Lett å rengjøre, men valgte likevell å gå for utvendig filtrering.
lett og komme til.
Takker for svar!

5. De du linket der ser ut til å være noe jeg kan tenke meg.

6. Har i utgangspunktet lyst på sort småstein i bunn, evt. sort sand. Dette for at fisken skal være lett å se. Samtidig vil mørk bunn skjule alger og skitt bedre enn lys bunn. Men rundt 15-20kg da altså.

8. Det er notert

Et par andre spørsmål:

9. Hvordan er det å kjøre inn et akvarie med L144? Er dette mulig, om man er flink nok med vannbytte?
10. Er L144 noe den vanlige akvariebutikk i gata skaffer?

Igjen, takker for svar.
Akkurat det med innkjøring vil eg heller anbefale å kjøre uten fisk en tid fromover, men har du mulighet til å få fatt på filter gusj fra annet karr som er fullstendig oppe å går. Med vell og merke stabile verdier så kan du korte ned tiden.
Om ikkje du prøver deg slik fram.
http://akvaforum.no/text.cfm?id=2372
Mer skånsomt mot fisken i allefall.

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=56604&message_id=456626#456626

Lykketil
annbefaler å lese den siste, hvordan ting fungerer er relativt greit forklart.

legger med linken på ny ang innkjøring
Takker for svar. Gode linker. Da blir det nok en fiskeløs innkjøring

Jeg har snakket med en lokal akvariebutikk, og det var mulig å få vann fra deres akvarium for innkjøring. Forstod det slik at å få vann nok til hele akvarie ikke var noe problem. Selvom dette var innkjørt vann, anbefalte de å la det stå noen dager i min tank, og naturligvis ta prøver av vannet underveis. Er dette en ok løsning?

Har også lest, at om man ønsker raskest mulig innkjøring kan man øke temperaturen i akvarie, ha lys på hele døgnet, ha noe mindre vannivå i tanken slik at utblåsing på pumpe lager turbulens og bevegelse når det treffer vannet samt ha i alt man har av luftsteiner/luftpumper da dette vil gi noe mere oksygen i vannet. Er det noe hold i disse påstandene? Disse punktene skulle selvsagt kun gjøres om man ikke hadde fisk i vannet.
møkkete vann hjelper ingenting. da får du bare med nitrat.
det du evt har bruk for er filterguffe fra ett innkjørt filter. det er her bakteriene du er ute etter sitter.
Behøver vannet jeg får fra butikken å være møkkete? Om det vannet har ønskede verdier og fisken trives i det vannet, forstår jeg ikke hvorfor det skal ikke skal fungere i mitt kar? De ønskede bakteriene er vel, som vel i filteret, også i vannet?

La oss si jeg får tak i filterguffe, hvor mye vil det hjelpe på innkjøringsprosessen, kontra å starte med springvann?
Som Jonas sier, de filterbakteriene du trenger er i svært liten grad å finne i vannet. De danner kolonier i filtermediene, de er helt avhengige av flater å sette seg på. Nettopp derfor fungerer filtermediene så bra, de har stor overflate fordi de er porøse. Folterguffe hjelper, men aller helst burde man bruke "brukte" filtermedier fra et etablert og friskt kar. Dette vil forkorte innkjøringstiden ned til nesten ingenting.
SilverShaded
Som Jonas sier, de filterbakteriene du trenger er i svært liten grad å finne i vannet. De danner kolonier i filtermediene, de er helt avhengige av flater å sette seg på. Nettopp derfor fungerer filtermediene så bra, de har stor overflate fordi de er porøse. Folterguffe hjelper, men aller helst burde man bruke "brukte" filtermedier fra et etablert og friskt kar. Dette vil forkorte innkjøringstiden ned til nesten ingenting.

Takker for svar. Mulig jeg kan få filterguffe, eller helst kjøpe et brukt filtermedie, fra butikken istedet for vann da

Dette leder meg til et annet spørsmål. Jeg går ut i fra at filteret i akvarie mitt skal rengjøres ved gitte mellomrom. Hvordan foregår rengjøring av filter, om de gode bakteriene som sitter i filteret blir vasket bort? Skal da guffen legges igjen i tanken før det blir fjernet og ordentlig rengjort/byttet?
Nei, man sparer ikke filterguffe når man rengjør. MEN, filtermediene må skånes så mye som mulig. Det vil si at man kun skyller og kryster dem forsiktig i akvarievann. På denne måten fjernes løs skitt og partikler uten at filterbakteriene skades for mye. Så dette med å rengjøre "ordentlig" er relativt ! I de tilfeller hvor jeg trenger å rengjøre selve filterboksen setter jeg kurvene med filtermedier i en bøtte med akvarievann. Prosessen med å 'rengjøre' filteret bør gå så kjapt som mulig, slik at bakteriene ikke omkommer av temperaturfall og oksygenmangel. Har man et skikkelig dimensjonert filter, trenger man ikke rengjøre så ofte...jeg gjør det ikke før jeg ser at gjennomstrømmingen begynnner å bli lav. Altså kan man bytte vann mange ganger uten å røre filteret, det har det best med å få være i fred.
Det var godt å vite! Kan ikke huske å ha lest noen plass om dette med filterrengjøring.
Da dette akvariumet, forhåpentligvis, vil ligge en del under grensen hva gjelder antall fisk håper jeg filteret holder.

Da akvariebutikken er ca. 1t med kjøring unna, bør jeg da kanskje ha en heat-pack i vannet som jeg frakter filter/filterguffen i, om jeg er så heldig å få kjøpe dette.

