Nytt akvarium - begynnerhjelp

Heisann

For ett par år siden hadde jeg og min far ett akvarium på deling. Vi hadde gullfisk og en slik en som spiser avfallstoffene i akvariet. Vi hadde ett 50-liters akvarium hvis jeg ikke husker feil og ca 5 fisker. Desverre satt meg jeg ikke så mye inn i hvordan akvariet fungerte og hva som måtte til for at fiskene skulle leve ett sunt liv. Min far ordnet de "vanskelige" tingene, mens jeg valgte fisk/dekor og matet de, når jeg ikke bodde hos mamma.

Nå vil jeg prøve forsiktig selv og ta opp hobbyen på hybelen min. Jeg kjøpte det minste akvariet jeg fant på dyrebutikken og synes det er litt vanskelig og komme i gang, så jeg meldte meg inn her i håp om å få svar på noen spørsmål jeg har. Jeg har ett lite 15 liters akvarium av merkert "aquatlantis" som står at heter "funny fish" utenpå boksen. Det følgte me en pumpe og ingenting annet. Nå har jeg kjøpt inn sand, men jeg vet ikke hvor mye jeg trenger og om jeg har kjøpt nok (kjøpte bare en liten pose på dyrebutikken), hov, dekorasjoner, fiskemat, aquasafe for gullfisk o.l. Jeg har planer om å kjøpe to gullfisker (slørhaler). Men er akvariet mitt stort nok for 2 stk.? Trenger jeg varmekolbe når jeg skal ha gullfisk? Hvordan vasker jeg akvariet? Og hvordan bytter man vann? (kjøpte enn sånn magnet dings, å har planer om å kjøpe en slik algespiser) Hvor lenge må vannet stå før jeg kan kjøpe fisk og ha opp i? Hvordan introduserer jeg fisken til akvariet? Som dere sikkert skjønner er jeg ganske blank når det komme til hele greia, og internett er et vanskelig sted og lete seg fram til svar. Setter pris på all hjelp.

Solfrid
Inaktiv bruker
Hei, Gratulerer med nytt akvarium. Det er dessverre ikke plass til gullfisk i 15L.
Gullfisk er grisete firsker som kan bli oppmot 30-40Cm, Slørhaler blir noe mindre, men vil fortsatt ikke det optimalt i 15L.
15L egner seg nok best til reker og snegler.


Hei!
takk for svar.
Utrolig kjipt at de løy til meg på dyrebutikken og og nevnte forskjellige typer fisk jeg kan ha i det. Er det virkelig ingen bittesmå fisker som kan trives? Har ikke plass til noe stor akvarium, så kanskje denne hobbyen bare får forbli en drøm. *sukk*
Plussmedlem
Jo mindre et akvarium er, jo vanskeligere er det å holde det i balanse. Et lite miljø er mer utsatt for brå svingninger, noe som resulterer i fiskedød.
Ta en titt på f.eks endlers guppy.
Et annet tips for en fra Stavanger og med lite kar er å spørre Tommy Tran. Han har en del kule fisk for små kar...
Tusen takk for hjelp! har sendt melding til Tommy bare glad jeg meldte meg inn her og fant ut av dette slik at ingen fisk ble plagd under min omsorg, hehe.
Inaktiv bruker
Det er også viktig å få kjørt inn filter skikkelig før det settes fisk i karet, det tar ca 4-6 uker, kommet litt an på hvilken metode som brukes for innkjøring.
NB! Ikke bli lurt til å kjøpe "bakterier" på flaske fra dyrebutikkene, det fungerer mer elle mindre ikke, og vil ikke gjøre at karet blir innkjørt fortere.
Det som kan gjøres for å få innkjøring til å gå fortere, er å få "filtergrums" fra en annen akvarist, med innkjørt og friskt akvarie. Ellers er det mange andre måter å gjøre det på. Mye nyttig på denne LINKEN.
Oki! Tusen takk for gode tips
Tilfeldig bekjentskap
© Else Therese Sirevåg
Reklame for plussmedlemskap