Fisker til 112 liter akvarium

Hei,

jeg skal sette opp et 112 liters akvarium.

Vil følgende fisker passe sammen og være passe mange?

3x guppy
3x sverddragere
3x molly
8x sebrafisk
2x antennemalle
2x perlegurami

Så vidt jeg kan se har de noenlunde sammenfallende krav til vannkvalitet?

Det er bløtt vann I området, antar det må tilsettes noe for at det skal bli hardere..

Takknemlig for kommentarer og tips!

Jeg tror det blir rimelig fullt oppi der!

Personlig ville jeg ha byttet ut molly med platy, og droppet sverddragerne. Jeg ville også ha droppet perleguramiene, siden disse kan være temmelig kigerske i et såpass lite akvarium. Mallen går sikkert bra, og sebrafiskene har jeg ingen mening om. Guppy går fint sammen med platy med tanke på vannverdier.

Gurami bør få gå sammen med artsfrender med minst 2 hunner på hver hann, derfor er jeg skeptisk til denne. Dette er bare min mening, så håper andre også kommer på banen!

Så vidt jeg vet er Oslovannet behandlet for å få opp pH og GH, men det vet sikkert andre mer om.

Takk for svar

Har ikke kjøpt fisk ennå, men dropper nok gurami og molly. Kanskje tar jeg 6 guppy, og evt otto i stedenfor malle.

Noen spesiell grunn til at jeg burde droppe sverddragere?

Sebrafisk, disse er kanskje litt urolige? Vurderer kardinaltetra i stedet.
Personlig tror jeg det kan bli veldig rotete og litt trangt med så mange forskjellige fisker i topp/midt sikte.
Ettersom du bor i Oslo så regner jeg med at du både har for lav ph og gh til fiskene du har satt opp så husk at du må øke dette før fiskene flytter inn.

Om du ikke har så lyst til å kaste deg ut i det med å justere vannverdiene så mål vannet i springen din, gå inn på fiskebasen over her og skriv inn hva slags vannverdier og str på akvarium du har. Da vil en liste over fisker som kan bo under disse forholdene komme opp(men det vil ikke si at dem passer sammen bare at dem passer til verdiene og str på akvariumet)

Om det er helt greit for deg at du øker/senker vannverdiene ved hver vannbytte så finn 1 art som passer str på akvariumet og som du bare må ha og bygg fiskene rundt den ene arten. Om du går for guppyer så husk at de kan fort bli veldig mange.

Så bruk tiden til akvariumet ditt er ferdig innkjørt til å bestemme deg for hvilke fisker du vil ha. Det kan være ganske vanskelig da det er så utrolig mange fine fisker i alle regnbuens farger. Lykke til med valget.
nooby
Takk for svar :-) Har ikke kjøpt fisk ennå, men dropper nok gurami og molly. Kanskje tar jeg 6 guppy, og evt otto i stedenfor malle. Noen spesiell grunn til at jeg burde droppe sverddragere? Sebrafisk, disse er kanskje litt urolige? Vurderer kardinaltetra i stedet.

Grunnen til at jeg anbefalte å droppe sverddragerne er at de blir ganske store, og kan være litt aggressive.

Her har jeg funnet litt om Oslovannet.

Lykke til med valget av fisk.
Har ennå ikke fått satt igang akvariet, men kjøpt et Juwel Rio 125 liter.

Mange ting å sette seg inn, men får vel dette igang med innkjøring i løpet av helga tenker jeg. Forstår det som det er fiskeløs innkjøring med Salmi som er 'best practice". Tar litt tid, men håper på et bra resultat. Tenkte først å bruke elvegrus, men har endret meg til sand i stedet.

Angående fiskersammensetning, så vurderer jeg dette fram og tilbake, ettersom hva jeg leser, og har vel nå endret meg i retning av noe som dette:

3x guppy
3x molly
8x kardinaltetra
6x pansermalle, f.eks "panda"

Evt vil det jo da bli noen guppy og platy yngel oppi der i tillegg.

Nå har jeg ikke målt vannet her ennå.. Men dette vil vel kreve at jeg holder ph rundt 7-7,5, gh rundt 8-10, og temp rundt 22-24 ?
Tilfeldig bekjentskap
© Eirik Rusten
Reklame for plussmedlemskap