Et siste spm.
Jeg tenker å ha rundt 3stk. L144. Da Lido 120 har forholdsvis 'liten' bunnflate, og mallen er en bunnfisk, lurer jeg på om 3stk. er mange? Det blir nok å kjøpe yngel, men håper å beholde de til en gang å bli full størrelse.
Det er ikke akkurat en hemmelighet at filteret må rengjøres forsiktig...hvis du søker litt her på AF vil du finne at dette er et hyppig tema.

For en times kjøring burde det holde å plassere posen med filterguffe et sted der bilens varmeapparat kan holde det passe varmt. Ikke FOR varmt, heller...det er like ille. (spør gjerne dyrebutikken om du kan få brukte filtermedier istedet for guffe).

Hva slags filter er det du har ? Husk at filterguffe skal i filteret, ikke i vannet. Aller best er å la pumpa gå i vannet med filterguffe en stund. Og så er det viktig å teste vannet i noen dager, vha. Salmi slik som beskrevet i trådene du har fått. Når filteret klarer å omdanne 4-5ppm ammoniakk til null ammoniakk og null nitritt på 24 timer, er karet klart for fisk. Det burde ikke ta så mange dager med filterguffe.

Ja, Lido har en uheldig form med lite bunnareal og er ikke best egnet for maller. Men et par-tre burde fungere, hvis du gir dem nok huler og gjemmesteder der de kan være enkeltvis for seg selv.
Jeg har Juwel sitt såkalte 'Bioflow 3.0', som fulgte med akvariet. Det består av en rekke forskjellige filterpadder som ''stables'' i serie. Om jeg får tak i brukt filtermedie, skal jeg da legge det som første filter i rekken av filteret?

Jeg har ikke kjøpt noen tester enda, men det går jeg ut i fra at de selger i butikken.

Jeg tenkte å lage til en liten hule i hvert hjørne av karet.

Takker for gode svar!
Nei, første stadium for vannet gjennom filteret bør være mekanisk, ikke biologisk. Så eventuelle filtermedier burde plasseres midt i filteret, etter min mening.

Tester burde du ha før du eventuelt setter inn kickstarten. Disse koste skjorta i dyrebutikken, og dyrebutikkene har sjelden JBL (som jeg mener er best). Bestill heller på nettet, f.eks. fra Webzoo. Du bør ha pH, GH, NH3/NH4, NO2 og NO3.

Syns du bør koste på deg tre huler til tre fisker. De vil muligens legge beslag på hver sin som "revir", så sørg for at ingen blir 'utenfor'..
Ja, når du sier det burde jeg naturligvis skjønt det! Hvor lenge bør dette filteret stå i før bakteriene vil være på 'mine' filtre? For jeg vil jo i utgangspunktet bruke filterpoddene som fulgte med Juwel sitt 'Bioflow 3.0'.
Akvariebutikken foreslår at jeg tar med filteret mitt til butikken, slik at det får være i deres akvarie i et par dager, for så å sette det tilbake i mitt kar. Hva tenkes om dette?

Da blir det nok en bestilling på tester, røtter, steiner og huler fra Webzoo.

Ja, og setter jeg disse hulene i hvert sitt hjørne vil de få hver sine territorium, tenker jeg

Her baller det på seg flere spørsmål, hehe.
Er det en spesiell tretype L144 foretrekker, eller kan jeg bruke hva som helst? Kan jeg f.eks. bruke 'Red moor'?
Å ha filteret i et butikk-kar er forsåvidt en bra ide. Det vil si, det er en god ide hvis deres akvarier er friske (niks sykdom etc.) og at vannforholdene i karene der er noenlunde like forholdene hjemme hos deg. Det største problemet er imidlertid at "et par dager" er på langt nær nok. Da kan du like gjerne kjøre det inn fra starten hjemme. Den største grunnen er at det etablerte filteret vil stjele all næringen slik at det ikke blir noe igjen til etablering av det nye. Hvis du imidlertid får filtermedier fra butikken, blir bakteriene direkte overført til ditt filter. Da haster det ikke med å ta dette bort...det kan gjerne stå der i 4-5 uker. Når du tar dette bort, fjerner du jo også en stor del av bakteriekulturen, så det er viktig at det får vokst seg skikkelig til på de 'tomme' filtermediene.

Når det gjelder røtter, er ikke det så nøye egentlig. Personlig er jeg ikke så veldig glad i Redmoor, de har sine problemer og bør ihvertfall legges i vann et par uker før de skal brukes. Foretrekker de "vanlige", jeg....men disse bør også legges i vann en tid før de brukes. da blir man kvitt en del av misfargingen.
Jeg skjønner! Tanken var iallefall god, hehe

Takker for svar så langt
Jeg oppdaterer her slik at de som er interessert får vite hvordan dette gikk.

Jeg leverte Juwel's tre medfølgende blåsvamper til akvariebutikken, og lot det stå i deres filtersumper i ca. 5 døgn. Etter dette sto filteret i ca.5 dager i mitt akvarium, før jeg satt i fisk.
Av fisk satt jeg i 1stk. L177, 3stk 'albino' ancistrus og 5 guppyer. Verdiene(PH, GH, NO2, NO3 og NH4) holdt seg stabile i ca. èn uke før jeg fikk en økning i nitrit. Jeg fikk også en økning av nitrat, så noen filterbakterier hadde nok blitt overført til mitt filter fra butikken. Etter dette skiftet jeg ca. 75liter daglig i omtrent èn uke. Jeg fikk da noe bedre verdier, men valgte til slutt å stoppe fòring i ca. 5 dager. Etter noen dager til med 75 liter vannbytte gikk nitrit gradvis nedover av seg selv.
Dvs. fra 0,2 - 0,1 - 0,05 - 0,025 -
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap